Na jarenlange voorbereidingen ging de Europese GDPR-wetgeving op 25 mei 2018 officieel van kracht. In Nederland wordt deze regeling ook wel aangeduid als Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De wet is in het leven geroepen om de privacy van Europese burgers beter te beschermen. GDPR heeft impact op vrijwel alle marketingactiviteiten. Voor welke uitdagingen komen bedrijven nu te staan en hoe ga je daar als marketeer mee om? In dit blog gaan we daar dieper op in.
Samenvatting:
De AVG, in het Engels General Data Protection Regulation (GDRP) vervangt de huidige EU-richtlijnen op het gebied van privacy. De laatste databeschermingsrichtlijn dateert van 1995. Hoog tijd voor een update volgens de Europese Commissie en het Europees Parlement. Ze stelden dat de eerdere wetgeving zwaar verouderd was en niet langer meer aansloot op de veranderingen in de digitale wereld.
“Alle bedrijven zijn met ingang van de AVG gebonden aan striktere regels met betrekking tot de opslag, verwerking en bescherming van hun klantgegevens.”
De regels zijn uitvoerig omschreven in een door de Europese Unie beschikbaar gesteld document. De persoonsgegevens van bedrijven en instellingen moeten aan de volgende pijlers voldoen:
Voorkomen is beter dan genezen.
Voldoet een bedrijf niet aan deze regels, dan wacht mogelijk een boete van 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet van de onderneming.
SuperOffice noemt concreet drie kernfactoren waar marketeers tijdens het verzamelen, verwerken, opslaan en registreren van data en persoonsgegevens goed rekening mee moeten houden:
Tip: Laat de dataverstrekker onderaan het webformulier een vinkje plaatsen bij een begeleidende tekst waaruit geen misverstand kan ontstaan dat de gebruiker toestemming verleent.
Marketeers moeten in hun e-mailmarketingdatabase goed bijhouden:
Tip: Voeg onderaan de nieuwsbrief een ‘unsubscribe’-button toe.
Tip: Focus op data die is gericht op het verbeteren van de user experience van je leads en klanten voor een écht meeslepende ervaring (en dus een betere conversie!)
Toegegeven, het is uiteindelijk best een uitdaging om aan alle nieuwe regels te voldoen. Er zijn veel factoren om rekening mee te houden. Gelukkig zijn er inmiddels een aantal tools voorhanden die het leven van de marketeer een stuk aangenamer maken, zoals Cookiebot en ConsentCookie. We lichten ze allebei toe.
Cookiebot
Bij de GDRP-regels is transparantie van groot belang. Een terugkomend onderdeel van deze wetgeving is consent: het vragen van toestemming aan de gebruiker of bezoeker om zijn of haar gedrag te volgen, door het plaatsen van cookies op de website. Daarbij is het belangrijk dat duidelijk wordt wat voor cookies je verzamelt en om welke reden.
Weten welke cookies je website verzamelt en of ze aan de eisen voldoen? Installeer dan Cookiebot, een handige service die:
Presult nam zelf de proef op de som:
Op 25 april 2018 waren er 25 cookies actief op de website van Presult.
ConsentCookie
ConsentCookie biedt een vergelijkbare service, gericht op een veilige, transparante en ethische omgang van gebruikersdata. De configuratietool van ConsentCookie is een oplossing voor het verzamelen van data van websitebezoekers en voldoet aan de GDRP-standaarden.
ConsentCookie is gratis en wordt continu geüpdatet door de community die erachter zit. Het programma is open source en kan door iedere websitebouwer worden aangepast en geïmplementeerd.
De belangrijkste functionaliteiten van deze dienst:
Je ziet het: veel zaken om rekening mee te houden! Gelukkig nemen bovenstaande tools een hoop werk uit handen.
Is je bedrijf al helemaal klaar voor de nieuwe privacywetgeving? Of heb je juist hulp nodig? Presult denkt in oplossingen en maakt je bedrijf klaar voor de toekomst.