Als eigenaar van een B2B-bedrijf erken je het belang van het genereren van warme, hoogwaardige leads. Leads aantrekken - en deze omzetten in betalende klanten - is wat je bedrijf laat groeien. Met de enorme hoeveelheid marketingkanalen die beschikbaar is, kan het echter lastig zijn om te bepalen leadgeneratiestrategieën het beste voor je werken. Elk platform heeft immers zijn eigen unieke algoritme en functionaliteiten.
Ondanks dat LinkedIn en Google zichzelf in de loop der jaren gepositioneerd hebben als marktleiders op het gebied van B2B-leadgeneratie, is Facebook altijd nog het populairste sociale netwerk ter wereld. Maar liefst 91% van alle B2B-marketeers gebruikt Facebook en 67% beschouwt het als het belangrijkste sociale mediaplatform voor het genereren van leads. (Bron: Social Media Marketing Industry Report)
En dat is nog niet alles…
De gemiddelde tijd die per dag op Facebook wordt doorgebracht, is bij zakelijke besluitvormers 74% hoger dan bij andere Facebook-gebruikers.
Je kunt dus wel stellen dat Facebook je B2B-merk een enorm potentieel biedt. De vijf beste manieren om succesvol leads te genereren via Facebook delen we dan ook graag met je.
Wil je potentiële klanten bereiken via Facebook? Dan is een Facebook-bedrijfspagina een must. Een zakelijke Facebookpagina is de opening tot een markt aan gebruikers die met je in contact willen staan. Door hier actief relevante en kwalitatieve content te publiceren, wek je de interesse van potentiële klanten en informeer je hen over je bedrijf en producten. Zij kunnen je bedrijf volgen, kennis maken met je zakelijke producten en diensten, je content-updates volgen in hun nieuwsoverzicht, hierop reageren en vragen stellen via Messenger. Ook huidige klanten blijven dankzij de bedrijfspagina betrokken bij je merk.
Hanteer de volgende vuistregels om het meeste uit je bedrijfspagina te halen:
Wanneer je potentiële leads in contact bent, voelen ze zich meer verbonden met je merk. Facebook-groepen zijn een mooie manier om deze connectie te maken. Facebook-groepen bestaan uit mensen met eenzelfde gedachtegoed, bijvoorbeeld een probleem of een passie. Door online met elkaar in gesprek te gaan en informatie uit te wisselen, verstrekken ze elkaar nuttige adviezen en tips op het interessegebied.
Word lid van een aantal Facebook-groepen die te maken hebben met je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Meng je in de gesprekken van de dag, waarbij je voornamelijk onafhankelijke tips deelt. Is een lid echter op zoek naar iets dat je bedrijf biedt, dan kun je dit als oplossing presenteren.
Uiteraard kun je zelf ook aan de slag gaan met het opzetten van een eigen Facebook-groep. De essentie van de Facebook-groep moet liggen in het bieden van enorme waarde aan je doelgroep. Vraag jezelf af: is er iets dat mijn doelgroep wil leren? Is er iets waarmee ik hen kan helpen? Breng dit in kaart en maak het de primaire focus van je groep.
Met een effectieve inzet van een Facebook-groep voor je bedrijf, bouw je een enorme aanhang op die zal uitgroeien tot een bron van potentiële leads voor je bedrijf om aan te boren.
Een andere, zeer effectieve manier om potentiële leads te bereiken, is Facebook Adverteren. Facebook verzamelt enorm veel data van de gebruikers. Van de meeste gebruikers zijn zaken als naam, leeftijd, woonplaats en functie bekend. Daarnaast slaat Facebook per gebruiker informatie op over gevolgde pagina's, reacties op personen en bedrijven en gedeelde berichten. Door deze beschikbare informatie is het via Facebook Ad Manager eenvoudig een duidelijke doelgroep te selecteren. Denk hierbij aan een bepaalde leeftijdsgroep, woonomgeving of specifieke interesse.
Nu je je doelgroep hebt bereikt, is het zaak om hen te converteren tot leads. Met een lead magnet bied je potentiële klanten een gratis prikkel of stimulans - die natuurlijk iets te maken heeft met je product of dienst - in ruil voor contactinformatie. Bedenk voor jezelf welke interessante informatie je weg kunt geven en je kunt aanbieden via je bedrijfspagina's of advertenties. Voor welk probleem zoeken je potentiële klanten een oplossing? Welke informatie kun je voor hen verzamelen of opsommen om hen hierin op weg te helpen?
Door gebruik te maken van een lead magnet pas je het principe ‘wederkerigheid’ van Cialdini toe; wanneer jij iets weggeeft, is de kans groot dat diegene iets teruggeeft. Houd wel rekening met de fase van de klantreis waarin je potentiële klant zich bevindt. Voor elke fase is de informatiebehoefte van je potentiële klant anders. Een whitepaper werkt bijvoorbeeld erg goed in de awareness-fase, maar in de decision fase is een live demo veel waardevoller.
In de B2B zijn landingspagina’s onmisbaar om onbekende websitebezoekers tot bekende leads te converteren. Potentiële klanten die via je Facebook-advertentie op je website komen, willen hier direct de informatie vinden die zij zoeken. Wanneer zij nog moeten zoeken of doorklikken, haken de meeste mensen binnen een paar seconden af. Een gerichte landingspagina geeft de mogelijkheid elke lead met één klik alle benodigde informatie te bieden en direct een specifiek aanbod te doen. Het resultaat: minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap daadwerkelijk lezen.
Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om leads te genereren, zowel organisch als betaald. Uit de specifieke opties die je hebt om een doelgroep te bereiken, blijkt dat Facebook niet alleen een sociaal netwerk is, maar ook een database waar je je voordeel mee kunt doen.
Facebook biedt eindeloze mogelijkheden om meer websitebezoekers en potentiële klanten voor je bedrijf te genereren. Om deze waardevolle groep om te zetten naar betalende vaste klanten, is een goed doordachte digitale strategie cruciaal. Het vergelijken van advertenties (welke is het meest rendabel, welke trekt de meeste passende bezoekers?), het creëren van werkende landingspagina’s waar mensen hun gegevens achterlaten, deze mensen verder tot aankoop bewegen zonder hen af te stoten, duidelijk krijgen wie slechts oriënteert en wie klaar is voor aankoop. Presult kent door jarenlange ervaring de best-practices in de verschillende markten en creëert voor klanten rendement op zowel korte als lange termijn.
Ben je benieuwd op welke punten er online winst te behalen valt voor je bedrijf? Vraag dan nu onze gratis Digitale Kansen Scan aan.