B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

Waarom online marketing noodzakelijk is voor het MKB

21 September 2020 door Vincent Verboom

We horen het van menig mkb’er: hoe kan ik opboksen tegen de ‘grote jongens’ en hoe krijg ik dat voor elkaar met een beperkt budget? Het antwoord op deze vragen is kort, maar krachtig: met een online marketing strategie. Deze aanpak stelt je in staat zonder omvangrijk sales- en marketingapparaat de online aanwezigheid en vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren. Zo vergroot je het bestaansrecht van je bedrijf én boost je de bedrijfsomzet.

In dit blog lees je wat online marketing onmisbaar maakt voor het succes van bedrijven in het MKB.

Online marketing inzetbaar voor diverse doelstellingen

Online marketing wordt vaak geassocieerd met (het verbeteren van) webshops en e-commerce platformen, maar is veel breder dan dat. Het betreft het verbeteren van je zichtbaarheid en vindbaarheid door gebruik te maken van digitale kanalen waarop potentiële klanten zich begeven. Aan de keuze voor een online marketing strategie liggen meestal diverse doelstellingen ten grondslag, waaronder:

  • het vergroten van naamsbekendheid (bereik);
  • het verhogen van conversies op de website;
  • het verhogen van de klantwaarde.

Online marketing: meer dan een leuk extraatje     

mkb online marketingIn het MKB wordt online marketing ondanks bovengenoemde voordelen nog vooral gezien als een leuk extraatje. Zonde, want een sterke online marketing strategie staat aan de basis van elke omzetgroei.

Dat is lang niet alleen weggelegd voor de Bol.coms en Coolblues van deze wereld. Tal van kleinere en middelgrote (B2B-)bedrijven hebben op succesvolle wijze hun omzet zien stijgen door in te zetten op e-commerce – ook in traditionele sectoren zoals de bouw en de voedingsindustrie. Bekijk hier 9 voorbeelden van mkb’ers met een succesvolle online marketing aanpak.

Waarom kan het MKB niet zonder online marketing?

Bedien je een bijzondere nichemarkt? Lever je advies op maat? Verzorg je andere randzaken die multinationals en andere grote partijen niet bieden? Als je antwoord op een of meer van bovenstaande vragen ‘ja’ is, dan weet je dat deze eigenschappen voor klanten zeer waardevol zijn. Maar draag je het ook uit?

Je doelgroep laten weten wat je biedt en wat je onderscheidt, valt of staat met je (online) vind- en zichtbaarheid. Precies daar komt online marketing om de hoek kijken.

Online marketing is om verschillende redenen essentieel voor het succes en de continuïteit van het MKB. Hieronder volgt een overzicht.

1.    Nieuwe klanten bereiken

Online marketing is dé methode om het deel van je doelgroep dat nog niet bekend is met je bedrijf aan je te binden. Klanten laten zich vandaag de dag niet meer zo snel verleiden door verkooppraat, maar gaan vooral zelf actief op zoek naar interessante informatie en oplossingen. De cijfers – en daarmee het potentieel – spreken tot de verbeelding:

  • 89% van alle beslissers binnen de B2B maakt gebruik van digitale kanalen tijdens hun zoektocht naar geschikte aanbieders of dienstverleners;
  • 71% van hen doet dit non-branded (dit wil zeggen: zonder zich rechtstreeks tot een voor hen bekend bedrijf te wenden).

Een manier om nieuwe potentiële klanten te bereiken, is door hoger te scoren op relevante zoekwoorden in zoekmachines. Dat deze aanpak in de praktijk concrete en goede resultaten oplevert, zien we aan de groei van onze klanten. Zo is een van onze klanten door een goede een goede online marketing strategie binnen 2 jaar gestegen van 400 naar 4000 bezoekers per maand. Allemaal dankzij een content marketing strategie waarbij is ingezet op een betere vindbaarheid in Google.

2.   Meer omzet via bestaande klanten

De effectiviteit van online marketing draait om de mate waarin je inspeelt op de wensen en behoeften van je doelgroep. Onderschat bij dit proces niet de rol van bestaande klanten.

Wanneer je inzet op een geweldige klantbeleving, zullen klanten…

  • … vaker zaken met je doen;
  • … meer orders bij je plaatsen;
  • … je bedrijf eerder aanbevelen bij relaties.

Bestaande klanten worden dan promotors en genereren op die manier meer naamsbekendheid en business voor je. Meer over de werking hiervan lees je in ons blog over het Growth Flywheel model.

3.   Rendabele vorm van marketing

Online marketing is voor het MKB een van de meest rendabele vormen van marketing. De statistieken liegen er niet om:

  • Online (inbound) marketing levert een kostenbesparing van gemiddeld 49% per lead afgezet tegen traditionele outbound marketing, zoals cold calling;
  • Maar liefst 72% van de marketeers geeft aan dat een goede contentstrategie de sleutel was tot hun succes;
  • Elke in e-mail marketing geïnvesteerde euro levert er gemiddeld 38 (!!) op.

Een andere reden dat online marketing zo rendabel is, is dat alles meetbaar is. Je hebt hierdoor een goed overzicht van de kosten en baten van de marketingactiviteiten. Die Big Data levert de benodigde kennis en inzichten om de campagnes te optimaliseren, waardoor voor minder geld meer klanten worden gewonnen. 

Welke online marketing methoden zijn er voor het MKB?

social mediaOm bedrijfsdoelstellingen te behalen, heb je doorgaans meerdere online marketing kanalen en methoden ter beschikking. Het beschikken over een eigen website is hierbij een absolute randvoorwaarde. Het is namelijk de website waar (potentiële) klanten naartoe worden geleid en waar de uiteindelijke interactie en verkoop kan plaatsvinden. 

Online marketing omvat diverse methoden met elk hun eigen kanalen:

  • SEO (Search Engine Optimization). B2B SEO is een verzameling van technieken gericht op het optimaliseren van je website, zodat deze beter vindbaar wordt op zoekmachines zoals Google. Copywriting speelt hierbij een belangrijke rol. Meer weten? Download onze gratis gids met tips voor SEO;
  • SEA (Search Engine Advertizing). SEA is een methode waarbij gebruik wordt gemaakt van de advertentiemogelijkheden die zoekmachines bieden. Bij deze advertentievorm verschijnen je uitingen als ‘gesponsorde zoekresultaten’ zodra wordt gezocht op voor je bedrijf relevante zoekwoorden;
  • SMM (Social media marketing). Dit omvat alle onbetaalde activiteiten en communicatie-uitingen op social media richting de doelgroep;
  • SMA (Social Media Advertizing). Social media bieden net als online zoekmachines de mogelijkheid om meer bereik te creëren door middel van betaald verkeer. Doordat social media platformen over veel gebruikersdata beschikken, is het via adverteren mogelijk een zeer specifieke doelgroep te bereiken. Hierdoor geef je niet onnodig geld uit aan mensen die niet precies in deze groep vallen. Lees hier meer over online adverteren in de B2B;

Welke kanalen het effectiefst zijn, hangt af van de strategie die je hanteert. Lees hier meer over geschikte korte- en langetermijnstrategieën voor online marketing. Maak je gebruik van meerdere kanalen? Zolang je een ijzersterke boodschap uitdraagt en de klantbeleving overal uniform maakt, bouw je doorlopend aan de groei van je bedrijf.  

Blijf je concurrenten een stap voor

Online marketing is voor elke mkb’er met groeiambitie noodzaak: de online aanwezigheid van je doelgroep groeit. Vormt online marketing geen of slechts beperkt onderdeel van je bedrijfsvoering? Grote kans dat je concurrenten er dan met je potentiële klanten vandoor gaan. Simpelweg omdat zij online goed gevonden worden en aan hun zichtbaarheid hebben gewerkt. Door in te zetten op online marketing komt jouw bedrijf ook in beeld bij potentiële klanten en loop je geen omzetkansen mis.

Speel in op veranderde oriëntatie- en koopbehoefte van je doelgroep en blijf je concurrenten zo een stap voor. Hoe? Presult helpt je graag je bij je online strategie.

Wij voorzien je doelgroep op een slimme manier van de juiste informatie, op het juiste moment en via de juiste kanalen.

Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Vraag een oriëntatiegesprek aan