In de loop der jaren is e-mail al vele malen doodverklaard. Ten onrechte, want e-mail marketing heeft in de B2B de hoogste ROI van álle marketingkanalen. 87% van alle B2B-marketeers gebruikt e-mail marketing voor leadnurturing (Content Marketing Institute) en dat is niet voor niets: elke in e-mail marketing geïnvesteerde euro levert er maar liefst 38 op (VentureBeat). Als inbound marketingtool bereik je met e-mail marketing vele malen sneller én persoonlijker je prospects, zonder dat er ook maar enig handwerk bij komt kijken.
Ook zo’n hoog rendement bereiken voor je bedrijf? In dit artikel leggen we uit hoe het kan met B2B e-mail marketing!
Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.
E-mail heeft inmiddels zoveel ‘concurrentie’ van andere marketingkanalen, dat veel marketeers in zowel de B2B als de B2C zich afvragen of het niet op zijn retour is. Tenslotte dateert het eerste e-mailsysteem alweer van 1971… Toch bewijzen de statistieken het tegendeel. Ook nu blijkt e-mail nog onverminderd populair. Een kleine greep:
Als je B2B e-mail marketing slim toepast, levert het een grote bijdrage aan je conversiecijfers. Dat komt vooral doordat B2B leadnurturing op heel grote schaal mogelijk wordt. Met B2B e-mail marketing kun je op twee manieren heel efficiënt meerdere leads tegelijk targeten:
De mogelijkheden op het vlak van marketing automation zijn indrukwekkend! Door triggers in te stellen bij een workflow, vergroot je de kans op conversies. Onderstaande triggers geven een goed beeld van de mogelijkheden:
B2B e-mail marketing is de ultieme leadnurturing tool om de volgende vier redenen:
Het is bij wet bepaald dat marketinguitingen alleen mogen worden gestuurd naar contacten die daar nadrukkelijk toestemming voor geven. Dat geldt ook voor e-mailmarketing. Zo houden ontvangers de controle over wat ze wel of niet ontvangen. Dit betekent dat diegenen die zich inschrijven voor mailings dit uit eigen interesse doen. Met de juiste targeting zijn ze dus ook extra ontvankelijk voor je boodschap.
Geautomatiseerde e-mails onpersoonlijk? Wat nu als je tientallen, honderden of duizenden e-mails tegelijk uit kunt sturen en tóch iedere ontvanger het gevoel geeft de enige te zijn die je exclusieve aanbod ontvangt? Door slimme toepassingen is het mogelijk om je boodschap ook dan een heel persoonlijke touch mee te geven.
Als je handmatig in bulk een e-maillijst aanschrijft, kun je niemand bij zijn of haar voornaam noemen. Bij marketing automation vult de e-maildienst zelf de contactgegevens van je lead of klant in op tactische plekken in het template van het e-mailbericht. Daardoor komt de e-mail persoonlijker over en dat heeft effect: e-mail wordt 26% vaker geopend met een gepersonaliseerde onderwerpregel.
Met een goede selectie aan de poort weet je al in een vroeg stadium met wat voor type leads je te maken hebt. Hoe dat precies werkt? Door op het inschrijfformulier van je mailing gerichte controlevragen te stellen, bepaal je eenvoudig of je lead past bij je buyer personas: semi-fictieve omschrijvingen van je voornaamste klantgroepen.
Buyer personas geven concreet inzicht in de behoeften, doelen en uitdagingen van je ideale klanten. Aangezien geen klantgroep hetzelfde is (de meeste B2B-bedrijven hanteren een aantal buyer personas), is het voor je conversie goed om elke groep apart te targeten met een eigen e-mailcampagne. Hoe specifieker het aanbod, hoe relevanter het voor je doelgroep wordt. Met afzonderlijke campagnes is het mogelijk om je de boodschap zo te finetunen dat deze voor iedereen custom-made aanvoelt. Je ideale klant voelt zich vanzelfsprekend het meest aangesproken als hij of zij zich in je boodschap herkent en zijn of haar interesses daarin gereflecteerd ziet.
Vrijwel iedereen is online actief. Dus vrijwel iedereen heeft altijd en overal toegang tot zijn of haar inbox op de smartphone. Aangezien de gemiddelde smartphonegebruiker dagelijks tientallen keren checkt of er nog nieuwe notificaties zijn, is de kans groot dat je lead ook je boodschap opmerkt.
Parkeert je lead het e-mailbericht even voor een later moment? Geen probleem. Veel e-mailclients, zoals Outlook en Gmail, slaan al het e-mailverkeer op in de cloud. Meer dan andere communicatiekanalen biedt e-mail de mogelijkheid om informatie tot je te nemen, wanneer het je – dus ook je leads – het beste uitkomt. Lead nurturing on the go.
Wil je ook het meeste uit je leads halen, maar heb je de indruk dat e-mailmarketing een te grote tijdsinvestering vraagt? Vergeet dan niet dat je met goede content én de juiste selectiecriteria het grootste voorwerk al achter de rug hebt. Voor conversie is het vooral belangrijk dat je content op het juiste moment, via het juiste middel met de juiste doelgroep deelt. Met e-mailmarketing heb je zelf de handen aan de knoppen!