B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

Waarom zakelijk bloggen in de B2B onmisbaar is

17 January 2019 door Mathilde van Doorn

Zakelijk bloggen in de B2B is een must-have tactiek om groeiende en duurzame resultaten te boeken. Toch weten veel B2B bedrijven niet wat de voordelen zijn van het starten van een zakelijk blog. Benieuwd waarom zakelijk bloggen essentieel is voor je online communicatie? Twijfel je tegelijkertijd over het nut van zakelijk bloggen? In dit blog lees je waarom zakelijk bloggen tegenwoordig onmisbaar is.

1. Zakelijk bloggen is waardevol voor B2B klanten

B2B klanten hadden voorheen weinig informatie over beoogde aankopen. De verkoper had daarmee alle troeven in handen. Tegenwoordig is de macht van de klant enorm groot. De koper beschikt nu over minstens zoveel of zelfs meer informatie dan de verkoper, op het moment dat zij met elkaar in contact komen.

Maar liefst 87% van alle B2B klanten verricht namelijk eerst zelf onderzoek naar zijn uitdagingen, de mogelijke oplossingen en tot slot naar mogelijke leveranciers van de gewenste oplossing. Alleen al om deze reden is zakelijk bloggen een onmisbaar middel om nieuwe bezoekers en potentiële kopers aan te trekken. Hoe eerder je als organisatie in beeld bent in de ‘customer journey’ van potentiële kopers, hoe groter de kans om uiteindelijk van die prospects ook klanten te maken.

Zakelijk bloggen voor B2B

2. Beter vindbaar worden in Google door zakelijk bloggen

Hoog scoren in Google is de droom van elke ondernemer die online actief is. Om dit te realiseren biedt bloggen een grote toegevoegde waarde. Met blogs kun je namelijk direct inspelen op concrete zoekvragen die gesteld worden in Google. Daarnaast is Google dol op nieuwe en unieke content en laat dit dan ook hoger ranken in de zoekresultaten.

  • Bedrijven die bloggen hebben 97% meer inbound links. Dit houdt in dat andere websites naar je website linken. Dit verbetert je positie in Google.
  • Websites met blogs hebben 434% meer geïndexeerde pagina’s. Meer geïndexeerde pagina’s betekent meer kans om gevonden te worden in Google. (Hubspot)

Tip: Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat je content aansluit bij de zoekvoorkeuren van je doelgroep en daardoor beter gevonden wordt. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je precies zien waar de interesses van je doelgroep liggen en daar je content op afstemmen.

3. Genereer meer traffic naar je producten en/of diensten

Zakelijk bloggen levert 55% meer websitebezoekers op, zo blijkt uit onderzoek van Hubspot. B2B kopers zoeken immers op specifieke informatie die jij biedt. Dit vergroot de kans dat ze vervolgens andere pagina’s bezoeken en/of op zoek gaan naar meer informatie over je producten en/of diensten. Dit kan op twee manieren:

  1. Bezoekers klikken op een Call to Action (CTA) in je blog. Bijvoorbeeld interessante content die aansluit op het blog of een link naar een product of dienst die je hebt genoemd in het blog.
  2. Bezoekers vinden je dienstverlening via de menubalk van je site. Hoogstwaarschijnlijk heb je in je menustructuur een tabje ‘diensten’ of ‘webshop’ staan. Reken maar dat bezoekers deze weten te vinden als jij een goed (informatief of inspirerend) verhaal hebt verteld.

 

analysis-analytics-business-95916 (2)

4. Hoge kwaliteit B2B leads genereren met zakelijk bloggen

B2B bedrijven die zakelijk bloggen genereren 67% meer leads (Techclient). Maar hoe genereer je leads met een blog? We weten nu dat zakelijk bloggen zorgt voor het aantrekken van groeiende aantallen nieuwe relevante bezoekers (potentiële kopers). Deze bezoekers consumeren de content, doen nieuwe inspiratie op en willen vervolgens meer weten over specifieke oplossingen. De bezoekers blijven echter anoniem tot het moment dat zij hun gegevens achterlaten. Het is dus belangrijk dat je je blogstrategie en omringde content inricht op het genereren van leads. Dit kun je doen door ‘lead magnets’ te integreren in je blogs.

Een lead magnet is een gratis aanbod dat je doet aan je bezoeker in ruil voor contactinformatie. Geef de bezoeker een meerwaarde, geef hen tips waar ze iets aan hebben. Hoe hoger de waarde van je Lead Magnet voor je bezoeker, hoe hoger de kans is dat je kwalitatieve leads gaat genereren.

5. Wordt een online autoriteit dankzij zakelijk bloggen

Mensen doen graag zaken met experts. Door duurzame en opmerkelijke content zoals blogs te creëren, laat je zien dat je expertise in huis hebt. Je deelt enorme hoeveelheden kennis binnen je vakgebied, lost problemen op en helpt potentiële klanten vooruit. Bezoekers zullen zo meer geïnteresseerd raken in je vakgebied, bedrijf en uiteindelijk ook je producten en/of diensten. Een aantal voorbeelden van blog-onderwerpen:

  • Praktische tips
  • Praktijkcases van klanten die je hebt geholpen
  • Informatie over de ontwikkelingen in je vakgebied

6. Zakelijk bloggen versterkt je social media kanalen

Ken je de 80/20 regel? Deze wordt binnen contentmarketing vaak toegepast. Deze regel stelt dat je inspanningen het hoogste rendement opleveren als je 20% van je tijd besteedt aan het maken van content en de overige 80% aan het promoten ervan. Sociale media zijn bij uitstek geschikt voor het promoten van je content. Interessante content is namelijk een van de top-3 redenen waarom mensen bedrijven volgen op sociale media (Techclient). Je volgers blij, jij blij!

apple-applications-apps-607812 (2)

Zakelijk bloggen als onderdeel van inbound marketing

Denk je dat bloggen een te grote tijdsinvestering is? Vergeet je niet te realiseren dat je met een goede blog jarenlang verkeer naar je website kunt genereren, zeker wanneer deze is geschreven op basis van een gerichte inbound marketing strategie. Inbound marketing is een methodiek waarbij je als B2B organisatie content creëert, optimaliseert en distribueert, gericht op de behoeftes van de doelgroep gedurende de totale ‘customer journey’.

Meer weten over B2B Inbound Marketing? Download dan onze complete inbound marketing gids.

New call-to-action