B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

SEO-analyse: 3 hacks voor een betere vindbaarheid van je website

Benieuwd wat nodig is om hoger te ranken in Google? Met de juiste SEO-analyse krijg je snel en concreet antwoord op deze vraag. Zelf hierin stappen maken? Aan de hand van deze 3 hacks verbeter je gegarandeerd de vindbaarheid van je website!

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

 

 

Hack #1: trek de zoekvraag zo breed mogelijk

Content is king, maar zonder de juiste strategie blijft veel rendement onbenut. Veel B2B-bedrijven trekken content marketing gelijk aan het geregeld bijhouden van een zakelijk blog. Zakelijk bloggen in de B2B is beslist een goed idee – we durven zelfs te stellen onmisbaar – maar alleen wanneer je duidelijk in beeld bent in de customer journey van potentiële kopers. Daarbij is het van belang dat je tot in minutieus detail inspeelt op hun zoekvraag.

New call-to-action

Hergebruik content voor specifieke klantvragen

Wanneer je elke potentiële klant wilt bedienen en bereiken, bespaar je veel tijd door bestaande content in een nieuw jasje te steken. Vaak hebben kleine aanpassingen al groots effect, verduidelijkt onderstaande video:

 

“Probeer met content niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Zorg er simpelweg voor dat er meer wielen komen.” – Jay Baer

Inhoudelijk soortgelijke content met een nét iets andere vraagstelling in de titel vergroot de reikwijdte van je boodschap of aanbod flink. Een voorbeeld hiervan: 

  • Wat zijn de voordelen van VoIP voor bedrijven?
  • Hoe verbetert VoIP de communicatie in het bedrijfsleven? 

De strekking van deze content is in beide gevallen hetzelfde, maar door de net iets andere insteek, bereikt je zo een groter publiek. Met kleine nuances maak je al het verschil.

TIP: Wil je je content nog meer laten aansluiten bij de zoekvraag en behoeften van je potentiële klanten? Vraag salesmedewerkers binnen je bedrijf welke vragen zij zoal krijgen en benut deze input als basis voor de content die je nog gaat maken. Lees hier hoe sales en marketing elkaar optimaal kunnen versterken.

Hack #2: creëer meer autoriteit met on- en off-page optimalisatie

Linkbuilding vormt binnen B2B SEO een onmisbare tactiek om meer autoriteit aan je website én je belangrijkste content toe te kennen. Links naar je website vanuit andere websites met een hoge autoriteit geven een flinke boost aan je vindbaarheid. 

Sterker nog: uit onderzoek van Backlinko blijkt dat het aantal kwalitatieve backlinks anno 2019 je positie in Google in grote mate voorspelt:

backlinks

Herstel gebroken backlinks

Zoekmachines streven naar de beste, meest relevante gebruikerservaring. Wanneer links in de zoekresultaten verwijzen naar niet-bestaande pagina’s op je website, heeft dit nadelige gevolgen voor je SEO-score en de conversiecijfers. Weinig zoekmachines en bezoekers nemen je dat in dank af:

“Slechts 23% van de gebruikers die op een 404-pagina terechtkomt, doet nog een tweede poging om de opgevraagde pagina te vinden. De overige 77% verlaat de website voorgoed.”AtomSEO

Deze situatie komt meer dan eens voor, wanneer:

  • de content op de pagina is verhuisd naar een andere domeinnaam;
  • de URL of de content in zijn geheel is verwijderd, zonder dat de interne links vanuit en naar de content, hierop zijn aangepast. 

Gelukkig bestaat hier een mooie oplossing voor: redirects!

Met het plaatsen van een omleiding laat je zowel de bezoekers als de zoekmachine weten dat je de URL die wordt bezocht inmiddels hebt vervangen door een andere URL. Dat voorkomt dat de 404-foutmelding getoond wordt en bezoekers voortijdig je website verlaten.

Zelf checken of je backlinks goed werken? Ontdek het met deze handige gratis tool!

Hack #3: boost je websitesnelheid

Het algoritme van Google kijkt tijdens het indexeren van je content ook naar de laadtijd (en dus snelheid) van de website. De zoekmachinegigant crawled dagelijks een aantal pagina’s van je website en ruimt hier een crawl budget voor in. Dit budget wordt uitgedrukt in tijd, wat betekent dat Google op langzamere websites minder pagina’s zal kunnen indexeren. De laadtijd van je website is dus direct van invloed op je SEO-score!

Check laadtijd met Google PageSpeed

Een handige online tool waarmee je kunt ontdekken waar je nog winst kunt behalen met de laadtijd van je website, is Google PageSpeed. De tool geeft verbeterpunten aan voor zowel gebruik op desktops als mobiele apparaten.

nos

Ook grote websites, zoals die van de NOS, laten doorgaans voldoende ruimte voor verbetering. Deze website is op het gebied van laadtijd nog niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

Meer conversies op snelle website

Een minstens zo belangrijke reden om op websitesnelheid in te zetten, is de conversieratio. Een snelle website is niet alleen prettig voor je gebruikers, maar levert bovenal meer aanvragen op: 

“Pagina’s met laadtijd van meer dan 5,7 seconde hebben een conversieratio van gemiddeld 0,6%. Pagina’s die in 2,4 seconde laden, zien deze toenemen tot 1,9%.”Hubspot

SEO-analyse: verbeterpunten overzichtelijk

Benieuwd welke optimalisaties je website beter vindbaar maken? Met onze SEO-analyse brengen we dat binnen no time voor je in kaart.

 seo analyse

Voorbeeld van onze SEO-analyse.

In veel gevallen zijn kleine aanpassingen in de structuur (links, header tags, afbeeldingen, caching) van je website al voldoende om snel merkbaar resultaat op te leveren.

Meer weten?

New call-to-action