B2B sales automation is het automatiseren van verschillende stappen in je salesproces met behulp van software en Artificial Intelligence. Zo kunnen salesmedewerkers zich volledig richten op het verkopen en contact leggen met prospects. Dit draagt bij aan een gestroomlijnd en uniform salesproces.
Wil je graag je salesprocessen optimaliseren en heb je weleens…
Dan levert B2B sales automation een waardevolle bijdrage aan je bedrijf. Hieronder delen we de voordelen en verschillende sales automation tools:
Sales automation ondersteunt je salesteam op verschillende manieren. Sales automation...
Sales automation heeft veel voordelen. Toch wil je niet alle aspecten van je salesproces automatiseren, omdat dit voor veel prospects onpersoonlijk zal aanvoelen. Sales automation software is alleen bedoeld om je salesproces te versterken door tijdrovende taken te automatiseren en menselijke fouten te minimaliseren. Zo kunnen salesmedewerkers zich volledig focussen op het sluiten van deals in plaats van randzaken.
De volgende aspecten van sales automation helpen salesteams beter te presteren:
De zogeheten Inbox Profiles tool in HubSpot Sales verzamelt gegevens uit CRM, social media profielen en het bedrijf waar je prospect werkzaam is. Zo zie je in één oogopslag alle benodigde informatie om perfecte e-mails op te stellen. Informatie over bijvoorbeeld de bedrijfsgrootte en de branche zal het gemakkelijker maken om succesvol contact te leggen.
Voeg je nog steeds handmatig contactmomenten aan je CRM toe? Er bestaat een efficiëntere manier. HubSpot Sales Hub registreert wanneer prospects je e-mail openen, links aanklikken of de documenten downloaden die je ze hebt toegestuurd.
Hierbij is het belangrijk dat alle apps en diensten die je gebruikt voor klantcontact geïntegreerd zijn met je CRM. Denk aan deelnemers aan webinars, nieuwe e-mailabonnees en deelnemers aan online evenementen. (Zapier is een handige tool die je apps naadloos met elkaar verbindt. Hiermee kun je koppelingen realiseren zonder dat je de integratie zelf hoeft te bouwen.)
Follow-up e-mails en afspraakbevestigingen per e-mail verschillen in de praktijk niet veel van elkaar. Toch kun je het kopiëren en plakken van e-mails beter vermijden. Dit geldt ook voor het uittypen van steeds dezelfde basiszinnen. Schrijf één versie van de verschillende e-mails die je regelmatig verstuurt, en sla ze op als een template (of snippet).
Met de templatefunctie in HubSpot Sales kun je contactgegevens, zoals de naam van de prospect, het bedrijf en de functie, automatisch laten invullen.
Met de Sequences-functie in HubSpot Sales kun je een e-mailcampagne opstellen gericht op specifieke prospects. Hierbij worden geautomatiseerd gepersonaliseerde e-mails opeenvolgend verstuurd.
Het plannen van een gesprek met prospects kan aanvoelen als een pingpong-spel: je stelt een datum en tijd voor en zij komen terug met een andere datum en tijd. Met Hubspot Meetings kunnen klanten en prospects gemakkelijk een afspraak plannen in je agenda. Stuur ze een link naar je agenda zodat ze een beschikbaar tijdstip kunnen kiezen dat ook voor hen werkt.
Offertes worden vaak nog in Word gemaakt. Dit proces kost veel tijd en is foutgevoelig. Het digitaliseren van offertes is tegenwoordig erg eenvoudig. Je maakt van te voren een template/ontwerp aan waarin klantgegevens automatisch worden ingeladen. Zo kan de account manager in een paar klikken een offerte genereren en versturen. Hiermee bespaar je al snel 10% tijd over de gehele organisatie.
Besteed je veel tijd aan het handmatig maken en versturen van rapporten? Er is een veel eenvoudigere manier om je team op de hoogte te houden. Gebruik je CRM om geautomatiseerde e-mailrapporten te creëren. Je kunt bijvoorbeeld een dagelijkse stack ranking naar je salesteams sturen en een wekelijks omzetrapport naar het HM of eventuele aandeelhouders.
Het handmatig toewijzen van leads kost veel tijd. Gebruik een auto-rotator of je CRM om leads toe te wijzen aan salesreps op basis van bijvoorbeeld geografisch gebied of bedrijfsgrootte.
Wil je dat je salesteams zich richten op de meest waardevolle leads? Leadscoring software gebruikt demografische data en gedragsgegevens om te bepalen hoe kansrijk een lead is, zodat salesmedewerkers precies weten welke prospects ze prioriteit moeten geven.
Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je in leadscoring investeert. Je hebt namelijk voldoende leads nodig om profijt te halen uit deze aanpak. Vragen je salesteams regelmatig om meer leads? Dan is het waarschijnlijk beter om je marketingteam(s) bijeen te roepen en te focussen op leadgeneratie.
Ben je op zoek naar een manier om klantgegevens gemakkelijk te beheren? En wil je graag de productiviteit en prestaties van je salesteams verbeteren? HubSpot is het meest complete CRM-platform om deze doelen te verwezenlijken. Als gecertificeerd HubSpot-partner informeert Presult je graag over de vele mogelijkheden van HubSpot. Neem gerust contact op voor een open en eerlijk kennismakingsgesprek.