B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

Waarom B2B-bedrijven niet zonder Google kunnen

23 April 2018 door Vincent Verboom

Menig B2B-bedrijf bijt zich er op stuk: hoe breng ik mijn product of dienst effectief bij mijn klant of doelgroep?

Je wilt om te beginnen dat ze van je bestaan afweten.

Een manier om dat te realiseren is door in de online zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf te investeren. Waarom? Omdat bijna 90% van alle beslissers en professionele inkopers zich tijdens hun zoektocht naar zakelijke oplossingen eerst online oriënteert. De cijfers liegen er niet om. 9 op de 10 van hen vertrouwt blindelings op Google.

In dit blog leggen we uit waarom je als B2B-bedrijf niet meer om deze zoekmachinegigant heen kunt. En ook hoe je met de juiste content en SEO-technieken aan je online vindbaarheid bouwt.

Google is te groot om te negeren

Uit cijfers van Statcounter GlobalStats blijkt dat het totale marktaandeel van Google in maart 2018 in Nederland maar liefst 93,49% bedroeg. Onderverdeeld naar apparaat is dat als volgt:

  • Smartphones: 98,75%
  • Tablets: 97,57%
  • Desktops: 88,08%

Nederland B2B Google

De enige ‘serieuze uitdager’ in Nederland is Bing, met een marktaandeel van 7,29% op desktops. Vanzelfsprekend komt dat bij lange na niet in de buurt van Google’s monopoliepositie.

Het is dan ook veelzeggend dat Google het tot werkwoord heeft weten te schoppen. We googelen er met zijn allen flink op los.

We kunnen dus ook in de B2B niet meer om Google heen.

B2B verkent markt met Google

Google's reikwijdte is ontzettend groot. Een gemiste kans om daar niet op in te spelen!

Om dat te verduidelijken een voorbeeld uit de agrifoodsector:

agf marketing b2b

Een groot groenteverwerkend bedrijf ervaart problemen bij zijn huidige leverancier voor snijmachines. De snijmachines oxideren en hebben daardoor veel onderhoud nodig. Veel meer dan werd voorgespiegeld. De supply chain manager van het bedrijf gaat daarom op zoek naar alternatieven. 

Omdat je zelf ook leverancier bent van snijmachines, liggen daar dus kansen. Je weet dat je product feilloos aan de klantwens voldoet. Je bedrijf, Performance Waterjet, snijdt groenten op een wel heel bijzondere manier, namelijk door middel van waterstralen. Alle reden om op te vallen.

Het groenteverwerkende bedrijf kan dan twee dingen doen:

  1. Navraag doen bij de grote namen uit de sector.
  2. Online informatie inwinnen.

Bij optie 1 is het natuurlijk de vraag of je als toeleverancier ook tot dat rijtje behoort. Als het antwoord op die vraag “nee” of “nog niet” is, dan gloort er hoop aan de horizon. Dat is namelijk ook helemaal geen vereiste!

Helemaal wetende dat 9 van de 10 zakelijke beslissers en professionele inkopers eerst aan online vooronderzoek doen, voordat zij tot aankoop overgaan.

Goed nieuws, want daardoor kom ook jij in beeld:

“89% van alle decision makers uit de B2B-sector maakt gebruik van internet tijdens het vooronderzoek. 71% van hen begint met generieke zoekopdrachten, zonder gebruik van bedrijfsnamen." – Kelsey Snyder, Pashmeena Hilal (Think with Google)

De beslissers aan de vraagzijde blijven tijdens deze oriëntatiefase grotendeels onder de radar:

“Zo’n 60% van de aankoopbeslissing in de B2B bestaat uit vooronderzoek: het rangschikken en benchmarken van alle mogelijke oplossingen. Een behoorlijke tijdsinvestering, gezien het feit dat het gesprek met de (toe)leverancier dan nog moet plaatsvinden.” – Nicholas Toman, Brent Adamson, Cristina Gomez (Harvard Business Review)

Grote kans dat de inkoopverantwoordelijke daarom ook voor optie 2 kiest en googelt op industrial vegetables processing lines.

Hij krijgt dan de volgende 5 resultaten te zien:

google industrial vegetables cutting line

Performance Waterjet verschijnt weliswaar niet in de top 5 resultaten op Google, maar wel op pagina 5 van de zoekresultaten. Alvast een mooie start, want je bent in ieder geval zichtbaar!

Zo wordt het belang en potentieel van Google in één klap duidelijk.

Presult organiseerde op 31 mei 2018 een interessante kennissessie over online marketingkansen voor B2B-bedrijven binnen de agrifoodsector. 

Zonder Google online niet vindbaar

Online heeft dus de toekomst – óók binnen de B2B.

Je weet: mijn product voorziet in een behoefte. Aan je ambitie zal het niet liggen:

  • Je uitvoerige marktanalyse bevestigt je in je denken;
  • Je hebt tijd noch moeite gespaard in het opstellen van je klantprofielen;
  • Je website ziet er prachtig uit.

Om vervolgens het deksel op de neus te krijgen zodra je de bezoekerscijfers onder ogen krijgt. Heb ik het hier nu allemaal voor gedaan? Herken je dat gevoel? Dat je online gewoon niet opgemerkt wordt, je potentie ten spijt?

Als je online vindbaarheid niet deugt, laat je kansen liggen. Onbekend maakt immers onbemind.

De waarde van goed vindbaar zijn, wordt enorm onderschat.”

b2b online google

Dat moet anders. Maar hoe kun je Google (en dus ook je online doelgroep) laten weten dat je bestaat?

Je online vindbaarheid verbeteren kan concreet op de volgende drie manieren:

  • Met betaalde zoekadvertenties (met SEA, zoals Google AdWords);
  • Door inzet op organische zoekresultaten (met zoekmachine optimalisatie en content);
  • Een combinatie van bovenstaande oplossingen.

SEA: geschikt voor korte termijn

Het gebruik van SEA (Search Engine Advertising) voor promotionele doeleinden volgt het traditionele advertentiemodel. Men betaalt per click of aantal vertoningen. Met SEA kun je gericht je doelgroep targeten, maar dat heeft zijn prijs. Zodra de stroom van je advertentiebudget opdroogt, stopt op deze manier ook je online zichtbaarheid. Het effect van deze vorm van interruptie marketing is dus maar tijdelijk.

SEO en content: geschikt voor lange termijn

Inzetten op betere organische zoekresultaten via B2B SEO (Search Engine Optimization) en content is wat dat betreft meer een langetermijnkeuze. Organische zoekresultaten zijn de onbetaalde zoekresultaten die Google toont wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Deze strategie heeft wel een langere aanlooptijd: de eerste meetbare resultaten komen pas in een later stadium.

Feit is wel: als je vindbaar bent voor Google, dan blijf je vindbaar. Zo trek je nu en vooral in de toekomst meer bezoekers. Naarmate je hoger in Google staat, neemt deze kans nog verder toe.

Google 'ideale tool' voor inbound marketing

b2b marketing seoMet een inbound-gerichte marketingaanpak (lees: met goede content en SEO) kun je de page rank van je website in de zoekresultaten positief beïnvloeden. SEO-technieken helpen je bedrijf beter vindbaar te worden voor klanten, door:

  • Slim gebruik van zoekwoorden;
  • De juiste structuur en techniek;
  • Links van gezaghebbende websites.

Alleen een mooie website is niet voldoende.

Google kijkt niet naar de voorkant van je website (het design), maar juist naar de achterkant (de inhoud, structuur en techniek). De content die je op de website plaatst, moet van meerwaarde zijn voor je doelgroep. Je moet daarom goed weten wat er in de markt speelt. Peil steeds de behoeften van je doelgroep. Met een zoekwoordenonderzoek kun je dat goed in kaart brengen.

Tip: gebruik Google’s Zoekwoordplanner voor je zoekwoordenonderzoek!

Met content marketing geef je vorm aan dat verlangen: je creëert waardevolle content specifiek voor je doelgroep. Helemaal als die content aan de randvoorwaarden van SEO voldoet, want daarmee garandeer je dat deze content ook gevonden wordt:

“Het strategisch plaatsen van de belangrijkste zoekwoorden in je content helpt Google tijdens het indexeren van deze pagina’s. Zo word je beter gevonden.”

Je kunt SEO en content marketing om die reden niet los van elkaar zien.

Deze inbound strategieën hebben zichtbaar effect op je omzet en leads. Zo becijferde Hubspot dat SEO en content marketing samen een gemiddelde besparing van 13% per lead opleveren.

Een kleine hoeveelheid nieuwe content kan voor een gigantische omzetstijging zorgen. Daar kan Demandbase, een B2B-platform uit Californië, over meepraten. Een white paper, infographic, webinar en Slideshare bleken samen voldoende voor maar liefst $1 miljoen (!!) aan extra omzet.

B2B marketing kan niet meer zonder Google

Google is zo’n integraal onderdeel van het dagelijkse (bedrijfs)leven geworden dat je er niet meer omheen kunt. Veel zakelijke beslissers oriënteren zich vooral online. Een goed online profiel is niet alleen voor de grote jongens weggelegd. Juist middenbedrijven kunnen zich met een digitale strategieook met beperkte middelen – goed op Google positioneren.

Benieuwd hoe we je vindbaarheid op Google kunnen helpen verbeteren?

New call-to-action