Een datagedreven salesaanpak houdt in dat salesteams strategische beslissingen maken op basis van data en hierdoor meer en sneller sales genereren. Deze manier van werken geeft bijvoorbeeld inzicht in:
B2B-bedrijven zijn tegenwoordig meer en meer ingericht op hybride werken. Salesoverleggen en -voorstellen vinden door deze nieuwe manier van werken dan ook veelal online plaats. Niet zonder reden: volgens een ander rapport van McKinsey geeft 80% van de B2B-inkopers de voorkeur aan online kopen.
Wil je ook aan de slag met een datagedreven salesaanpak? Hieronder delen we 7 tips om data succesvol in te zetten in je salesstrategie:
Om een datagedreven salesaanpak te laten slagen, is het essentieel om iedereen aan boord te krijgen. Onderstaande activiteiten helpen dit proces te vergemakkelijken:
Nadat deze doelen zijn opgesteld kun je beginnen met het identificeren van de benodigde data.
Zijn er verschillende afdelingen verantwoordelijk voor het verzamelen van data? Stel vast wie verantwoordelijkheid draagt over welke data. Bepaal ook hoe de kwaliteit van de data wordt gewaarborgd en hoe vaak deze wordt bijgewerkt en verzameld.
Het kost tijd om de werkmodus van je salesteam te veranderen. Het is daarom verstandig om een paar veranderingen per keer te implementeren in plaats van alles in één keer. Kijk samen met het team regelmatig naar de resultaten en geef waar nodig feedback.
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om je salesteam(s) datagedreven te maken. Je zult (waarschijnlijk) verrast zijn over de gegevens die je bedrijf al bezit over klantinteractie. Denk aan websitestatistieken of interactie vanuit volgers op social media kanalen. Je kunt hieruit opmaken welk type klanten de interactie aangaan met je bedrijf en de producten en/of diensten die je voert. Door deze Informatie te koppelen aan andere indicatoren voor salespotentieel, bijvoorbeeld bedrijfsgrootte, rol en beslissingsbevoegdheid binnen het bedrijf, is een veel betere prioritering mogelijk bij opvolging.
Uit de omgang met je merk is waardevolle informatie te halen die je helpt te bepalen wanneer het momentum aangebroken is.
Waardevolle graadmeters voor salessucces (en verbeterpotentieel) zijn onder andere:
Het is verstandig je gegevens te segmenteren naar bedrijfstak en bedrijfsgrootte. Daarnaast kun je geografisch, demografisch, psychologisch en gedragsmatig segmenteren. Dit geeft salesteams een integraal inzicht in de doelgroep. Als je de wensen, behoeften en pijnpunten van je prospects kent, zal het salesteam beter in staat zijn om deals te sluiten.
Wil je graag alle contactgegevens synchroniseren met je CRM-systeem? Hubspot brengt eenvoudig verschillende datastromen bij elkaar en houdt interactie met prospects bij zonder noodzaak tot handmatig invoeren. Dit bespaart je salesteam niet alleen veel tijd, maar geeft ook de benodigde informatie om slimme salesbeslissingen te maken.
Hubspot biedt salesmanagers dashboards waarmee ze de salescycli van alle deals kunnen volgen en helpt zodoende de productiviteit en winst te verhogen.
Wil je het meeste uit data halen? Houd je vorderingen en verkoopparameters nauwlettend in de gaten en test stapsgewijs waar het proces verder verbeterd kan worden. De geïntegreerde data-analysetools van HubSpot leveren hiertoe waardevolle inzichten.
Spreekt een datagedreven salesaanpak je aan en wil je data inzetten om beter inzicht te krijgen in je klanten? En wil je marketing- en verkoopdoelstellingen nauwer op elkaar afstemmen? HubSpot is het meest complete CRM-platform om deze doelen te verwezenlijken. Als gecertificeerd HubSpot-partner informeert Presult je graag over de vele mogelijkheden van HubSpot. Neem gerust contact op voor een open en eerlijk kennismakingsgesprek.