B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

B2B Leadgeneratie: Hoe genereer je leads met B2B SEO?

20 December 2018 door Mathilde van Doorn

Als B2B Marketeer ligt je focus waarschijnlijk met name op B2B leadgeneratie. Want zonder leads geen business, toch? Het genereren van meer (kwalitatieve) leads is niet alleen een van de de belangrijkste doelstellingen van de meeste marketing influencers, het is voor hen ook een van de meest kritieke uitdagingen. Zo blijkt uit een onderzoek van Ascend2. Een goede inzet van B2B SEO helpt je met het genereren van leads. Maar hoe zet je B2B SEO op zo’n manier in dat je hiermee kwalitatieve leads kunt verzamelen? Wij geven je een aantal tips.

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

B2B Leadgeneratiehoe genereer je leads met B2B SEO-1

 

1. Weet wie je doelgroep is

Alleen als je weet wie je ideale klanten zijn, is het zinvol te starten met B2B leadgeneratie. Maar wat is de juiste doelgroep voor je diensten en/of producten? Hier kun je achter komen door buyer persona’s op te stellen.

Buyer persona’s zijn op onderzoek gebaseerde semi-fictieve omschrijvingen van je voornaamste klant(groepen). Ze geven concreet inzicht in de behoeften, doelen en uitdagingen van je ideale klanten.

Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen voor het opstellen van je buyer persona’s:

  • In welke branche werkt je (potentiële) klant en wat is zijn functie?
  • Waar staat je (potentiële) klant nu en wat wil hij bereiken?
  • Welke uitdagingen ervaart hij om daar te komen?
  • Waar haalt hij informatie vandaan? Welke vaktijdschriften, blogs en websites?
  • Komen je (potentiële) klanten overeen op bepaalde demografische criteria? Denk daarbij aan inkomen, leeftijd, fase in het gezinsleven etc.
B2B Leadgeneratie buyer persona

2. Identificeer zoekwoorden voor content optimalisatie

Vervolgens is het handig om een zoekwoord onderzoek uit te voeren.  Ga op zoek naar zoekwoorden die je in je content moet opnemen om je B2B SEO / B2B Leadgeneratie strategie te optimaliseren. Dit kun je op de volgende manier aanpakken:

  • Achterhaal waar mensen momenteel al naar zoeken in de Google Search Console.
  • Gebruik de Google Keyword Tool of een ander hulpprogramma om inzicht te krijgen in verwante zoekwoorden, zoekvolume en concurrentie
  • Gebruik Google Analytics om te zien welke zoekwoorden op dit moment al verkeer naar je website toe trekken

Om inspiratie op te doen voor zoekwoorden:

  • Denk aan merknamen, varianten, producten en diensten.
  • Specifieke vaktermen/jargon, seizoensgebonden woorden, synoniemen.
  • Denk ook een niveau hoger: wanneer je vloeren verkoopt, kunnen woorden als inrichting, woning of interieurontwerp ook interessant zijn.

3. Analyseer bestaande content

Online leads genereren doe je via pagina’s die veel bezoekers krijgen. Indien je een bestaande website hebt, is het aan te raden om goed te kijken welke pagina’s momenteel het beste presteren. Dit helpt je inzicht te krijgen in welke content werkt.

Met Google Analytics kun je gemakkelijk zien welke pagina’s het meeste verkeer krijgen. Ga vanuit het dashboardoverzicht in de linkerkolom naar Gedrag » Site-content » Alle pagina’s

B2B Leadgeneratie

4. Optimaliseer landingspagina’s (nieuwe en bestaande) voor B2B Leadgeneratie

Goede landingspagina’s trekken de aandacht van de bezoeker direct. Het is dus belangrijk om de pagina’s waarmee je leads wilt genereren te optimaliseren.

Een aantal belangrijke punten die je zeker moet toepassen wanneer je een pagina écht wilt laten uitblinken:

  • Een korte laadtijd van de pagina: Een onderzoek van Google toont aan dat 53% van de mobiele gebruikers een site verlaat als deze niet binnen 3 seconden wordt geladen. Google gaat nog een stapje verder en zegt: “2 seconden is de acceptatie drempel van e-commerce websites. Bij Google streven we naar minder dan een halve seconde.” - Maile Ohye, van Google
  • Optimaliseer titels en metabeschrijvingen: Titels en metabeschrijvingen zijn de informatie over je pagina’s die mensen in de zoekmachines zien wanneer ze een bepaalde zoekterm invoeren. Zorg ervoor dat je het zoekwoord vroeg in de titel plaatst, zodat deze wordt weergegeven op elk apparaat dat gebruikers gebruiken. Hoe aantrekkelijker je de beschrijvingen maakt, hoe meer mensen erop klikken.
    • Tip: Als je een WordPress-site gebruikt, is Yoast SEO een handige tool. Deze geeft je richtlijnen om je te helpen met het optimaliseren van titels en beschrijvingen en om andere SEO-punten aan te pakken.
  • Zoekwoord in de page content: Het juiste gebruik van je zoekwoorden in de page content is vanuit SEO oogpunt enorm belangrijk. Gebruik het zoekwoord in de titel om ervoor te zorgen dat de zoekmachine kan zien waar de pagina over gaat. Hoe meer je de zoekterm vooraan in de titel plaatst, hoe relevanter zoekmachines denken dat je pagina is. Daarnaast is het belangrijk dat je de inhoud optimaliseert:
    • Gebruik het zoekwoord in koppen <h2> en <h3>
    • Plaats de zoektermen waarop je gevonden wilt worden in de eerste 100-150 woorden van je pagina
    • Zorg ervoor dat je ook alle mogelijke andere omschrijvingen en synoniemen van je zoekterm opneemt in de tekst
  • Voeg interne en externe links toe: Link met je content naar andere content op je site, zodat de waarde van de site verbetert en je lezers aanspoort om dieper je site in te gaan (interne links). Externe links naar websites met autoriteit helpen ook je page rank te verhogen. Ze zorgen ervoor dat je Google een houvast geeft met betrekking tot de relevantie en het onderwerp van je website.

Meer over het effectief inzetten van landingspagina’s lees je in onze blog: 4 tips voor effectieve inzet van landingspagina’s in B2B

B2B Leadgeneratie

5. Zorg voor aantrekkelijke Lead Magnets

De eerste stap bij het genereren van leads met B2B SEO is het aantrekken van verkeer. Door bovenstaande tips toe te passen, zal het aantal bezoekers zeker toenemen. Maar hoe verander je deze bezoekers in leads?

Dit kan door middel van Lead Magnets. Een lead magnet is een gratis aanbod dat je doet aan je bezoeker in ruil voor de contactinformatie. Geef de bezoeker een meerwaarde, geef hem of haar tips waar ze iets aan hebben. Tips die natuurlijk iets te maken hebben met jouw product of dienst. Geef informatie waarmee je de bezoeker helpt om een doordachte keuze te maken. Denk aan een e-book, webinar, checklist, template of infographic. Hoe hoger de waarde van je Lead Magnet voor je bezoeker, hoe hoger de kans is dat je kwalitatieve leads gaat genereren.

Wil jij ook meer leads genereren, maar heb je geen idee waar je moet beginnen of welke lead magnets je in kan zetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag met B2B leadgeneratie! Neem vrijblijvend contact met ons op, of stel je vraag in onze chat!

Meer weten over B2B SEO? Download dan nu onze complete B2B SEO gids!

New call-to-action