4 belangrijke redenen waarom B2B e-mail marketing de ultieme leadnurturing tool is

Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
april 12, 2022
4 belangrijke redenen waarom B2B e-mail marketing de ultieme leadnurturing tool is

In de loop der jaren is e-mail al vele malen doodverklaard. Ten onrechte, want e-mail marketing heeft in de B2B de hoogste ROI van álle marketingkanalen. 87% van alle B2B-marketeers gebruikt e-mail marketing voor leadnurturing (Content Marketing Institute) en dat is niet voor niets: elke in e-mail marketing geïnvesteerde euro levert er maar liefst 38 op (VentureBeat). Als inbound marketingtool bereik je met e-mail marketing vele malen sneller én persoonlijker je prospects, zonder dat er ook maar enig handwerk bij komt kijken.

Ook zo’n hoog rendement bereiken voor je bedrijf? In dit artikel leggen we uit hoe het kan met B2B e-mail marketing! 

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

HubSpot Video

 

New call-to-action

E-mail nog altijd springlevend

E-mail heeft inmiddels zoveel ‘concurrentie’ van andere marketingkanalen, dat veel marketeers in zowel de B2B als de B2C zich afvragen of het niet op zijn retour is. Tenslotte dateert het eerste e-mailsysteem alweer van 1971… Toch bewijzen de statistieken het tegendeel. Ook nu blijkt e-mail nog onverminderd populair. Een kleine greep:

  • Jaarlijks worden maar liefst 74 biljoen (!!) e-mails verzonden (inderdaad, dat is een 74 met 12 nullen);
  • E-mail wordt vaker gebruikt dan welk ander communicatiemiddel dan ook. Volgens het Email Statistics Report, 2018-2022 waren er in 2018 ruim 3,8 miljard actieve e-mailgebruikers. Naar verwachting stijgt het aantal gebruikers in 2022 tot bijna 4,3 miljard, stelt het rapport;
  • 99% van de e-mailgebruikers checkt dagelijks zijn of haar e-mail;

Toepassingen van B2B e-mail marketing

Als je B2B e-mail marketing slim toepast, levert het een grote bijdrage aan je conversiecijfers. Dat komt vooral doordat B2B leadnurturing op heel grote schaal mogelijk wordt. Met B2B e-mail marketing kun je op twee manieren heel efficiënt meerdere leads tegelijk targeten:

  • Het delen van periodieke updates. Een beproefde methode is het uitsturen van wekelijkse of maandelijkse mailings om toenadering tot je leads te zoeken. Zo blijf je als bedrijf top of mind. Door in de mailing ook links op te nemen naar artikelen op je bedrijfswebsite, track je eenvoudig het gedrag van je leads. Voor optimaal resultaat leg je tijdens dit proces in de communicatie continu nieuwe argumenten op tafel die je leads ertoe bewegen met je in zee te gaan.
  • Het uitsturen van een serie geautomatiseerde e-mails. Deze worden geactiveerd tijdens specifieke momenten in de klantreis. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via een workflow e-mails uit te sturen die zijn toegespitst op het gedrag van je leads. Op die manier begeleid je de customer journey van A tot Z!

b2b leadnurturing segmentatie

Conversie verhogen dankzij workflow

De mogelijkheden op het vlak van marketing automation zijn indrukwekkend! Door triggers in te stellen bij een workflow, vergroot je de kans op conversies. Onderstaande triggers geven een goed beeld van de mogelijkheden:

  • Inschrijving op nieuwsbrief. Een inschrijving op een nieuwsbrief is het ideale startpunt om indruk te maken op je nieuwe prospects. Die kans heb je tenslotte maar één keer! Omdat ze actieve belangstelling tonen, is een warm welkom zeker op zijn plaats. Een welkomstmail biedt de uitgelezen mogelijkheid om aan te geven wat ze de komende tijd van je bedrijf mogen verwachten.
  • Inactieve contacten. Workflows werken ook uitstekend bij het ontbreken van gedrag. Heb je contacten die al enige tijd niet meer van zich laten horen? Dan is het een ideaal moment om weer toenadering te zoeken! Hernieuw hun interesse door hen in een zogenaamde re-engagement workflow te plaatsen. Bij een workflow ontvangen je contacten automatisch een e-mail wanneer zij een bepaalde periode niet op je website zijn geweest. Wek hun enthousiasme in het bijzonder door in de e-mail een verleidelijk, exclusief aanbod op te nemen. 

b2b workflow

B2B e-mail marketing: de ultieme leadnurturing tool

B2B e-mail marketing is de ultieme leadnurturing tool om de volgende vier redenen: 

1.   E-mailmarketing vindt plaats uit interesse

Het is bij wet bepaald dat marketinguitingen alleen mogen worden gestuurd naar contacten die daar nadrukkelijk toestemming voor geven. Dat geldt ook voor e-mailmarketing. Zo houden ontvangers de controle over wat ze wel of niet ontvangen. Dit betekent dat diegenen die zich inschrijven voor mailings dit uit eigen interesse doen. Met de juiste targeting zijn ze dus ook extra ontvankelijk voor je boodschap.

2.   Automated e-mail biedt persoonlijke ervaring

Geautomatiseerde e-mails onpersoonlijk? Wat nu als je tientallen, honderden of duizenden e-mails tegelijk uit kunt sturen en tóch iedere ontvanger het gevoel geeft de enige te zijn die je exclusieve aanbod ontvangt? Door slimme toepassingen is het mogelijk om je boodschap ook dan een heel persoonlijke touch mee te geven.

Als je handmatig in bulk een e-maillijst aanschrijft, kun je niemand bij zijn of haar voornaam noemen. Bij marketing automation vult de e-maildienst zelf de contactgegevens van je lead of klant in op tactische plekken in het template van het e-mailbericht. Daardoor komt de e-mail persoonlijker over en dat heeft effect: e-mail wordt 26% vaker geopend met een gepersonaliseerde onderwerpregel.

3.   Met e-mail kun je heel effectief segmenteren

Met een goede selectie aan de poort weet je al in een vroeg stadium met wat voor type leads je te maken hebt. Hoe dat precies werkt? Door op het inschrijfformulier van je mailing gerichte controlevragen te stellen, bepaal je eenvoudig of je lead past bij je buyer personas: semi-fictieve omschrijvingen van je voornaamste klantgroepen.

Buyer personas geven concreet inzicht in de behoeften, doelen en uitdagingen van je ideale klanten. Aangezien geen klantgroep hetzelfde is (de meeste B2B-bedrijven hanteren een aantal buyer personas), is het voor je conversie goed om elke groep apart te targeten met een eigen e-mailcampagne. Hoe specifieker het aanbod, hoe relevanter het voor je doelgroep wordt. Met afzonderlijke campagnes is het mogelijk om je de boodschap zo te finetunen  dat deze voor iedereen custom-made aanvoelt. Je ideale klant voelt zich vanzelfsprekend het meest aangesproken als hij of zij zich in je boodschap herkent en zijn of haar interesses daarin gereflecteerd ziet.

4.   Waar en wanneer, e-mail is altijd toegankelijk

Vrijwel iedereen is online actief. Dus vrijwel iedereen heeft altijd en overal toegang tot zijn of haar inbox op de smartphone. Aangezien de gemiddelde smartphonegebruiker dagelijks tientallen keren checkt of er nog nieuwe notificaties zijn, is de kans groot dat je lead ook je boodschap opmerkt.

Parkeert je lead het e-mailbericht even voor een later moment? Geen probleem. Veel e-mailclients, zoals Outlook en Gmail, slaan al het e-mailverkeer op in de cloud. Meer dan andere communicatiekanalen biedt e-mail de mogelijkheid om informatie tot je te nemen, wanneer het je – dus ook je leads – het beste uitkomt. Lead nurturing on the go.

b2b e-mail marketing

E-mailmarketing onmisbaar in inbound marketing

Wil je ook het meeste uit je leads halen, maar heb je de indruk dat e-mailmarketing een te grote tijdsinvestering vraagt? Vergeet dan niet dat je met goede content én de juiste selectiecriteria het grootste voorwerk al achter de rug hebt. Voor conversie is het vooral belangrijk dat je content op het juiste moment, via het juiste middel met de juiste doelgroep deelt. Met e-mailmarketing heb je zelf de handen aan de knoppen!

New call-to-action

Tags:
Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
april 12, 2022