B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

3 online marketing kansen die agrifood bedrijven laten liggen

10 October 2018 door Vincent Verboom

Je laat vaak je gezicht zien op beurzen. Even loopt het storm met aanvragen. Je volgt de leads op, maar dan? Lang wachten tot de volgende beurs voor nieuwe leads? Met zulke pieken en dalen is het lastig om de workflow goed op gang te houden. In zo'n geval kun je redeneren: hoe overbrug ik dit gapende gat? Maar ook: hoe voorkom ik dat er een ontstaat? Met B2B inbound marketing kun je volcontinu leads genereren! 

In dit blog gaan we dieper in op 3 online marketing kansen die veel agrifood bedrijven nog laten liggen:

1) Leads en klanten oriënteren zich juist vaker online 

De Nederlandse agrifoodsector blinkt uit in state-of-the-art productieprocessen. Tijd noch moeite wordt gespaard om fabrieken en productieplatformen zo efficiënt mogelijk te laten draaien. Zo geavanceerd als de werkzaamheden binnen het bedrijfspand plaatsvinden, zo gedateerd voelt vaak de communicatie met leads en klanten. En dat terwijl die groep zich steeds vaker online oriënteert: 

"89% van de zakelijke beslissers en professionele inkopers doet eerst aan online vooronderzoek, voordat zij tot aankoop overgaan." 

Online blijft vaak achter, terwijl daar de klanten zich bevinden. Alle reden dus om in te zetten op online zichtbaarheid! Begeef je daar waar je klant zich bevindt. Met een sterke website en social media heb je een interactief platform in handen dat meer is dan een (online) visitekaartje alleen.

2) Vraaggerichte marketing is effectiever en efficiënter

Veel agrifood bedrijven werken nog aanbodgericht als het gaat om hun marketing. Bij deze bedrijven staat niet de klantvraag centraal, maar vooral het eigen aanbod. Het zijn over het algemeen dezelfde bedrijven die veel geld in advertenties steken. Met online content is het mogelijk om alle marketinginspanningen juist heel vraaggericht en ongedwongen te maken.

Leads en klanten voeren tegenwoordig graag zelf de regie. Als zij op eigen initiatief bij je bedrijf terechtkomen, dan heb je dus meteen een streepje voor. Zeker als zij je waardepropositie aantrekkelijk vinden. Een manier om dit aan te pakken is B2B SEO of zoekmachine optimalisatie. 

3) Gerichtere communicatie door inzicht in klantreis

Hoe gaaf zou het zijn als klanten jou benaderen? En dat je op dat moment weet wat ze zoeken en hoe ver ze zijn in hun klantreisMet de huidige online marketingtools kun je precies in kaart brengen wie zich slechts oriënteert en wie al rijp is om tot aankoop over te gaan. Zo kun je goed voorbereid het gesprek aangaan en je marketing en communicatie volledig op de klantreis afstemmen. Op die manier wordt cold calling overbodig én kom je altijd goed beslagen ten ijs.

Dat proces kan met marketing automation helemaal geautomatiseerd worden!

Online heeft de toekomst

De ontwikkelingen rondom online marketing staan niet stil. Een ding staat vast: zonder digitale strategie is er geen toekomst.

Presult organiseert op 1 november 2018 een expertsessie over de online kansen voor de agrifoodsector. 

Meer weten over dit onderwerp? Met onderstaand webinar ben je binnen no time weer helemaal up-to-date!

Kom op onze expertsessie op 1 november!

Meer weten over online marketingkansen in de agrifoodsector?

Schrijf je dan hier in voor onze expertsessie!