Succesvol leads genereren via Facebook voor B2B [5 best practices]

In het kort

Als eigenaar van een B2B-bedrijf erken je het belang van het genereren van warme, hoogwaardige leads. Leads aantrekken – en deze omzetten in betalende klanten – is wat je bedrijf laat groeien. Met de enorme hoeveelheid marketingkanalen die beschikbaar is, kan het echter lastig zijn om te bepalen leadgeneratiestrategieën het beste voor je werken. Elk platform heeft immers zijn eigen unieke algoritme en functionaliteiten.

Presult - Image CTA - TOP - Inbound Marketing

Ondanks dat LinkedIn en Google zichzelf in de loop der jaren gepositioneerd hebben als marktleiders op het gebied van B2B-leadgeneratie, is Facebook altijd nog het populairste sociale netwerk ter wereld. Maar liefst 91% van alle B2B-marketeers gebruikt Facebook en 67% beschouwt het als het belangrijkste sociale mediaplatform voor het genereren van leads. (Bron: Social Media Marketing Industry Report)

Facebook gebruik B2B

En dat is nog niet alles…

De gemiddelde tijd die per dag op Facebook wordt doorgebracht, is bij zakelijke besluitvormers 74% hoger dan bij andere Facebook-gebruikers.

Je kunt dus wel stellen dat Facebook je B2B-merk een enorm potentieel biedt. De vijf beste manieren om succesvol leads te genereren via Facebook delen we dan ook graag met je.

1. Creëer merkbekendheid met een Facebook-bedrijfspagina

Wil je potentiële klanten bereiken via Facebook? Dan is een Facebook-bedrijfspagina een must. Een zakelijke Facebookpagina is de opening tot een markt aan gebruikers die met je in contact willen staan. Door hier actief relevante en kwalitatieve content te publiceren, wek je de interesse van potentiële klanten en informeer je hen over je bedrijf en producten. Zij kunnen je bedrijf volgen, kennis maken met je zakelijke producten en diensten, je content-updates volgen in hun nieuwsoverzicht, hierop reageren en vragen stellen via Messenger. Ook huidige klanten blijven dankzij de bedrijfspagina betrokken bij je merk.

Hanteer de volgende vuistregels om het meeste uit je bedrijfspagina te halen:

  • Wees transparant: Volgers willen meer zien dan informatieve content. Ze willen de persoon achter het bedrijf zien en wat er achter de schermen gebeurt. Persoonlijke informatie op zakelijk gebied werkt erg goed om potentiële klanten een positief gevoel bij je bedrijf te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een teamuitje, een collega die geslaagd is voor een cursus of die met zwangerschapsverlof gaat.
  • Deel video’s: Video is voor B2B-bedrijven het communicatiemiddel bij uitstek om op laagdrempelige en interactieve wijze met prospects in contact te komen en meer sales en omzet te genereren. Bovendien ontvangen video’s op Facebook gemiddeld 135% meer organisch verkeer en betrokkenheid dan ieder andere vorm van content.
  • Deel niet te veel externe links: Facebook wil niet dat mensen het platform verlaten, tenzij je ervoor betaalt natuurlijk. Berichten met externe links worden daarom afgestraft met een kleiner bereik.
  • Ga het gesprek aan met je publiek: Het is belangrijk niet alleen informatie te zenden maar ook te willen ontvangen. Door het gesprek aan te gaan, weet je wat er bij je doelgroep speelt wat je prospects belangrijk vinden. Dit achterhaal je onder andere door het stellen van concrete vragen over de wensen en behoeftes van je doelgroep. Deze vorm van interactie zorgt voor een hogere waardering van een bericht, waardoor je hoger zult ranken. Maar belangrijker, het laat zien dat je om je publiek geeft.

2. Ontdek potentiële leads met B2B Facebook-groepen

Wanneer je potentiële leads in contact bent, voelen ze zich meer verbonden met je merk. Facebook-groepen zijn een mooie manier om deze connectie te maken. Facebook-groepen bestaan uit mensen met eenzelfde gedachtegoed, bijvoorbeeld een probleem of een passie. Door online met elkaar in gesprek te gaan en informatie uit te wisselen, verstrekken ze elkaar nuttige adviezen en tips op het interessegebied.

Word lid van een aantal Facebook-groepen die te maken hebben met je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Meng je in de gesprekken van de dag, waarbij je voornamelijk onafhankelijke tips deelt. Is een lid echter op zoek naar iets dat je bedrijf biedt, dan kun je dit als oplossing presenteren.

Uiteraard kun je zelf ook aan de slag gaan met het opzetten van een eigen Facebook-groep. De essentie van de Facebook-groep moet liggen in het bieden van enorme waarde aan je doelgroep. Vraag jezelf af: is er iets dat mijn doelgroep wil leren? Is er iets waarmee ik hen kan helpen? Breng dit in kaart en maak het de primaire focus van je groep.

Met een effectieve inzet van een Facebook-groep voor je bedrijf, bouw je een enorme aanhang op die zal uitgroeien tot een bron van potentiële leads voor je bedrijf om aan te boren.

3. Bereik de juiste doelgroep met B2B Facebook Adverteren

Een andere, zeer effectieve manier om potentiële leads te bereiken, is Facebook Adverteren. Facebook verzamelt enorm veel data van de gebruikers. Van de meeste gebruikers zijn zaken als naam, leeftijd, woonplaats en functie bekend. Daarnaast slaat Facebook per gebruiker informatie op over gevolgde pagina’s, reacties op personen en bedrijven en gedeelde berichten. Door deze beschikbare informatie is het via Facebook Ad Manager eenvoudig een duidelijke doelgroep te selecteren. Denk hierbij aan een bepaalde leeftijdsgroep, woonomgeving of specifieke interesse.

  • Koud adverteren: Koud betekent dat je adverteert richting mensen waar je nog geen contact mee hebt gehad. Ze moeten nog kennis maken met je bedrijf. Koud adverteren is vooral interessant wanneer je nog geen eigen data (zoals websitebezoekers) hebt en je toch je ideale klanten wil bereiken.
  • Vergelijkbare doelgroepen: Naast koud adverteren kan je ook een vergelijkbare doelgroep creëren op basis van reeds beschikbare data zoals je e-maillijst of je koude advertentie-doelgroep. Er wordt dan een publiek gecreëerd dat bestaat uit mensen die lijken op die doelgroep. Je kunt aangeven wat je ideale doelgroep is en Facebook de opdracht geven om mensen te zoeken die hier exact op lijken. In andere woorden, je gebruikt demografische informatie van je klanten om een nog grotere groep mensen te bereiken die een grote kans heeft geïnteresseerd te zijn in je producten. Een vergelijkbare doelgroep is handig wanneer je het aantal advertenties wilt opschalen en nieuwe potentiële klanten wilt vinden.
  • Remarketing: Door in te zetten op koud adverteren en vergelijkbare doelgroepen te gebruiken, bereik je al veel potentiële klanten. Van het aantal bereikte mensen in je doelgroep, klikt een bepaald percentage door naar de website. En al die mensen die de website zonder actie weer verlaten? Die geen contact met je bedrijf opnemen? Laat je hen gewoon gaan?Remarketing bied je de mogelijkheid deze potentiële klanten opnieuw te benaderen met een aangepaste boodschap, toegespitst op de content die zij bezocht of bekeken hebben. Hierdoor geef je hen, die hebben laten blijken je interessant te vinden maar nog niet overtuigd waren om een actie uit te voeren, dat extra zetje om een lead te worden.

4. Bied een lead magnet aan

Nu je je doelgroep hebt bereikt, is het zaak om hen te converteren tot leads. Met een lead magnet bied je potentiële klanten een gratis prikkel of stimulans – die natuurlijk iets te maken heeft met je product of dienst – in ruil voor contactinformatie. Bedenk voor jezelf welke interessante informatie je weg kunt geven en je kunt aanbieden via je bedrijfspagina’s of advertenties. Voor welk probleem zoeken je potentiële klanten een oplossing? Welke informatie kun je voor hen verzamelen of opsommen om hen hierin op weg te helpen?

Door gebruik te maken van een lead magnet pas je het principe ‘wederkerigheid’ van Cialdini toe; wanneer jij iets weggeeft, is de kans groot dat diegene iets teruggeeft. Houd wel rekening met de fase van de klantreis waarin je potentiële klant zich bevindt. Voor elke fase is de informatiebehoefte van je potentiële klant anders. Een whitepaper werkt bijvoorbeeld erg goed in de awareness-fase, maar in de decision fase is een live demo veel waardevoller.

Lead magnets per fase

5. Converteer leads met een specifieke landingspagina

In de B2B zijn landingspagina’s onmisbaar om onbekende websitebezoekers tot bekende leads te converteren. Potentiële klanten die via je Facebook-advertentie op je website komen, willen hier direct de informatie vinden die zij zoeken. Wanneer zij nog moeten zoeken of doorklikken, haken de meeste mensen binnen een paar seconden af. Een gerichte landingspagina geeft de mogelijkheid elke lead met één klik alle benodigde informatie te bieden en direct een specifiek aanbod te doen. Het resultaat: minder bezoekers die afhaken en meer bezoekers die de boodschap daadwerkelijk lezen.

Landingspagina AtHand Leads genererenAan de slag met B2B-leads genereren via Facebook

Facebook biedt uitgebreide mogelijkheden om leads te genereren, zowel organisch als betaald. Uit de specifieke opties die je hebt om een doelgroep te bereiken, blijkt dat Facebook niet alleen een sociaal netwerk is, maar ook een database waar je je voordeel mee kunt doen.

Facebook biedt eindeloze mogelijkheden om meer websitebezoekers en potentiële klanten voor je bedrijf te genereren. Om deze waardevolle groep om te zetten naar betalende vaste klanten, is een goed doordachte digitale strategie cruciaal. Het vergelijken van advertenties (welke is het meest rendabel, welke trekt de meeste passende bezoekers?), het creëren van werkende landingspagina’s waar mensen hun gegevens achterlaten, deze mensen verder tot aankoop bewegen zonder hen af te stoten, duidelijk krijgen wie slechts oriënteert en wie klaar is voor aankoop. Presult kent door jarenlange ervaring de best-practices in de verschillende markten en creëert voor klanten rendement op zowel korte als lange termijn.

Ben je benieuwd op welke punten er online winst te behalen valt voor je bedrijf? Vraag dan nu onze gratis Digitale Kansen Scan aan.

Presult - Image CTA - Inbound Marketing

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij