B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

Dit moet je weten over de Facebook Advertentie Update van juli 2015

20 September 2015 door Patrick Riemers

Een reactie op een advertentie hoeft geen geld te kosten toch?

Wil jij precies weten hoeveel een klik op je Facebook-advertentie kost?

Dan heb ik goed nieuws voor je.

Facebook heeft namelijk in juli 2015 een update aangekondigd voor de manier waarop kosten in rekening worden gebracht voor een Facebook Advertentie.

Het zogenaamde cost-per-click model gaat op de schop. Daardoor wordt de interactie, of engagement, zoals een vind-ik-leuk, delen, of reactie niet meer doorberekend aan jou als adverteerder.

Dit aangepaste model is iets waar veel adverteerders op zaten te wachten. Vooral omdat het hiermee het resultaat van een campagne beter berekend kan worden.

Wat betekent deze update voor jou?

Deze update heeft voor jou het voordeel dat je beter kan meten hoeveel een klik (actie) nu precies kost en dus hoeveel het je oplevert.

Je kan als adverteerder dus beter volgen wat iemand doet nadat ze op je advertentie hebben geklikt.

Kortom, je weet beter wat een bezoeker kost en hoeveel deze oplevert..

Voor bestaande adverteerders heeft dit als gevolg dat de CPC hoger zal uitvallen, maar het zijn dan ook relevantere kliks.

Je betaalt dus niet meer voor een like of een reactie op je advertentie.

Facebook-cpc-model-aanpassing-juli

Zijn likes dan nog wel nuttig?

Likes (en overige interactie) blijven zeker nog wel nuttig.

Facebook gebruikt dit namelijk als indicator om te bepalen hoe waardevol je advertentie/post is.

De interactie wordt onder andere gebruikt om de ‘relevantiescore’ te bepalen; een maat waarmee Facebook bepaalt of hoe relevant je advertentie is voor de doelgroep. Daarover komt nog een ander artikel.

Wat moet je meenemen uit dit artikel?

-          De kosten per klik van een Facebook advertentie gaan omhoog

-          De resultaten van een Facebook campagne worden beter meetbaar

-          Likes en andere interactie zijn niet minder belangrijk geworden

Wat zijn jou ervaringen met het nieuwe CPC-model van Facebook? Laat het hieronder in de reacties weten.

Bron: Facebook for Business

Ook online adverteren via Facebook?

Download 15 Facebook ads tips