Een B2B target market representeert een grote groep potentiële B2B klanten van wie je denkt dat deze baat heeft bij je propositie en aanbod. Het wordt gedefinieerd door een bedrijfstak (bijvoorbeeld de software-, IT- en maakindustrie) en door factoren zoals geografische locatie en demografische kenmerken. In dit artikel leggen we uit hoe je je target market het beste analyseert en segmenteert om alles uit je salesactiviteiten te halen.
Met behulp van deze vijf stappen voer je een target market analyse uit:
Bedenk wie van je product of dienst profiteert. De onderstaande vragen helpen je bij het brainstormen:
Door je product of dienst op deze manier te analyseren, kun je je target market beter afstemmen op je marketing- en salesdoelstellingen.
Zoek uit wie je concurrenten zijn, wat ze aanbieden en welke salestechnieken ze gebruiken. Zijn er segmenten in de markt waar je concurrentie zich niet op focust? Wellicht kun je nieuwe markten of nieuwe producten ontwikkelen om je te onderscheiden.
Creëer buyer personas op basis van demografische, geografische en gedragsfactoren. Verkoop je marketingautomatiseringssoftware aan middelgrote bedrijven? Dan kun je je buyer personas onderverdelen in verschillende groepen, waaronder salesleiders of CEOs. Hieronder delen we enkele van de meest voorkomende criteria om een target market te segmenteren:
Welke marketingstrategieën helpen je om je target market te bereiken? Is de target market groot genoeg voor je product of dienst? Marktonderzoek zal je helpen meer inzicht te krijgen in je ideale klanten. Hoewel een target market meestal wordt gebruikt voor marketing, betreft het zeker ook informatie die sales- en klantenserviceteams kunnen gebruiken in hun strategieën.
Een target market analyse is een doorlopend proces. Houd voortdurend je resultaten bij. Zo blijf je je op de juiste klanten focussen en kunnen je salesstrategieën daar naadloos op aansluiten.
Een doelgroep is een gedetailleerd segment van je target market. Een doelgroep helpt je je marketing- en salesactiviteiten op specifieke klanten af te stemmen om zo je salesactiviteiten te stroomlijnen. Meer successen behalen begint met de segmentatie van je target market.
Target market segmentatie omvat het proces van het segmenteren van je target market in meer gerichte en identificeerbare groepen. Het is een breed concept dat vele vormen kan aannemen, waaronder:
In veel - zo niet de meeste - gevallen zul je meer dan één van de bovengenoemde methoden gebruiken bij het definiëren van je doelgroep. Onderstaande vragen helpen je bij het identificeren van relevante segmenten:
Identificeer vervolgens of bepaalde groepen meer profiteren van je product of dienst dan andere groepen. Dit zal de positionering van je product beïnvloeden. Je kunt namelijk de pijnpunten van je klanten beter vaststellen, je positie in de markt verfijnen en op een dieper niveau contact leggen met je klant.
Segmentatie biedt verschillende voordelen voor salesteams:
Kun je hulp gebruiken bij het segmenteren van je target market? Presult maakt graag tijd om kennis te maken onder het genot van een goede kop koffie. Neem contact met ons op voor meer informatie via onderstaande knop of bel naar 085-0026029.