B2B sales en marketing: elkaars tegenhanger of liggen ze in elkaars verlengde? Wat ons betreft het laatste. Toch leeft er onder mkb’ers het beeld dat “een goed product zichzelf wel verkoopt, want als iets eenmaal als een lopend vuurtje gaat…” Marketing daarentegen kost in hun ogen alleen maar geld.
Toch is het veelzeggend dat 74% van de B2B-bedrijven die hun omzetdoelstellingen niet halen té weinig op de hoogte is van hun websitebezoekers en leads. Juist daarin vervult marketing een onmisbare rol, want een goede inbound marketingstrategie geeft dat inzicht wel. Dit is zeer waardevolle voorkennis, waarmee salesmedewerkers goed geïnformeerd het gesprek met prospects kunnen aangaan.
Marketing laat het salesproces veel effectiever en efficiënter verlopen. De een kan niet zonder de ander. Weten hoe sales en marketing samen een flinke omzetboost kunnen opleveren? Dat en meer lees je in deze blog.
Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.
In het B2B inbound marketingproces is een goede coöperatie tussen sales en marketing essentieel voor het succes van je bedrijf. Beide teams hebben hetzelfde einddoel: meer omzet genereren. Ieder vervult daarbinnen een eigen rol. Marketeers zetten volop in op het aantrekken van nieuwe leads en het ‘sales-klaar maken’ van bestaande leads. Vervolgens volgen de salesmedewerkers ervoor dat deze leads klanten worden. (Betrokken klanten vervullen als ambassadeurs ook vaak de rol van verkoopadviseur, schreven we in een eerder blog over het Growth Flywheel model.)
De wederzijdse afhankelijkheid van sales en marketing wordt pas echt duidelijk zodra een van beiden ontbreekt. Krijgt sales zonder marketing wel voldoende leads om te converteren? En wat gebeurt er met de leads die worden binnengehaald door marketeers, als er geen salesteam klaarstaat om hen tot klant om te vormen?
Veel B2B-marketeers zijn ervan overtuigd dat hun marketingstrategie het effectiefst is wanneer de sales- en marketingteams binnen hun organisaties op elkaar zijn ingespeeld:
B2B-bedrijven waarbij sales en marketing samen goed optrekken, halen volgens Hubspot gemiddeld 208% meer omzet uit hun marketinginspanningen! Cijfers waar je u tegen zegt!
Wil je erop toezien dat sales en marketing hetzelfde doel voorstaan en najagen? Formuleer dan eerst gemeenschappelijke doelstellingen. Goede communicatie is hierin van sleutelbelang.
Met de volgende tips zorg je ervoor dat sales en marketing elkaar versterken:
Meer resultaat behalen met hetzelfde aantal medewerkers? Met interactie, begrip en coöperatie tussen de teams onderling verhoog je het rendement van alle sales- en marketingactiviteiten. Zo maak je van beiden één gestroomlijnde, succesvolle afdeling.