Marketing en sales op één lijn met HubSpot

In het kort

Een goede samenwerking tussen marketing en sales is goud waard. Wanneer de afdelingen los van elkaar opereren, frustreren ze elkaar echter vooral. We zien bij de meeste (vooral B2B) bedrijven dat klantinformatie is ondergebracht in meerdere, losse systemen. Hierdoor ontbreekt een compleet en integraal klantbeeld en worden veel omzetkansen onbenut gelaten. Kan dit niet anders?   

De meest gehoorde frustraties 

Een goede coöperatie tussen marketing en sales is essentieel voor het succes van je ondernemingHoewel beiden hetzelfde einddoel hebben – meer omzet genereren – heerst er in de praktijk vaak een ‘eilandjescultuur’: 

  • [Sales] We krijgen geen goede leads… 
  • [Marketing] We leveren veel leads aan, maar ze worden niet goed opgevolgd… 
  • [Sales] We hebben geen idee welke marketing e-mails onze contacten ontvangen
  • [Marketing] We hebben geen idee bij welke contacten er een offerte ligt… 
  • [Sales] Marketing lijkt niet te weten wat onze klanten écht beweegt… 
  • [Marketing] Sales wil dat we alles tegelijk doen, alles heeft prioriteit…  
  • [Sales] Ik heb geen goede brochures, leaflets, productinformatie, casestudies om te gebruiken bij klantcontact… 

Deze frustraties zijn begrijpelijk gezien de vele verschillende ERP-, CRM- en marketingsystemen die meestal in gebruik zijn. Deze systemen bevatten veel data, maar de samenhang tussen deze data ontbreekt. Het goede nieuws is dat het ook anders kan. Dat zien we bij onze klanten. 

Effecten bij onze klanten 

Voor onze klanten zijn we toegewijd om marketing en sales bij elkaar te brengen. We verzorgen marketingcampagnes en ontwikkelen uniforme marketing- en salescontent, zoals leaflets en  whitepapersom nieuwe leads te genereren en accountmanagers te ondersteunen bij het realiseren van sales. 

HubSpot is ideaal voor het integreren van marketing- en salesdata. Binnen HubSpot kun je namelijk precies zien hoeveel websiteverkeer afkomstig is uit welke kanalen en in hoeveel leads en klanten dat heeft geresulteerd.  

tabel

Zo is in bovenstaande tabel te zien dat: 

  • Ruim één derde van alle websitebezoekers uit betaalde LinkedIn campagnes (Paid Social) converteert tot lead (d.w.z.: een brochure opvraagt of contact opneemt);
  • Een hoge conversieratio betekent in dit geval dat de advertentieboodschap aanslaat; 
  • 14,29% van alle leads uit referrals (d.w.z.: vermeldingen op andere websites) en 17,65% van alle leads uit het direct verkeer (d.w.z.: websitebezoekers die op je website komen via de URL) daadwerkelijk klant worden. 
  • De hoge contact-tot-klant-ratio van beide kanalen laat zien dat dit de grootste bronnen zijn voor warme leads. 

Kostenvoordelen 

Ook is per lead en klant tot in detail te zien welke content ze precies hebben gelezen. Aan de hand van deze voorkennis kan sales hen veel beter opvolgen, wat naast tijd ook veel kosten bespaart: 

  • Vanuit sales kan aanvullende documentatie worden gestuurd die leads verder helpt in de koopreis; 
  • Er wordt voorkomen dat sales in herhaling valt (= hinderlijk) en kennis deelt die de ontvangers allang hebben; 
  • Doordat HubSpot door middel van notificaties zowel sales als marketing informeert over de voortgang van de campagnes en te nemen actiesworden klanten effectiever opgevolgd (zonder het gevaar dat beide afdelingen denken dat de bal bij de ander ligt). 

Schaalbare marketing 

Door de koppeling van marketing- en salesdata worden marketingcampagnes veel schaalbaarder. Je ziet immers direct waar de hoogste Return-on-Investments en dus de grootste winsten worden behaald. 

Een paar resultaten die we hebben gerealiseerd voor onze klanten: 

  • Jaar-op-jaar 25% meer leads in de salespijplijn; 
  • Niet meer koud bellen voor nieuwe omzet, maar inside sales waarbij wekelijks 10 warme leads kunnen worden opgevolgd; 
  • +50% Marketing Qualified Leads per jaar (3 jaar op rij)

Eigenlijk is het heel simpel 

Sales staat dagelijks in contact met de klant, weet wat er speelt en welke vragen beantwoord moeten worden. Marketing werkt effectief wanneer juist déze kennis ingezet wordt om al in een vroeg stadium in te spelen op deze klantvragen en behoeften, zodat zij meer en betere leads genereren voor sales. Kortom, voor een zo winstgevend mogelijk bedrijfsproces kunnen marketing en sales niet los van elkaar gezien worden. 

Maar hoe zorg je nu voor een optimale marketing- en salesintegratie? 

  1. Maak duidelijke afspraken over wat beiden verstaan onder Marketing Qualified Leads (MQL) en Sales Qualified Leads (SQL); 
  2. Maak een eenduidige marketing en salesplanning en communiceer deze onderling; 
  3. Breng marketing en salesdata bij elkaar; 
  4. Onderhoud maandelijks contact tussen marketing en sales. 

Het klinkt zo eenvoudig, maar toch hebben veel bedrijven moeite om de sales- en marketingactiviteiten op elkaar af te stemmen. Met name stap 3 blijkt in veel gevallen een (te grote) uitdagingZonde, want wanneer sales en marketing samen goed optrekken, behalen B2B-bedrijven gemiddeld 208% meer omzet uit hun marketinginspanningen (HubSpot). 

HubSpot biedt de oplossing 

HubSpot beschikt over uitgebreide CRM-functionaliteiten die zorgen voor een optimale afstemming tussen marketing en sales. Dit platform omvat alle belangrijke functionaliteiten voor het optimaal inrichten van klantprocessen: 

  • Alle belangrijke klantinformatie, waaronder naam, e-mailadres, bedrijfsgegevens en interactie met content is gebundeld in één systeem zonder de noodzaak tot handmatig loggen van klantgegevens; 
  • Marketingmateriaal, zoals casestudies, whitepapers en flyers, is direct beschikbaar voor optimale salesgesprekken (ook geautomatiseerd!); 
  • Inzicht in het complete klantcontact, dus meer schaalbare en voorspelbare groei.  

Dit alles levert een tijdbesparing op van 10-25% per medewerker! 

Gebruik je andere systemen?  

Maak je nu gebruik van een ander CRM-systeem of marketing automation platform en wil je ook marketing- en salesdata integreren? Geen probleem, Piesync biedt hier een oplossing voor. Deze tool maakt het mogelijk om een verbinding te maken met beide systemen en data automatisch te synchroniseren, zonder complexe programmeeroplossingen.  

Marketing en sales bij elkaar brengen? 

Meer resultaat behalen met hetzelfde aantal medewerkers? Maak van marketing en sales één gestroomlijnde, succesvolle afdelingEn ervaar het gemak van alle data onder één dak, zodat je grip krijgt op het volledige klanttraject.  

Wij vertellen je graag hoe.  

Meer weten over de mogelijkheden?

Plan een adviesgesprek

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij