Als B2B Marketeer ligt je focus waarschijnlijk met name op B2B leadgeneratie. Want zonder leads geen business, toch? Het genereren van meer (kwalitatieve) leads is niet alleen een van de de belangrijkste doelstellingen van de meeste marketing influencers, het is voor hen ook een van de meest kritieke uitdagingen. Zo blijkt uit een onderzoek van Ascend2. Een goede inzet van B2B SEO helpt je met het genereren van leads. Maar hoe zet je B2B SEO op zo’n manier in dat je hiermee kwalitatieve leads kunt verzamelen? Wij geven je een aantal tips.
Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.
Alleen als je weet wie je ideale klanten zijn, is het zinvol te starten met B2B leadgeneratie. Maar wat is de juiste doelgroep voor je diensten en/of producten? Hier kun je achter komen door buyer persona’s op te stellen.
Buyer persona’s zijn op onderzoek gebaseerde semi-fictieve omschrijvingen van je voornaamste klant(groepen). Ze geven concreet inzicht in de behoeften, doelen en uitdagingen van je ideale klanten.
Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen voor het opstellen van je buyer persona’s:
Vervolgens is het handig om een zoekwoord onderzoek uit te voeren. Ga op zoek naar zoekwoorden die je in je content moet opnemen om je B2B SEO / B2B Leadgeneratie strategie te optimaliseren. Dit kun je op de volgende manier aanpakken:
Om inspiratie op te doen voor zoekwoorden:
Online leads genereren doe je via pagina’s die veel bezoekers krijgen. Indien je een bestaande website hebt, is het aan te raden om goed te kijken welke pagina’s momenteel het beste presteren. Dit helpt je inzicht te krijgen in welke content werkt.
Met Google Analytics kun je gemakkelijk zien welke pagina’s het meeste verkeer krijgen. Ga vanuit het dashboardoverzicht in de linkerkolom naar Gedrag » Site-content » Alle pagina’s
Goede landingspagina’s trekken de aandacht van de bezoeker direct. Het is dus belangrijk om de pagina’s waarmee je leads wilt genereren te optimaliseren.
Een aantal belangrijke punten die je zeker moet toepassen wanneer je een pagina écht wilt laten uitblinken:
Meer over het effectief inzetten van landingspagina’s lees je in onze blog: 4 tips voor effectieve inzet van landingspagina’s in B2B
De eerste stap bij het genereren van leads met B2B SEO is het aantrekken van verkeer. Door bovenstaande tips toe te passen, zal het aantal bezoekers zeker toenemen. Maar hoe verander je deze bezoekers in leads?
Dit kan door middel van Lead Magnets. Een lead magnet is een gratis aanbod dat je doet aan je bezoeker in ruil voor de contactinformatie. Geef de bezoeker een meerwaarde, geef hem of haar tips waar ze iets aan hebben. Tips die natuurlijk iets te maken hebben met jouw product of dienst. Geef informatie waarmee je de bezoeker helpt om een doordachte keuze te maken. Denk aan een e-book, webinar, checklist, template of infographic. Hoe hoger de waarde van je Lead Magnet voor je bezoeker, hoe hoger de kans is dat je kwalitatieve leads gaat genereren.
Wil jij ook meer leads genereren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen of welke lead magnets je in kan zetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met B2B leadgeneratie! Neem vrijblijvend contact met ons op, of stel je vraag in onze chat!