Wil je dat je webpagina’s hoog eindigen in de zoekresultaten? Google focust bij het bepalen van de rankings steeds meer op de gebruikerservaring. Hiervoor heeft Google de zogeheten Core Web Vitals gedefinieerd: een drietal factoren die belangrijk worden geacht voor de algehele gebruikerservaring van een webpagina. Welke deze precies zijn en waarom deze belangrijk zijn voor SEO, leggen we hier uit.
Core Web Vitals bestaan uit drie specifieke metingen met betrekking tot de paginasnelheid en gebruikersinteractie op je website. Core Web Vitals bepalen voor een groot deel hoe Google de 'pagina-ervaring' inschat. Er wordt hierbij gekeken naar de volgende punten:
Hoe en wat precies wordt gemeten, verduidelijken we later in dit artikel.
Bij het bepalen van de algehele gebruikerservaring nam Google de volgende elementen al mee bij het bepalen van de algehele gebruikerservaring:
Core Web Vitals gaan nog stapje verder en zullen een nóg belangrijkere rol spelen. Sterker nog: Google heeft aangekondigd dat de Core Web Vitals met ingang van april/mei 2021 een officiële Google ranking factor worden.
Het verbeteren van de Core Web Vitals zorgt voor betere paginaprestaties, wat weer van invloed is op de bouncepercentages (het percentage gebruikers dat na het openen van de webpagina niet meer doorklikt naar een andere pagina op de website). Google meldt hier het volgende over:
Door het verbeteren van de Core Web Vitals verschijnen je pagina's niet direct bovenaan de Google zoekresultaten. Hier spelen nog circa 200 andere factoren een rol bij. In onze B2B SEO gids lees je hier meer over. Maar de Core Web Vitals leveren wel degelijk een significante bijdrage aan je vindbaarheid en positionering in Google.
Vooropgesteld: werken aan je Core Web Vitals doe je niet alleen voor Google. Uiteindelijk doe je het voor de bezoeker van je website en voor je eigen omzet.
Omdat de Google-update nog niet is doorgevoerd, heb je nog even de tijd om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de laatste standaarden.
Je vraagt je inmiddels vast af wat die Core Web Vitals dan precies zijn. We leggen het je hieronder uit. Ook delen we hoe je kunt checken hoe je er zelf voor staat, inclusief tips voor verbetering.
De technische benamingen van de drie Core Web Vitals luiden als volgt:
Largest Content Paint (LCP) is een factor waarmee Google de snelheid meet waarmee je webpagina laadt vanuit de ogen van de bezoeker. Oftewel, de benodigde tijd voordat gebruikers het belangrijkste deel van de content op de webpagina zien, zodra ze die pagina bezoeken. Veelal betreft dit een afbeelding, video of tekstblok.
Je kunt je eigen LCP-score controleren via Google PageSpeed Insights. Dit is vooral handig om in kaart te brengen waar je nog verbeteringen kunt doorvoeren. Het overzicht ziet er als volgt uit:
Wat is nu een goede laadtijd? Google heeft specifieke richtlijnen voor LCP opgesteld en classificeert pagina’s als Goed, Verbetering Nodig en Slecht op basis van de volgende laadtijden:
Zorg ervoor dat het grootste LCP-element goed en snel wordt getoond. In onderstaand screenshot (inzichtelijk via Google PageSpeed Insights) zie je waar je informatie hierover kunt terugvinden.
De tweede Core Web Vital is First Input Delay (FID). Deze variabele draait volledig om de snelheid waarmee je website reageert op input van de bezoeker; ofwel de tijd die nodig is voordat de internetbrowser reageert op een bepaalde interactie. Een paar voorbeelden:
Ook voor de FID heeft Google een aantal richtlijnen opgesteld:
Een paar zaken die sowieso helpen je FID te verbeteren:
Cumulative Layout Shifts (CLS) laat zien hoe stabiel je pagina laadt. Oftewel, in hoeverre je pagina beweegt terwijl deze wordt ingeladen.
Met name op verouderde websites komt het voor dat tijdens het inladen de pagina-indeling verschuift. Wanneer bezoekers een actie proberen uit te voeren, is dit niet bevorderlijk voor de gebruikerservaring.
De specifieke richtlijnen die Google aanhoudt voor CLS zijn als volgt:
Natuurlijk hebben we onze klanten en onze eigen website hierop voorbereid. Hieronder zie je welke resultaten we al hebben bereikt.
De laadtijd van onze eigen website liet voorheen nog wat te wensen over. Voordat we begonnen scoorden we:
Dat kon natuurlijk beter. We hebben verschillende optimalisaties doorgevoerd, zoals:
Deze optimalisaties leverden het volgende resultaat op:
We zijn er nog niet, maar we zijn wel erg ver.
Ook voor onze klanten realiseren we mooie scores:
Natuurlijk helpen we je graag om klaar te zijn voor de Core Web Vitals update van Google. Voor het doorvoeren van algemene website-aanpassingen en verbeteringen in de gebruikerservaring ben je bij Presult aan het juiste adres. Neem contact op voor de mogelijkheden.