De HubSpot inbound marketing vormt een strategie waarbij al je verschillende kanalen hetzelfde doel nastreven: de juiste content op het beste moment aan je potentiële klant aanbieden, zodat leads stap voor stap naar een conversie worden begeleid. Dat allemaal zonder te ‘pushen’, maar puur door je doelgroep aan te trekken met de juiste content.
Minstens even belangrijk: inbound marketing zorgt voor een hoge klanttevredenheid, waardoor je bestaande klanten promotors worden en zo voor nieuwe klanten zorgen.
Een duurzame marketingstrategie, die bij geen enkel bedrijf met ambities mag ontbreken. De HubSpot inbound marketing strategie is opgebouwd uit vier fases:
HubSpot biedt je dé tools om in elk van de bovengenoemde vier inbound marketing fases de juiste acties te ondernemen zonder grote tijdsinvestering. Welke tools dat zijn, lichten we hieronder per fase toe.
Goede content creëer je door je expertise te delen. Dit kan op vele manieren, zoals:
Blogartikelen zijn een ideale vorm van content omdat deze de mogelijkheid geven organisch (ofwel, zonder advertentiekosten) mensen naar je website te leiden. Hiervoor is het belangrijk dat de tekst op de juiste manier is geschreven voor online zoekmachines.
Des te beter de zoekwoorden waar je als bedrijf op gevonden wilt worden, verwerkt zijn in de tekst, des te beter is je artikel online vindbaar. HubSpot biedt een SEO-tool om te checken of je blog aan de juiste SEO-normen voldoet.
Het is belangrijk dat de bezoekers die op je website komen hier een stap verder kunnen zetten in je pad richting conversie en klant. Het creëren van een pillar page is hiervoor bijzonder effectief. Op deze webpagina leest iemand alles over het hoofdonderwerp uit je blog. Vervolgens geef je de bezoeker op deze pagina verschillende mogelijkheden om verder te gaan, zoals andere artikelen, video’s of een leadmagnet. De leadmagnet is het middel om de juiste bezoekers om te zetten naar leads.
HubSpot biedt de mogelijkheid smart call-to-actions te plaatsen op je website.
Hiermee zien bezoekers specifieke versies van een call-to-action op basis van hun eigenschappen, interesses en waar zij zich bevinden in de customer journey.
Met smart call-to-actions bied je elke websitebezoeker een persoonlijke ervaring, zonder hier zelf veel tijd in te moeten investeren.
Gepersonaliseerde lead opvolging
Om leads in deze periode in de gaten te blijven houden en steeds meer ‘op te warmen’, biedt de HubSpot inbound marketing tooling gepersonaliseerde workflows. Op basis van al bekende gegevens (de eigenschappen uit de Convert-fase, de acties die een lead op je website onderneemt) wordt een lead ingedeeld bij de juiste workflow.
Vanuit deze workflow ontvangt hij of zij gepersonaliseerde e-mails met informatie die aansluit bij de wensen en interesses. De acties die leads vertonen vanuit deze e-mails geven je veel informatie. Wie opent de e-mails? Wie klikt er door naar de website en welke pagina’s worden er bekeken?
Beter inspelen op behoeftes/vragen van de klant
Door gepersonaliseerde workflows raken leads gedurende hun online onderzoek steeds meer betrokken bij je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt. Doordat je af kunt gaan op informatie over hun interesses en acties op je website, benader je een lead pas voor aankoop wanneer deze daar klaar voor is. Overtuigen hoeft op dat moment niet meer, dat heeft de persoonlijke informatie uit de workflow al voor je gedaan. And… close!
Het is dus belangrijk te investeren in elke klantrelatie. De vierde fase van inbound marketing is dan ook gericht op het tevreden houden van bestaande klanten. Denk hierbij, naast een hoog service niveau, bijvoorbeeld aan het sturen van een kaart of persoonlijke e-mail op een verjaardag of een kleine attentie wanneer iemand vijf jaar klant is. Doordat alle informatie hiervoor in HubSpot geregistreerd staat, kost deze persoonlijke manier van relatiemanagement je minimaal tijd en moeite. Met het maximale resultaat van tevreden (en terugkerende) klanten en volop nieuwe klanten zonder verdere marketingcampagnes.
Heb je interesse in de mogelijkheden van inbound marketing met HubSpot? Ben je op zoek naar meer informatie of een betrouwbare partner die alles over HubSpot weet? Dan zit je bij Presult helemaal goed. Wij voorzien je graag van een persoonlijk advies voor je eigen bedrijf of organisatie.