B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

5 tips om je met content marketing te onderscheiden in B2B

16 April 2018 door Vincent Verboom

B2B en content marketing. Bill Gates voelde het in de begindagen van het internet al haarfijn aan: content is king. In zijn gelijknamige essay uit 1996 voorspelde de oprichter van Microsoft dat het vooral content is waarmee online het meeste geld zou worden verdiend:

“De televisierevolutie die een halve eeuw terug begon, bracht een veelvoud aan tv-fabrikanten voort, maar degenen die het medium gebruikten om informatie en entertainment te verspreiden, waren de echte langetermijnwinnaars.” - Bill Gates, Microsoft

Content marketing is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Ook in het bedrijfsleven is de mediaconsumptie veranderd. Vooral aan de productiekant zie je het toegenomen belang sterk terug. Volgens het Content Marketing Institute gaf 70% van alle ondervraagde B2B marketeers in de Verenigde Staten aan in 2017 méér content te hebben gemaakt dan in 2016.

Met andere woorden: content marketing is hot. Waar in traditionele marketing de boodschap of het product van de verkopende partij centraal staat (aanbod-gestuurd), richt content zich vooral op de informatie waar je doelgroep zelf gericht naar zoekt (vraag-gestuurd).

In dit blog geven we 5 tips om je met content marketing te onderscheiden in de B2B-wereld.

Bekijk onderstaande video of lees het artikel verder onder de video.

5_tips_om_je_met_content_marketing_te_on

 

1.     Varieer met het format

content marketing format b2bHet is nogal een open deur, maar ook dit blog is een en al content. Naast deze ‘How to’-list zijn er nog tientallen andere geschikte formats om precies dezelfde informatie onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Podcasts, webinars, slideshares, vlogs: content is er in vele soorten en maten. Met een breder aanbod formats bedien je als vanzelfsprekend ook een breder publiek. Goed voor je online zichtbaarheid!

Inspiratie nodig? Volgens Steve Rayson van BuzzSumo presteren de volgende 6 formats of categorieën bovengemiddeld goed:

  1. Praktische handleidingen
  2. Actuele thema’s, trending topics
  3. Onderzoek en inzichten
  4. Praktijkvoorbeelden
  5. Infographics
  6. Gezaghebbende nieuwsreferenties

2.    Kom met unieke content

Als je bezoeker dezelfde content al bij een andere aanbieder kan vinden, dan verdwijnt voor hem de noodzaak om bij jou advies in te winnen. Iemand is je simpelweg al voor geweest. En dus ontbreekt de toegevoegde waarde van je content. Voorzie je content altijd van een eigen, niet eerder vertoonde twist.

Teksten één-op-één overnemen, zoals bij persberichten vaak gebeurt, is niet verstandig. Als andere ontvangers van persbericht het ongewijzigd online plaatsen, is dezelfde content onder meerdere, verschillende URL’s te vinden. Uiteindelijk indexeert Google er slechts één…unieke content b2b3.    Doe aan storytelling

Om je toekomstige klanten echt te bereiken, moet je verhaal ook herkenbaar zijn. Schrijf of maak content daarom altijd vanuit hun gezichtspunt. Goede content spreekt tot de verbeelding en bestaat volgens marketingplatform HubSpot uit ten minste de volgende 3 elementen:

  • Een status quo: het startpunt
  • Een uitdaging: waar je bezoeker tegenaan loopt
  • Een oplossing: waarmee je bezoeker geholpen is

Onderstaand verhaal van nog geen vier regels tekst weet de kern van de boodschap precies te raken:

“Jim leidt een druk bestaan. Alles verloopt zo hectisch dat hij het amper kan bijbenen. Gelukkig weet hij even te ontspannen met een heerlijke kop koffie.” Hubspot.

Het resultaat is een licht verteerbaar verhaal waar velen zich mee kunnen identificeren.

story telling b2b4.    Zet in op video

2018 wordt het jaar dat video in B2B-marketing definitief doorbrak. Tekstuele content blijft een belangrijke rol spelen, maar videoconsumptie maakt de hardste groei door:

“Zo’n 79% van al het dataverkeer op internet zal in 2020 voor rekening van video’s komen, tegenover 63% in 2015.” – Cisco Visual Networking Index (VNI)

Content wordt steeds vaker geconsumeerd op mobiele apparaten. De relatief beperkte schermomvang van smartphones en tablets leent zich beter voor video dan voor tekst. Video is veel zintuiglijker en meeslepender.

Vanuit marketingoogpunt is video interessant, want:

  • De productiekosten gaan hard omlaag, dus video wordt steeds voordeliger;
  • Video heeft een hoge conversiewaarde, tot wel 80%.
  • Video wordt 200% vaker gedeeld dan tekst en afbeeldingen samen.

De stuwende kracht achter het succes van video zit voornamelijk in de sterk verbeterde mogelijkheden om je doelgroep te (re)targeten:

“Marketeers kunnen hun doelgroep met video dankzij de huidige tools steeds efficiënter en gerichter aanspreken.” – Jonathan Crowl, ContentStandard

video content b2b

5.    Gebruik share plugins

Sharing is caring. Content die ertoe doet heeft een hogere ‘likability’. Gebruik daarom share plugins of buttons! Daarmee is je bezoeker slechts één muisklik verwijderd van een post op zijn sociale media. Voor WordPress zijn meerdere handige en gratis plugins beschikbaar. Bekijk ze hier.

Voor je het weet word je content gesharedgeretweet, geliked en gepind.

Feel free to share

Kortom: alle reden voor een goede content marketing strategie! Gecombineerd met zoekmachine optimalisatie (B2B SEO) levert dat veel relevante bezoekers op. Weten welke kansen er voor je eigen bedrijf liggen?

New call-to-action

Zelf nog ideeën? Laat het ons weten!