3 redenen waarom online marketing campagnes via HubSpot wél werken

In het kort

Een online marketingcampagne kan pas als succesvol beschouwd worden wanneer je de impact kunt monitoren. HubSpot beschikt over diverse oplossingen om dit doel te verwerkelijken. De 3 belangrijkste redenen om HubSpot te gebruiken bij het opzetten van online marketing campagnes delen we hier.

1. HubSpot gaat uit van CRM-driven marketing

“Het lijkt wel alsof onze teams volledig los van elkaar opereren”. Het is een veelgehoord twistpunt onder leidinggevenden van marketing- en salesafdelingen. Vreemd is dat niet: bij veruit de meeste B2B-bedrijven is alle klantinformatie en -interactie in meerdere, losse systemen ondergebracht, waardoor het ontbreekt aan een compleet en integraal klantbeeld. De softwareoplossingen zijn gefragmenteerd.

Vaak worden voor salesdoeleinden afzonderlijke prospecting- c.q. salespipeline-tools gebruikt en voor marketingdoeleinden een combinatie van e-mail en social media tools. Stuk voor stuk waardevolle tools, maar zonder samenhang in de cijfers weinigzeggend.

Want wat gebeurt er?

  • Wanneer wordt gewerkt met losse data is het nagenoeg onmogelijk om te monitoren welke impact online marketingcampagnes werkelijk hebben. Het laat te veel ruimte voor eigen interpretaties, ofwel het klassieke kip-of-het-ei-verhaal;
  • De klantervaring is onsamenhangend, omdat in de communicatie te veel aan willekeur wordt overgelaten. Omdat het salesteam niet weet welke informatie de gesprekspartner al tot zich heeft genomen, valt men al snel in herhaling. Zo wordt diegene door sales (onbedoeld) eerder vermoeid dan vooruitgeholpen.

Hub1

Bron: HubSpot

Bij deze ‘oude aanpak’ staat de klantdata uit het CRM volledig los van de marketingactviteiten. Het grote voordeel van HubSpot is dat beide onderdelen met elkaar verenigd worden. De geïntegreerde CRM-functionaliteiten bieden een goede en gestroomlijnde weergave van het klantcontact en geven ook inzicht in de saleskansen die in verschiet liggen. Met andere woorden, HubSpot brengt marketing en sales op één lijn.

Het alles-in-één-platform meet namelijk nauwgezet welke acties je contacten ondernemen op je website en overige communicatiekanalen, en biedt de mogelijkheid hier vervolgens concrete marketingacties aan te koppelen, zoals:

  • Het tonen van dynamische landingspagina’s, welke zich aanpassen aan (het type of de behoeften van) de websitebezoeker, waardoor de informatie nóg relevanter is en de gebruiker sneller tot actie wordt aangezet;
  • Het instellen van automatische follow-up mails zodra een websitebezoeker een bepaalde actie op de website voltooit, zoals het downloaden van een whitepaper.

Doordat de radertjes perfect in elkaar grijpen, wordt de causaliteit van alle marketingacties zichtbaar en weet je dus ook wat werkelijk werkt en rendement oplevert.

2. HubSpot stuurt op een gedeelde verantwoordelijkheid

De overzichtelijke dashboards en rapportagetools binnen HubSpot geven een goed beeld van de teamperformance rondom de campagnes. Doordat zowel sales als marketing van zichzelf én elkaar weet waar ieder staat, wordt gestuurd op een gedeelde verantwoordelijkheid en efficiënter samenwerken.

Marketing…

  • … brengt nauwlettend (en volledig geautomatiseerd) in kaart welke content de leads hebben opgemerkt en dus ook hoe goed geïnformeerd deze contacten zijn. Doordat deze gegevens gekoppeld worden aan andere relevante contact records, zoals hun rol/bevoegdheid binnen het bedrijf, kan goed worden ingeschat waar de grootste saleskansen liggen en op welke termijn. Via leadscoring speelt marketing aan sales de leads toe waarvan de kans het grootst is dat zij klant worden;
  • … kan passende follow-up faciliteren waarmee veel tijd wordt bespaard en sales efficiënter kan werken. Denk hierbij aan het opstellen van e-mailtemplates en het inrichten van geautomatiseerde e-mailworkflows;
  • … ziet of sales-qualified leads (op tijd) worden opgevolgd door sales voor een optimale voortgangsbewaking.

Sales…

  • … ontvangt notificaties wanneer klantcontact moet worden geïnitieerd of opgevolgd, zodat geen omzetkans meer tussen wal en schip belandt;
  • … bouwt aan business intelligence. Door terugkerende klantsignalen en -vragen die sales ontvangt te bundelen, kan marketing passende, zo nodig aanvullende communicatie opstellen voor het verbeteren van het koopproces;
  • … beschikt over accurate deal forecasting-cijfers in het kader van de salestargets.

Hub2

Bron: HubSpot

De cijfers spreken boekdelen: B2B-bedrijven waarbij sales en marketing goed samen optrekken, behalen gemiddeld 209% meer omzet uit hun marketinginspanningen.

3. HubSpot maakt tijd vrij voor werk dat ertoe doet

Hoe goed een online marketingcampagne ook is opgezet, het succes valt of staat uiteindelijk met een vlot en efficiënt verloop van het salesproces. HubSpot beschikt over praktische sales-functionaliteiten die medewerkers tot wel 4 uur (!!) per dag besparen op repetitieve taken. Denk aan:

  • Het invoeren van leads, offertes en salesprognoses in Excel;
  • Het loggen van e-mails, telefoon- en/of chatgesprekken in het CRM;
  • Het handmatig opstellen van (standaard) e-mails voor het eerste klantcontact en de opvolging;
  • Het aanmaken van herinneringen voor opvolging. HubSpot neemt al dit werk uit handen en registreert deze acties op een overzichtelijke plek binnen het CRM. Dat loont direct: B2B-bedrijven die HubSpot hebben geïmplementeerd, besparen gemiddeld 2 FTE op salesmedewerkers.

HubSpot neemt al dit werk uit handen en registreert deze acties op een overzichtelijke plek binnen het CRM. Dat loont direct: B2B-bedrijven die HubSpot hebben geïmplementeerd, besparen gemiddeld 2 FTE op salesmedewerkers.

Hub3

Bron: HubSpot

Zet je offline passie online voort met HubSpot

HubSpot beschikt over uitgebreide CRM-functionaliteiten voor een optimale afstemming tussen marketing en sales. De geïntegreerde oplossingen nemen tijdrovend werk uit handen en zorgen er niet alleen voor dat de afdelingen binnen je bedrijf efficiënter samenwerken, maar ook elkaar versterken. Zo wordt het binnenhalen van nieuwe deals alsnog een eitje.

Presult gelooft in de kracht van HubSpot en heeft alle kennis en certificaten in huis om HubSpot optimaal te integreren in de werkprocessen van je bedrijf of organisatie.

Meer weten over de mogelijkheden?

Lees meer over HubSpot
Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij