B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

3 succesvolle korte termijn content marketing tactieken in B2B

28 May 2018 door Vincent Verboom

Om voor eens en voor altijd een hardnekkig misverstand uit de weg te helpen: er bestaat niet zoiets als een korte termijn content marketing strategie in de B2B. Content marketing is altijd een investering voor de lange termijn. Het kost nu eenmaal tijd om een loyale achterban op te bouwen. Toch zijn er binnen content marketing wel degelijk tactieken die op de korte termijn inzetbaar zijn en daarmee snel en concreet bijdragen aan de volgende langetermijndoelen:

  • Meer betrokkenheid met (potentiële) klanten;
  • Meer naamsbekendheid, bereik en expertise;
  • Het genereren van leads en sales.

In dit blog bespreek ik 3 content marketing tactieken die op korte termijn een substantiële bijdrage aan je succes leveren:

1.   Start met professioneel bloggen

Iedereen kan tegenwoordig blogger worden, maar ik heb het hier nadrukkelijk niet over huis-tuin-en-keuken blogs. Professioneel bloggen – dát is waar bedrijven zich mee kunnen onderscheiden.

Dat professionele blogs een waardevolle aanvulling op iedere marketingstrategie zijn, blijkt wel uit cijfers van TechClient:

  • Bedrijven die bloggen hebben 97% meer inbound links. Concreet betekent dit dat de markt hun content op waarde schat en daarmee autoriteit toekent;
  • B2B marketing met blogs genereert 67% meer leads;
  • Websites met blogs hebben 434% meer geïndexeerde pagina’s.

Meer thought leadership

Blog posts vormen dus een belangrijk onderdeel van een succesvolle content marketing aanpak. Ze helpen bedrijven zich meer te positioneren als thought leader binnen hun sector of branche:

"Creëer content op je bedrijfsblogs vooral met het oog op thought leadership. Dat is een van de makkelijkste methoden om de kwaliteit en het aanbod van je content te verhogen. Het salesteam zal merken dat de verkoopcyclus daardoor gestroomlijnder verloopt.” – Kathy Heil, Business2Community

blog b2b marketing

Benader professionele bloggers

Zoek contact met professionele, zakelijke bloggers. Door je artikelen extern te plaatsen vergroot je sterk je bereik. Zorg er dan wel voor dat je in deze tekst met hyperlinks subtiel verwijst naar een relevant artikel of landing page op je eigen website. Zoekmachines als Google zullen de bron van deze content dan sneller op waarde schatten en uiteindelijk hoger indexeren.

Werk content ideeën uit

Zelf aan de slag met bloggen, maar last van een writer’s block?

Voor iedereen die kampt met een serieuze ideeëndroogte biedt Blog Topic Generator uitkomst. Op basis van de voor je bedrijf en publiek relevante zoekwoorden geeft deze online tool je binnen enkele seconden geschikte nieuwe invalshoeken die je verder op weg helpen.

Tip: Betrek alle medewerkers bij het maken van content. Klantenservicemedewerkers en salesmanagers hebben perfect zicht op de veelgestelde vragen: een prima invalshoek voor blogartikelen. Bijdragen van medewerkers bieden een ‘kijkje in de keuken’ en maken content persoonlijker.

2.  Promoot je content zoveel mogelijk op sociale media

Het creëren van goede content neemt veel tijd in beslag. Waarom zou je die waardevolle content daarom slechts één keer met de buitenwereld delen? De befaamde 80/20 regel in content marketing stelt dat je inspanningen het hoogste rendement opleveren als je 20% van je tijd besteedt aan het maken van content en de overige 80% aan het promoten ervan.

Dat is nogal wat.

Sociale media zijn bij uitstek geschikt voor promotie. Een bedrijvenpagina op Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram is binnen een handomdraai gemaakt. En gratis bovendien.

“Sociale media zijn tegenwoordig een van de krachtigste kanalen om je marketingdoelstellingen te halen. 79% van de senior B2B marketeers claimt dat sociale media bijzonder effectief zijn in het opbouwen van thought leadership en het uitbouwen van bestaande klantrelaties.” – Fran Brosan, Omobono

Lage instap, lage kosten

De instap is laag en de kosten zijn nihil. Wat houd je dus tegen?

Sociale media hebben een explosief potentieel door de eenvoud waarmee content op deze kanalen kan worden gedeeld. Met de juiste timing, de juiste content en het juiste publiek loop je zomaar het risico dat je bijdrage viral gaat. En zowel je bereik als je naamsbekendheid tot ongekende hoogtes zullen stijgen.

Effectieve sociale mediakanalen

De 5 meest effectieve en interactieve sociale mediakanalen om content op te delen volgens B2B Content Marketing Report:

  • LinkedIn (82%)
  • Twitter (66%)
  • YouTube (64%)
  • Facebook (41%)
  • SlideShare (38%)

Tip: Geef in berichten op sociale media nooit op voorhand de clue weg. Geef gebruikers een reden om de content te ‘consumeren’. Een goede sneak preview nodigt uit tot verder lezen of kijken.

Stem content af op behoefte gebruiker

Stem de content die je op sociale media deelt zoveel mogelijk af op de behoeftes van je gebruikers.

“Je hoeft niet dag in dag uit content te maken, zolang je er maar op toeziet dat deze content in zoveel mogelijk hoofden of handen terechtkomt.” – Derek Halpern, Social Triggers

Een blogpost is natuurlijk ideaal voor pc- of smartphonegebruikers, maar minder voor onderweg. Bied deze content aan als podcast en je geeft gebruikers de mogelijkheid om ook tijdens het autorijden naar je boodschap te luisteren. Door te variëren met het format maak je deze content behapbaar én inpasbaar in ieders drukke tijdschema. Sociale media zijn hiervoor een perfect doorgeefluik.

Tip: Zet in op video marketing. Branded video content is mateloos populair, vooral onder de nieuwe generatie. Video's worden ontzettend vaak gedeeld: 1.200% vaker dan content bestaande uit tekst en afbeeldingen samen.

3.  Ga interactie aan met webinar

Een andere manier om snel veel potentiële klanten aan je te binden, is door middel van webinars: een exclusief, online evenement met live publiek.

Met webinars geven bedrijven nog meer glans aan hun ‘thought leadership’. Deelnemers zijn over het algemeen gericht op zoek naar oplossingen. De organisator van dit webinar kan tijdens de sessie direct op de pijnpunten van het publiek ingaan én zijn oplossingen etaleren.

Webinars vinden real time plaats en zijn daardoor meeslepender dan video’s, die gebruikers op elk ander gewenst moment kunnen bekijken. Webinars berusten op het idee van een once in a lifetime experience en maken de toehoorders zelf tot onderdeel van de content: dat draagt bij aan een sterk gevoel van exclusiviteit.

webinar b2b marketing

Webinar is lead magnet

Webinars converteren: geïnteresseerden kunnen namelijk alléén deelnemen als zij hun contactgegevens achterlaten. Omdat de inschrijving gepaard gaat met een belofte, staat deze vorm van directe interactie garant voor veel warmere leads. Waarom webinars vaak effectiever zijn dan offline bijeenkomsten:

  • Door de online setting is er bij webinars geen sprake van reistijd en -kosten;
  • De drempel om deel te nemen is daardoor, ook bij een volle agenda, lager;
  • Iedereen, waar ook ter wereld, kan al met één muisklik deelnemen.

De organiserende bedrijven minimaliseren zelf ook hun kosten. Webinar software en iemand die de sessie kan leiden... meer heb je niet nodig. Er zijn meerdere aanbieders van gratis software. ezTalks, service provider van online videoconferentie software, heeft bijvoorbeeld een handige gratis tool ontwikkeld. Deze 6 webinar tools zijn allemaal gratis.

Korte termijn content marketing tactieken met resultaat

Genoegen tactieken om met content marketing al op de korte termijn resultaten te zien. Gecombineerd met zoekmachine-optimalisatie (SEO) duurt het niet lang meer voordat de relevante bezoekers binnenstromen.

Weten hoe je deze middelen effectief in kunt zetten voor je eigen marketingdoeleinden? Presult denkt graag met je mee!

Kom meer te weten over de essentials van B2B Inbound Marketing in ons e-book:

New call-to-action