Een LinkedIn-profiel is meer dan een CV. Het geeft inzicht in je vaardigheden, expertises en zakelijke connecties. Een volledig LinkedIn-profiel is ontzettend belangrijk omdat:
Hieronder delen we onze best practices voor het optimaliseren van je LinkedIn-profiel waarmee je effectief klanten werft.
Een openbaar LinkedIn-profiel wekt vertrouwen bij je prospects en ontvangt meer bezoekers dan een privé-profiel. Je kunt je profiel openbaar maken door naar ‘Instellingen & Privacy’ te gaan. Selecteer daar de sectie ‘zichtbaarheid’ om je openbare profiel bewerken en op openbaar te zetten.
Op deze pagina kun je ook de URL van je persoonlijke LinkedIn-pagina aanpassen. Gebruik je voor- en achternaam in de link zodat prospects je gemakkelijker kunnen vinden via de zoekfunctie van LinkedIn.
Tip: voeg je LinkedIn URL toe aan je e-mailfooter zodat prospects in één klik meer over je te weten komen.
Tijdens een klantafspraak kleed je je netjes en doe je alles om een goede indruk achter te laten. Dit geldt ook voor je LinkedIn profiel. Kies daarom een representatieve profielfoto…
Een zorgvuldig gekozen profielfoto vertelt potentiële klanten wie je bent en waar je voor staat.
Een goede kopregel trekt de aandacht van de lezer en vertelt ze wie je bent en wat je doet. Neem de volgende aspecten op in je headline:
Voeg ook een samenvatting toe aan je profiel waar je een overzicht van je professionele leven geeft. Een goede samenvatting ziet er zo uit:
Tips voor het schrijven van je samenvatting:
Vermeld ook je werkervaring, zodat klanten een idee krijgen wat je voor ze kunt betekenen.
Denk ook aan de details waarmee je je onderscheidt van andere salesprofessionals.
Je kunt je profiel gemakkelijk aantrekkelijker maken door multimedia content toe te voegen zoals links naar je portfolio, video's, presentaties of infographics.
Gebruik je content verstandig. Beperk je tot ongeveer vijf content links in je samenvatting en twee in je werkervaring. Denk aan specifieke klantoplossingen, waaronder presentaties of video's waarin je klanten rechtstreeks hebt geholpen hun doelen te verwezenlijken. Je kunt deze content ook in je feed delen om je zichtbaarheid te vergroten.
Het toevoegen van specifieke vaardigheden op je profiel wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Dit komt omdat deze vaardigheden kunnen worden gevalideerd door je connecties met behulp van ‘aanbevelingen’.
Via LinkedIn kun je ook online examens afleggen om het niveau van je vaardigheden aan te tonen. Slaag je hiervoor, dan krijg je de mogelijkheid een Geverifieerde Vaardigheden badge op je profiel op te nemen.
Je verzamelt LinkedIn-aanbevelingen in een paar eenvoudige stappen:
Nu je een effectief salesprofiel hebt opgezet, kun je contact leggen met de juiste prospects. Wil je nog meer uit je LinkedIn-profiel halen? In onze gids delen we 23 onmisbare LinkedIn-tips en een checklist voor het opstellen van succesvolle posts, die je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor aanzienlijk meer bereik en interactie.