Twee jaar geleden was e-mail nog het voorkeursbestelkanaal in B2B sales, gevolgd door e-commerce en telefonische orders. Maar de runner-up van toen heeft e-mail inmiddels van de troon gestoten. De definitieve doorbraak van e-commerce in B2B sales is daarmee een feit. Wat deze ontwikkeling voor mkb’ers betekent en hoe je er je voordeel mee doet, lees je in dit blog.
“Mijn klanten verwachten helemaal geen online bestelplatform. Ze zijn tevreden met hoe het nu gaat”. Het is een veelgehoorde reacties onder mkb’ers. Maar business as usual heeft zijn langste tijd gehad.
Het verwachtingsniveau van B2B-klanten lijkt steeds meer op die van B2C-klanten, zo onderschrijven de cijfers uit het B2B Buyer Report (2021) van Sana Commerce:
Een trend die voorlopig nog wel even doorzet; hetzelfde marktonderzoek spreekt van een verwachte groei van 8,5% tot 2027.
Tip: Ben je mkb’er en op zoek naar een e-commerce oplossing? Met Shopify, WooCommerce en Shopware is e-commerce ook voor mkb’ers professioneel, toegankelijk en betaalbaar gemaakt.
Dit is onder meer het gevolg van onduidelijke of voor klanten moeilijk vindbare informatie en – in het bijzonder – het gemis van een persoonlijke klantervaring.
Een gemiste kans, want 84% van de B2B kopers koopt bij voorkeur opnieuw bij een aanbieder met wie ze een goede relatie onderhouden. Alleen dat al is een reden om te investeren in een e-commerce oplossing die dit faciliteert en bijdraagt aan soepelere en snellere klantprocessen.
Die goede relatie met klanten komt natuurlijk niet vanzelf tot stand. Voordat een B2B koper zover is om een order te plaatsen, moet het voortraject in aanloop naar de aankoop kloppen.
Klanten vragen steeds meer om een webshop-ervaring en dat gaat verder dan alleen het hebben van een webshop. Onderstaande drie pijlers (met bruikbare voorbeelden) zijn onmisbaar voor een goede klantervaring:
Gemak
Personalisatie
Vertrouwen
Bij onze sales enablement aanpak voorzien we de salesteams van al het benodigde materiaal om meer deals te sluiten. Dit omvat onder andere content strategieën, automatiseringsoplossingen, templates en data-integraties.
Ter versnelling van het verkoopproces heeft Presult voor verschillende mkb-bedrijven…
Door slimme leadregistratie via HubSpot weten accountmanagers nauwgezet wie er in hun producten en/of diensten geïnteresseerd zijn. Op elk willekeurig moment in het verkooptraject is duidelijk welke informatiebehoefte klanten hebben. Dit maakt een snellere en gerichtere follow-up communicatie mogelijk én vergroot de slagingskans van deals.
Onze sales enablement aanpak in een notendop?