We horen het van menig mkb’er: hoe kan ik opboksen tegen de ‘grote jongens’ en hoe krijg ik dat voor elkaar met een beperkt budget? Het antwoord op deze vragen is kort, maar krachtig: met een online marketing strategie. Deze aanpak stelt je in staat zonder omvangrijk sales- en marketingapparaat de online aanwezigheid en vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren. Zo vergroot je het bestaansrecht van je bedrijf én boost je de bedrijfsomzet.
In dit blog lees je wat online marketing onmisbaar maakt voor het succes van bedrijven in het MKB.
Online marketing wordt vaak geassocieerd met (het verbeteren van) webshops en e-commerce platformen, maar is veel breder dan dat. Het betreft het verbeteren van je zichtbaarheid en vindbaarheid door gebruik te maken van digitale kanalen waarop potentiële klanten zich begeven. Aan de keuze voor een online marketing strategie liggen meestal diverse doelstellingen ten grondslag, waaronder:
Dat is lang niet alleen weggelegd voor de Bol.coms en Coolblues van deze wereld. Tal van kleinere en middelgrote (B2B-)bedrijven hebben op succesvolle wijze hun omzet zien stijgen door in te zetten op e-commerce – ook in traditionele sectoren zoals de bouw en de voedingsindustrie. Bekijk hier 9 voorbeelden van mkb’ers met een succesvolle online marketing aanpak.
Bedien je een bijzondere nichemarkt? Lever je advies op maat? Verzorg je andere randzaken die multinationals en andere grote partijen niet bieden? Als je antwoord op een of meer van bovenstaande vragen ‘ja’ is, dan weet je dat deze eigenschappen voor klanten zeer waardevol zijn. Maar draag je het ook uit?
Je doelgroep laten weten wat je biedt en wat je onderscheidt, valt of staat met je (online) vind- en zichtbaarheid. Precies daar komt online marketing om de hoek kijken.
Online marketing is om verschillende redenen essentieel voor het succes en de continuïteit van het MKB. Hieronder volgt een overzicht.
Online marketing is dé methode om het deel van je doelgroep dat nog niet bekend is met je bedrijf aan je te binden. Klanten laten zich vandaag de dag niet meer zo snel verleiden door verkooppraat, maar gaan vooral zelf actief op zoek naar interessante informatie en oplossingen. De cijfers – en daarmee het potentieel – spreken tot de verbeelding:
Een manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken, is door hoger te scoren op relevante zoekwoorden in zoekmachines. Dat deze aanpak in de praktijk concrete en goede resultaten oplevert, zien we aan de groei van onze klanten. Zo is een van onze klanten door een goede een goede online marketing strategie binnen 2 jaar gestegen van 400 naar 4000 bezoekers per maand. Allemaal dankzij een content marketing strategie waarbij is ingezet op een betere vindbaarheid in Google.
De effectiviteit van online marketing draait om de mate waarin je inspeelt op de wensen en behoeften van je doelgroep. Onderschat bij dit proces niet de rol van bestaande klanten.
Wanneer je inzet op een geweldige klantbeleving, zullen klanten…
Bestaande klanten worden dan promotors en genereren op die manier meer naamsbekendheid en business voor je. Meer over de werking hiervan lees je in ons blog over het Growth Flywheel model.
Online marketing is voor het MKB een van de meest rendabele vormen van marketing. De statistieken liegen er niet om:
Een andere reden dat online marketing zo rendabel is, is dat alles meetbaar is. Je hebt hierdoor een goed overzicht van de kosten en baten van de marketingactiviteiten. Die Big Data levert de benodigde kennis en inzichten om de campagnes te optimaliseren, waardoor voor minder geld meer klanten worden gewonnen.
Online marketing omvat diverse methoden met elk hun eigen kanalen:
Welke kanalen het effectiefst zijn, hangt af van de strategie die je hanteert. Lees hier meer over geschikte korte- en langetermijnstrategieën voor online marketing. Maak je gebruik van meerdere kanalen? Zolang je een ijzersterke boodschap uitdraagt en de klantbeleving overal uniform maakt, bouw je doorlopend aan de groei van je bedrijf.
Online marketing is voor elke mkb’er met groeiambitie noodzaak: de online aanwezigheid van je doelgroep groeit. Vormt online marketing geen of slechts beperkt onderdeel van je bedrijfsvoering? Grote kans dat je concurrenten er dan met je potentiële klanten vandoor gaan. Simpelweg omdat zij online goed gevonden worden en aan hun zichtbaarheid hebben gewerkt. Door in te zetten op online marketing komt jouw bedrijf ook in beeld bij potentiële klanten en loop je geen omzetkansen mis.
Speel in op veranderde oriëntatie- en koopbehoefte van je doelgroep en blijf je concurrenten zo een stap voor. Hoe? Presult helpt je graag je bij je online strategie.
Wij voorzien je doelgroep op een slimme manier van de juiste informatie, op het juiste moment en via de juiste kanalen.
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.