B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

4 tips voor effectieve inzet van landingspagina's in B2B

27 September 2018 door Vincent Verboom

In de B2B zijn landing pages hét marketingmiddel bij uitstek om onbekende websitebezoekers tot bekende leads te converteren. Een landing page of landingspagina is een webpagina met een specifiek voor je doelgroep waardevol aanbod. Denk aan een gratis whitepaper, webinar of consult, waarvoor prospects bereid zijn hun naam, e-mailadres of andere persoonsgegevens achter te laten. Landing pages vormen dé basis van een lead nurturing traject en een goede lead scoring strategie.

“Bedrijfswebsites met 30 of meer landing pages genereren tot 7x meer leads dan websites met minder dan 10 landing pages. – Hubspot Research

Ook meer leads genereren? Lees dan de 4 onderstaande tips voor het maken van effectieve en leadgenererende landing pages:

1.    Schep duidelijke verwachtingen

Via social mediaberichten, nieuwsbrieven, losse e-mails, advertenties of gewoon de organische zoekresultaten... er zijn meerdere manieren waarop bezoekers op landing pages terechtkomen.

Websitebezoekers komen lang niet altijd meteen op de homepage terecht – voor de meesten is een landing page zelfs de eerste kennismaking met de bedrijfswebsite.

“56% van alle kliks ten behoeve van websites van B2B-bedrijven verwijzen naar landing pages, niet naar homepages.” Hubspot

Meer dan de helft! Maar op welke manier je bezoekers ook naar je landing page toe leidt, schep al in het voortraject een duidelijk verwachtingspatroon, met een aanbod dat daarmee overeenstemt, om er zeker van te zijn dat de landing page converteert.

Wees transparant over je aanbod en maak je belofte waar. Zeg je A en doe je B, dan zullen je prospects met een gevoel van onvervulde verwachtingen afhaken. Zonde, want je was misschien wel heel dicht bij een nieuwe klant, die nu nooit meer terug zal komen. 

Aan de verwachtingen van je potentiële klanten voldoen?

  • Gebruik een titel die consistent is met het aanbod. De kopregel is het eerste wat prospects opvalt en ook het eerste waarop ze baseren of je webpagina aan hun verwachtingen voldoet. Ook in alle tussenkoppen moet de waardepropositie duidelijk naar voren komen.
  • Hanteer een duidelijke CTA. Een duidelijke call-to-action – vaak buttons met tekst, al dan niet opgemaakt met aansprekende achtergronden – maakt meteen duidelijk wat prospects kunnen verwachten. Een goede CTA is visueel prikkelend, actiegericht en laat niets aan de verbeelding over. Denk aan:
    • ‘Download hier het gratis whitepaper over onderwerp X’;
    • ‘Plan nu een gratis live demo in bij bedrijf Y;
    • ‘Probeer dienst Z nu één maand gratis’;

2.    Blijf gefocust op het hoofddoel

Het hoofddoel van landing pages is prospects ertoe te bewegen gegevens achter te laten. Alles wat hen daarvan afleidt, verkleint de kans dat zij dit daadwerkelijk zullen doen.

Ga ervan uit dat bezoekers niet zomaar op landing pages terecht zijn gekomen, maar juist omdat ze zelf ook een helder doel voor ogen hebben. Dan is meteen duidelijk wat prospects er te zoeken hebben. Dus weet je ook precies welke content voor hen geschikt is.

Zie een goede landing page als een point of no return, waarin de verschafte informatie precies is afgestemd op de behoefte van dat moment. Alle voor de prospects relevante informatie staat al op de landingpage. Niets meer, niets minder. Dus is er geen reden om daar van daarvan af te wijken.

Vermijd onnodige links

Verwijzingen naar andere pagina’s brengen je prospects niet dichterbij, maar verder van je af. Voorkom dat bezoekers verdrinken in een zee van informatie. Een overschot aan beelden of irrelevante teksten werkt ontmoedigend en leidt sterk af van het aanvankelijke doel. Voorzie bezoekers alleen van de informatie die noodzakelijk is om tot de weloverwogen keuze van je aanbod gebruik te willen maken, te kunnen komen. 

Om hogere conversie te realiseren is het dus ook verstandig op de landing page de navigatie naar de homepage te verwijderen.

landing page

3.    Maak de content licht verteerbaar

Zie je landingpage als een digitale verkoopvertegenwoordiger die 24/7 je prospects te woord staat en tegelijkertijd informatie over ze inwint. Stel de klant centraal en houd in gedachte hoe je zelf als klant graag behandeld wil worden. Niemand houdt van opdringerige verkooppraat… 

  • Licht de waarde en het belang van je aanbod beiden toe in 1 tot 3 zinnen, maar rep nog met geen woord over je bedrijf. Begin daar pas over als bezoekers leads zijn geworden.
  • Bezoekers nemen de ‘beslissing’ om lead te worden vaak al in een split second – het is daarom belangrijk dat je boodschap helder, kort en bondig formuleert. Opsommingen, cursieve en vetgedrukte teksten maken de tekst behapbaarder voor ieder die het leest.
  • Maak de boodschap al bóven de paginavouw zichtbaar.

4.    Verzamel alleen de noodzakelijke data

Een landing page met CTA is een moderne vorm van ruilhandel. Om gebruik te kunnen maken van je aanbod vraag je bezoekers namelijk eerst een webformulier in te vullen. Hoe meer je van hen te weten wilt komen, hoe sceptischer ze over het algemeen tegenover je aanbod staan. De waarde van je aanbod zal evenredig moeten toenemen met de hoeveelheid gegevens die je van hen verlangt.

“Door van 4 naar 3 verplichte tekstvelden te gaan, vergroot je de conversie met 50%. Het ligt onomstotelijk vast dat het verminderen van het aantal tekstvelden samenhangt met hogere conversieratio’s.” SearchEnginePeople 

De ideale lengte voor een webformulier? Die bestaat niet. 

Benader het andersom: waar ligt je prioriteit? In zoveel mogelijk leads genereren? Of in minder, maar kwalitatief betere leads? Dat is feitelijk de te maken afweging om voor weinig of juist veel (verplichte) tekstvelden te kiezen.

De crux: verzamel alleen noodzakelijke data. Ook omdat de AVG-richtlijnen er stellig over zijn dat de klantgegevens die je verzamelt echt alleen met het aanvankelijke verzameldoel verband mogen houden. (Meer daarover lees je hier.)

 

Meer leads genereren?

Aan de slag met landing pages maar geen idee waar te beginnen? Presult denkt in mogelijkheden en helpt je graag verder. We converteren je websitebezoekers in waardevolle leads.

Meer weten? We hebben alle essentials over B2B Inbound Marketing gebundeld in een e-book:

New call-to-action