Een goede samenwerking tussen marketing en sales is goud waard. Wanneer de afdelingen los van elkaar opereren, frustreren ze elkaar echter vooral. We zien bij de meeste (vooral B2B) bedrijven dat klantinformatie is ondergebracht in meerdere, losse systemen. Hierdoor ontbreekt een compleet en integraal klantbeeld en worden veel omzetkansen onbenut gelaten. Kan dit niet anders?
Een goede coöperatie tussen marketing en sales is essentieel voor het succes van je onderneming. Hoewel beiden hetzelfde einddoel hebben – meer omzet genereren – heerst er in de praktijk vaak een ‘eilandjescultuur’:
Deze frustraties zijn begrijpelijk gezien de vele verschillende ERP-, CRM- en marketingsystemen die meestal in gebruik zijn. Deze systemen bevatten veel data, maar de samenhang tussen deze data ontbreekt. Het goede nieuws is dat het ook anders kan. Dat zien we bij onze klanten.
Voor onze klanten zijn we toegewijd om marketing en sales bij elkaar te brengen. We verzorgen marketingcampagnes en ontwikkelen uniforme marketing- en salescontent, zoals leaflets en whitepapers, om nieuwe leads te genereren en accountmanagers te ondersteunen bij het realiseren van sales.
HubSpot is ideaal voor het integreren van marketing- en salesdata. Binnen HubSpot kun je namelijk precies zien hoeveel websiteverkeer afkomstig is uit welke kanalen en in hoeveel leads en klanten dat heeft geresulteerd.
Zo is in bovenstaande tabel te zien dat:
Ook is per lead en klant tot in detail te zien welke content ze precies hebben gelezen. Aan de hand van deze voorkennis kan sales hen veel beter opvolgen, wat naast tijd ook veel kosten bespaart:
Door de koppeling van marketing- en salesdata worden marketingcampagnes veel schaalbaarder. Je ziet immers direct waar de hoogste Return-on-Investments en dus de grootste winsten worden behaald.
Een paar resultaten die we hebben gerealiseerd voor onze klanten:
Sales staat dagelijks in contact met de klant, weet wat er speelt en welke vragen beantwoord moeten worden. Marketing werkt effectief wanneer juist déze kennis ingezet wordt om al in een vroeg stadium in te spelen op deze klantvragen en -behoeften, zodat zij meer en betere leads genereren voor sales. Kortom, voor een zo winstgevend mogelijk bedrijfsproces kunnen marketing en sales niet los van elkaar gezien worden.
Maar hoe zorg je nu voor een optimale marketing- en salesintegratie?
Het klinkt zo eenvoudig, maar toch hebben veel bedrijven moeite om de sales- en marketingactiviteiten op elkaar af te stemmen. Met name stap 3 blijkt in veel gevallen een (te grote) uitdaging. Zonde, want wanneer sales en marketing samen goed optrekken, behalen B2B-bedrijven gemiddeld 208% meer omzet uit hun marketinginspanningen (HubSpot).
HubSpot beschikt over uitgebreide CRM-functionaliteiten die zorgen voor een optimale afstemming tussen marketing en sales. Dit platform omvat alle belangrijke functionaliteiten voor het optimaal inrichten van klantprocessen:
Dit alles levert een tijdbesparing op van 10-25% per medewerker!
Maak je nu gebruik van een ander CRM-systeem of marketing automation platform en wil je ook marketing- en salesdata integreren? Geen probleem, Piesync biedt hier een oplossing voor. Deze tool maakt het mogelijk om een verbinding te maken met beide systemen en data automatisch te synchroniseren, zonder complexe programmeeroplossingen.
Meer resultaat behalen met hetzelfde aantal medewerkers? Maak van marketing en sales één gestroomlijnde, succesvolle afdeling. En ervaar het gemak van alle data onder één dak, zodat je grip krijgt op het volledige klanttraject.
Wij vertellen je graag hoe.