Er zijn verschillende manieren om je salescijfers een boost te geven. In dit artikel delen we dé 14 pro tips om je salesresultaten naar het volgende niveau te brengen.
Je salesresultaten verbeteren zienderogen wanneer salesmedewerkers zich niet alleen focussen op het halen van hun salesquota, maar zich vooral richten op het helpen van je klanten bij het nemen van aankoopbeslissingen. Salesmedewerkers die meer de rol van consultant op zich nemen, ofwel consultative selling toepassen, werken succesvoller. Hierbij ligt de prioriteit op het bieden van de juiste informatie op het juiste moment, zodat klanten een weloverwogen beslissing kunnen nemen.
Het is belangrijk om te weten welke platforms potentiële klanten het meest gebruiken, en daar je marketingactiviteiten op te richten. Ben je actief in e-commerce en heb je een webshop? Dan is het gegeven dat zo’n 3 op de 5 smartphonegebruikers wel een iets koopt via de telefoon bijvoorbeeld een hele belangrijke bij het optimaal inzetten van je marketingkanalen.
Als gevolg van de digitale transformatie en nieuwe verkooptrends veranderen de koopvoorkeuren van klanten constant. Het is daarom belangrijk om hier flexibel mee om te gaan en te zorgen dat je salesapparaat aansluit op deze nieuwe behoeften.
Klanten zijn op zoek naar een connectie - iemand die het beste met hen voorheeft. Als je je goed inleeft in de klant, krijg je makkelijker een goede band. Feitelijk verkoop je niet alleen je product of dienst, maar vooral jezelf.
Actief betrokken zijn met je prospects is essentieel om nieuwe leads te genereren. Een effectieve en laagdrempelige manier om in nauw contact met je achterban te staan, is via social media. Het is hét kanaal om proactief in gesprek met je (potentiële) klanten te gaan en staan. Door via social media kanalen regelmatig vragen te beantwoorden die over je vakgebied gaan, laat je zien dat je een expert bent in je branche. Hoe je deze strategie succesvol toepast, lees je hier.
Eenmalige aankopen stimuleren de sales alleen op korte termijn. Het is daarom verstandig om je te focussen op het tevreden houden van je huidige klanten en te investeren in een goede en langdurige klantrelatie. Tevreden klanten zijn namelijk sneller geneigd om opnieuw een aankoop te doen en je bedrijf aan te bevelen aan andere contacten.
Voor B2B-aankopen is het de moeite waard om de optie ‘achteraf betalen’ te overwegen, vooral bij bedrijven die voor het eerst zaken met je doet. Als je deze optie aanbiedt (één tot drie maanden is gebruikelijk) kun je één van de grootste koopdrempels wegnemen.
Het is belangrijk om je website regelmatig te optimaliseren. Hoe lang duurt het om te laden? Hoe gemakkelijk is het om te navigeren? Hoe zien je productpagina's eruit? Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat klanten sneller overgaan tot aankoop. Heb je een webshop? Hier lees hier hoe je de conversies van je B2B webshop kunt verhogen.
Doen je call-to-actions (CTA’s) voldoende hun werk? Geven ze de huidige pijnpunten van de klant goed weer? Zetten ze aan tot actie? Je kunt de effectiviteit van je CTA’s analyseren door twee verschillende opties uit te testen en de resultaten te vergelijken.
Wil je weten of je salesreps zich op de goede weg bevinden? Monitor hun prestaties en koppel deze aan één of meerdere KPI’s om deze de komende weken te verbeteren. Kunnen ze volgens de verkregen stuurinformatie meer deals sluiten? Of het aantal contactmomenten met leads verhogen?
Kun je hulp gebruiken bij het verbeteren van je salesresultaten? Of bij het stroomlijnen van je marketing- en salesafdeling? Presult maakt graag tijd om kennis te maken onder het genot van een goede kop koffie. Neem contact met ons op via onderstaande knop of bel naar 085-0026029.