Een online marketingcampagne kan pas als succesvol beschouwd worden wanneer je de impact kunt monitoren. HubSpot beschikt over diverse oplossingen om dit doel te verwerkelijken. De 3 belangrijkste redenen om HubSpot te gebruiken bij het opzetten van online marketing campagnes delen we hier.
“Het lijkt wel alsof onze teams volledig los van elkaar opereren”. Het is een veelgehoord twistpunt onder leidinggevenden van marketing- en salesafdelingen. Vreemd is dat niet: bij veruit de meeste B2B-bedrijven is alle klantinformatie en -interactie in meerdere, losse systemen ondergebracht, waardoor het ontbreekt aan een compleet en integraal klantbeeld. De softwareoplossingen zijn gefragmenteerd.
Vaak worden voor salesdoeleinden afzonderlijke prospecting- c.q. salespipeline-tools gebruikt en voor marketingdoeleinden een combinatie van e-mail en social media tools. Stuk voor stuk waardevolle tools, maar zonder samenhang in de cijfers weinigzeggend.
Want wat gebeurt er?
Bron: HubSpot
Bij deze ‘oude aanpak’ staat de klantdata uit het CRM volledig los van de marketingactviteiten. Het grote voordeel van HubSpot is dat beide onderdelen met elkaar verenigd worden. De geïntegreerde CRM-functionaliteiten bieden een goede en gestroomlijnde weergave van het klantcontact en geven ook inzicht in de saleskansen die in verschiet liggen. Met andere woorden, HubSpot brengt marketing en sales op één lijn.
Het alles-in-één-platform meet namelijk nauwgezet welke acties je contacten ondernemen op je website en overige communicatiekanalen, en biedt de mogelijkheid hier vervolgens concrete marketingacties aan te koppelen, zoals:
Doordat de radertjes perfect in elkaar grijpen, wordt de causaliteit van alle marketingacties zichtbaar en weet je dus ook wat werkelijk werkt en rendement oplevert.
De overzichtelijke dashboards en rapportagetools binnen HubSpot geven een goed beeld van de teamperformance rondom de campagnes. Doordat zowel sales als marketing van zichzelf én elkaar weet waar ieder staat, wordt gestuurd op een gedeelde verantwoordelijkheid en efficiënter samenwerken.
Marketing…
Sales…
Bron: HubSpot
De cijfers spreken boekdelen: B2B-bedrijven waarbij sales en marketing goed samen optrekken, behalen gemiddeld 209% meer omzet uit hun marketinginspanningen.
Hoe goed een online marketingcampagne ook is opgezet, het succes valt of staat uiteindelijk met een vlot en efficiënt verloop van het salesproces. HubSpot beschikt over praktische sales-functionaliteiten die medewerkers tot wel 4 uur (!!) per dag besparen op repetitieve taken. Denk aan:
HubSpot neemt al dit werk uit handen en registreert deze acties op een overzichtelijke plek binnen het CRM. Dat loont direct: B2B-bedrijven die HubSpot hebben geïmplementeerd, besparen gemiddeld 2 FTE op salesmedewerkers.
Bron: HubSpot
HubSpot beschikt over uitgebreide CRM-functionaliteiten voor een optimale afstemming tussen marketing en sales. De geïntegreerde oplossingen nemen tijdrovend werk uit handen en zorgen er niet alleen voor dat de afdelingen binnen je bedrijf efficiënter samenwerken, maar ook elkaar versterken. Zo wordt het binnenhalen van nieuwe deals alsnog een eitje.
Presult gelooft in de kracht van HubSpot en heeft alle kennis en certificaten in huis om HubSpot optimaal te integreren in de werkprocessen van je bedrijf of organisatie.
Meer weten?