7 tips voor de implementatie van een ​​succesvolle, datagedreven salesstrategie

Patrick Riemers
Post by Patrick Riemers
april 12, 2022
7 tips voor de implementatie van een ​​succesvolle, datagedreven salesstrategie

Een datagedreven salesaanpak houdt in dat salesteams strategische beslissingen maken op basis van data en hierdoor meer en sneller sales genereren. Deze manier van werken geeft bijvoorbeeld inzicht in:

  • de producten die het snelst of makkelijkst verkopen;
  • de meest geschikte en succesvolle dagen en tijdstippen om potentiële klanten te benaderen;
  • het marketingmateriaal dat het beste presteert.

Data searchUit onderzoek van McKinsey blijkt dat B2B-bedrijven die data inzetten in hun salesstrategie tot wel 6% winstgevender zijn dan concurrenten die hier geen gebruik van maken.

B2B-bedrijven zijn tegenwoordig meer en meer ingericht op hybride werken. Salesoverleggen en -voorstellen vinden door deze nieuwe manier van werken dan ook veelal online plaats. Niet zonder reden: volgens een ander rapport van McKinsey geeft 80% van de B2B-inkopers de voorkeur aan online kopen.

Wil je ook aan de slag met een datagedreven salesaanpak? Hieronder delen we 7 tips om data succesvol in te zetten in je salesstrategie:

1. Zorg dat iedereen op één lijn zit

Om een datagedreven salesaanpak te laten slagen, is het essentieel om iedereen aan boord te krijgen. Onderstaande activiteiten helpen dit proces te vergemakkelijken:

  1. Stel samen meetbare doelen op om ervoor te zorgen dat het hele team toegewijd is aan het behalen van datagedreven successen
  2. Stel meetbare KPI's op zodat het team de resultaten kan monitoren

Nadat deze doelen zijn opgesteld kun je beginnen met het identificeren van de benodigde data.

2. Identificeer wie verantwoordelijk is voor de data

Zijn er verschillende afdelingen verantwoordelijk voor het verzamelen van data? Stel vast wie verantwoordelijkheid draagt over welke data. Bepaal ook hoe de kwaliteit van de data wordt gewaarborgd en hoe vaak deze wordt bijgewerkt en verzameld.

3. Beoordeel je huidige salesprocessen en stel prioriteiten

Het kost tijd om de werkmodus van je salesteam te veranderen. Het is daarom verstandig om een paar veranderingen per keer te implementeren in plaats van alles in één keer. Kijk samen met het team regelmatig naar de resultaten en geef waar nodig feedback.

4. Analyseer welke data je al hebt

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om je salesteam(s) datagedreven te maken. Je zult (waarschijnlijk) verrast zijn over de gegevens die je bedrijf al bezit over klantinteractie. Denk aan websitestatistieken of interactie vanuit volgers op social media kanalen. Je kunt hieruit opmaken welk type klanten de interactie aangaan met je bedrijf en de producten en/of diensten die je voert. Door deze Informatie te koppelen aan andere indicatoren voor salespotentieel, bijvoorbeeld bedrijfsgrootte, rol en beslissingsbevoegdheid binnen het bedrijf, is een veel betere prioritering mogelijk bij opvolging.

Uit de omgang met je merk is waardevolle informatie te halen die je helpt te bepalen wanneer het momentum aangebroken is.

Sales succesKortom, data helpt salesteams om hun prestaties te verbeteren door potentiële klanten op de juiste momenten te benaderen en relevante content te bieden. Dat zorgt ervoor dat elke interactie met potentiële klanten zinvol(ler) is en hen een stap verder helpt in de koopcyclus.


Waardevolle graadmeters voor salessucces (en verbeterpotentieel) zijn onder andere:

  • Conversiepercentages
  • Gemiddelde dealgrootte
  • Gesloten deals-percentages
  • Lengte van de verkoopcyclus
  • Responstijd

5. Segmentatie

Het is verstandig je gegevens te segmenteren naar bedrijfstak en bedrijfsgrootte. Daarnaast kun je geografisch, demografisch, psychologisch en gedragsmatig segmenteren. Dit geeft salesteams een integraal inzicht in de doelgroep. Als je de wensen, behoeften en pijnpunten van je prospects kent, zal het salesteam beter in staat zijn om deals te sluiten.

6. Automatiseer het dataverzamelingsproces

Data entryAutomatiseer je dataverzamelingsproces. Dit vereenvoudigt de afstemming tussen je marketing- en salesdoelstellingen en voorziet je team sneller van de benodigde content om deals te sluiten. E-mail automation tools kunnen je bijvoorbeeld helpen de beste tijdstippen te bepalen voor contact met prospects.  

Wil je graag alle contactgegevens synchroniseren met je CRM-systeem? Hubspot brengt eenvoudig verschillende datastromen bij elkaar en houdt interactie met prospects bij zonder noodzaak tot handmatig invoeren. Dit bespaart je salesteam niet alleen veel tijd, maar geeft ook de benodigde informatie om slimme salesbeslissingen te maken.

Hubspot biedt salesmanagers dashboards waarmee ze de salescycli van alle deals kunnen volgen en helpt zodoende de productiviteit en winst te verhogen.

7. Meet je vooruitgang

Wil je het meeste uit data halen? Houd je vorderingen en verkoopparameters nauwlettend in de gaten en test stapsgewijs waar het proces verder verbeterd kan worden. De geïntegreerde data-analysetools van HubSpot leveren hiertoe waardevolle inzichten.

Het alles-in-één platform voor marketing, sales en customer service

Spreekt een datagedreven salesaanpak je aan en wil je data inzetten om beter inzicht te krijgen in je klanten? En wil je marketing- en verkoopdoelstellingen nauwer op elkaar afstemmen? HubSpot is het meest complete CRM-platform om deze doelen te verwezenlijken. Als gecertificeerd HubSpot-partner informeert Presult je graag over de vele mogelijkheden van HubSpot. Neem gerust contact op voor een open en eerlijk kennismakingsgesprek.

Neem contact op 

Tags:
Patrick Riemers
Post by Patrick Riemers
april 12, 2022