Ben je een dagtaak kwijt aan het opzetten van databases van leads en klanten? En merk je dat je door de steeds groter wordende berg aan data amper meer toekomt aan datgene wat er écht toe doet, namelijk het rechtstreeks communiceren met je prospects/klanten? Via marketing automation met HubSpot werk je productiever met minder mankracht en verkrijg je meer en bétere leads. In dit artikel delen we de vele mogelijkheden die dit gerenommeerde marketing automation platform je biedt.
Marketing automation is feitelijk niets anders dan het automatiseren van terugkerende marketingprocessen die normaal gesproken handmatig worden afgehandeld en veel tijd in beslag nemen. Wanneer je inzet op marketing automation pluk je hier direct de vruchten van:
Ook op de (middel)lange termijn biedt marketing automation veel voordelen:
HubSpot is niet zomaar een marketing automation platform. Het is een alles-in-een-platform dat de marketing-, sales- en serviceactiviteiten binnen je organisatie perfect integreert en je helpt maximaal rendement uit deze synergie te halen. Een full-service benadering waar wij als gecertificeerd HubSpot-partner volledig achter staan.
We zetten de belangrijkste functionaliteiten van marketing automation met HubSpot voor je uiteen:
Een goed CRM is onmisbaar voor elk bedrijf. Hierbij is het irrelevant of je zzp’er bent of 100+ fte in dienst hebt, met een abonnementsmodel werkt of juist veel losse verkopen doet. Een goed CRM-systeem helpt je het overzicht te bewaren in al je zakelijke contacten en de kansen die in het verschiet liggen inzichtelijk te maken.
De CRM-functionaliteiten binnen HubSpot zijn uitgebreider dan bij andere bekende SaaS-oplossingen, zoals Salesforce, Superoffice en Efficy. HubSpot geeft aan de hand van real-time lead- en klantoverzichten inzicht in saleskansen binnen je bedrijf. Het platform meet nauwgezet welke acties je contacten ondernemen op je website en (indien van toepassing) je social media kanalen.
HubSpot maakt het mogelijk je doelgroepen in verregaande mate te segmenteren aan hand van lijsten. Deze functionaliteit stelt je in staat zeer persoonlijk en gericht te communiceren. Met name voor doeleinden van e-mailmarketing biedt dat kansen. Daarover later meer.
Wat je bedrijf ook doet of maakt, je wilt dat websitebezoekers zich committeren aan je product of dienst. Leadgeneratie is om die reden een onmisbaar onderdeel binnen elke organisatie.
HubSpot gaat hierin een stapje verder dan andere platforms met landingspagina-functionaliteiten. Binnen HubSpot is het namelijk mogelijk landingspagina’s dynamisch in te richten. Dit houdt in dat de inhoud op de pagina automatisch wordt aangepast aan de bezoeker in kwestie en de informatie die van deze bezoeker beschikbaar is. Zo kun je verschillende tekst, afbeeldingen en Call-to-Actions tonen aan bezoekers die specifiek gedrag vertonen. Denk aan het bezoeken van bepaalde pagina’s op je website, of een eerdere download vanaf je website. Kortom: je biedt een marketingervaring op maat.
De voordelen spreken voor zich: met een dynamische landingspagina ben je relevanter voor je doelgroep, waardoor de kans op conversie toeneemt. De adaptieve insteek biedt je de gelegenheid goed te testen wat werkt. Aan de hand van je bevindingen kun je de landingspagina verder blijven optimaliseren.
Leads genereren vormt de basis van ieder salestraject, maar daarmee is nog geen sale afgerond. In de B2B gebeurt het zelden tot nooit dat een potentiële klant na het eerste contactmoment meteen tot aankoop overgaat. Het begint allemaal met het winnen van vertrouwen en het opbouwen van relaties. Met de leadnurturing mogelijkheden binnen HubSpot begeleid je potentiële kopers stap voor stap naar die aankoop door de juiste content op het juiste moment aan te bieden.
Naast het feit dat je periodieke mailings kunt uitsturen, is het ook mogelijk om een serie geautomatiseerde e-mails naar prospects te sturen op basis van verschillende stadia en gedragingen in de klantreis.
Wanneer iemand een bepaalde actie voltooit op je website, zoals het downloaden van een whitepaper of het volgen van een webinar, kun je hier een automatische follow-up mail aan koppelen met bijvoorbeeld een aanbod voor een demo of één-op-één-sessie. Hubspot biedt je de mogelijkheid zelf een geschikt tijdsinterval te selecteren passend bij het kooptraject van je klant.
Met deze aanpak verlies je nooit meer een lead uit het oog, houd je bestaande contacten warm en leg je een stevig fundament voor de relatie met je klanten.
Met HubSpot maak je marketing- en salesactiviteiten veel inzichtelijker en zorg je dat je optimale service kunt verlenen. HubSpot verenigt alle relevante marketing- en salestools onder één dak en geeft je totale controle op het traject van bezoeker tot klant.
Wil je meer weten over de marketing automation mogelijkheden die HubSpot voor je organisatie te bieden heeft? Neem dan contact met ons op. Benut je groeipotentieel ten volste en zet in op marketing automation met HubSpot. Als gerenommeerd HubSpot-partner hebben wij de kennis en ervaring om HubSpot optimaal te integreren in je werkprocessen.