Meer bereik(en) met online adverteren in B2B

In het kort

Meer bereik én meer bereiken met online adverteren in B2B? Zowel SEA (Search Engine Advertising) als SMA (Social Media Advertising) vinden steeds vaker hun weg naar B2B-omgevingen.

Gil Roeder, ‘Inbound Advertising’ expert bij Hubspot, ’s werelds grootste marketing automation platform, praat ons bij over de laatste ontwikkelingen. Zet niet je volledige marketingbudget in op één paard en ga niet overhaast te werk, is zijn devies. “De beste online advertentiestrategie verschilt per branche. Om erachter te komen wat werkt, moet je vooral proberen, proberen en nog eens proberen.” 

Eén ding staat vast: in de wereld van online adverteren bestaat er geen standaardoplossing. 

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

{% video_player “embed_player” overrideable=False, type=’scriptV4′, hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, autoplay=False, hidden_controls=False, loop=False, muted=False, full_width=False, width=’720′, height=’720′, player_id=’10594773205′, style=”, conversion_asset='{“type”:”CTA”,”id”:”f6ec1246-0113-4896-9578-f7090842be26″,”position”:”POST”}’ %}

 

Waarom online adverteren?

Waarom B2B-bedrijven investeren in online adverteren? Allereerst om de zichtbaarheid van hun producten en/of diensten te vergroten en zo bij een zo breed mogelijk zakelijk publiek onder de aandacht komen.

Hoezo? Omdat ze zien dat online adverteren meer oplevert dan andere advertentievormen.

Je kunt namelijk veel meer controle uitoefenen op de doelgroep die je wilt bereiken. Door de betere targeting mogelijkheden is online adverteren effectiever dan offline adverteren.

Presult - Image CTA - TOP - Inbound Marketing

Nadelen adverteren in print

Bij grote magazines en dagbladen kost een beetje advertentieruimte al snel een kapitaal. 

Je weet weliswaar van tevoren wat je eraan kwijt bent, hoeveel paginaruimte je krijgt en in welke oplage het blad verschijnt, maar je weet ook:

  • Je hebt geen inzicht in het aantal lezers dat daadwerkelijk je advertentie ziet;
  • Je betaalt in feite ook voor het surplus aan lezers dat niet tot je doelgroep behoort;
  • Je kunt na plaatsing niet meer bijsturen als daar aanleiding toe is.

Voordelen online adverteren

Online adverteren is wat dat betreft stukken transparanter en (doel)gerichter:

  • Je hebt zelf in de hand aan welke criteria je advertentiepubliek moet voldoen;
  • Je betaalt om die reden dus alleen voor het publiek dat tot je doelgroep behoort;
  • Je hebt direct inzage in het aantal leads die je online advertenties opleveren;
  • Je kunt elk moment stoppen met adverteren of wijzigingen aanbrengen.

pexels-photo-1051747

Pay-per-click in Google AdWords

Leads genereren bij advertenties in print is vaak een moeizaam proces.

“Ik besteedde met mijn eigen bedrijf soms $30.000 om op de achterflap van een magazine te mogen staan. Dan verwacht je op zijn minst dat de telefoon continu roodgloeiend staat. Dat viel vies tegen. Het was vooral wachten tot de telefoon een keer zou overgaan. Vaak genoeg bleef het angstvallig stil en bleef zelfs elke respons uit.” – Gil Roeder

Roeder was heus niet de enige die hier tegenaan liep. 

Google had door dat bedrijven liever betalen op basis van resultaten en opende daarmee de deur voor een pay-per-click-model: betaalde zoekresultaten in de vorm van Google AdWords.

Google AdWords hanteert een prestatiegerichte aanpak. Deze advertenties zijn zoekwoordgebonden en verschijnen alleen in de zoekopdrachten van de voor je doelgroep interessante zoekwoorden. Het plaatsen van advertenties via Google AdWords is kosteloos. Je betaalt alleen voor het aantal kliks op je advertentie.

Hierdoor is er vooral voor mkb-bedrijven een wereld opengegaan. Want zo had opeens elk bedrijf een ’billboard’ binnen handbereik, zonder daarvoor meteen diep in de buidel te hoeven tasten. Een echt billboard is voor mkb’ers onbetaalbaar. Met Google Adwords kun je al vanaf een paar cent per klik in de picture staan.

pexels-photo-267401

Adverteren op social media

Hoewel AdWords volgens Roeder bij uitstek geschikt is voor B2B-bedrijven, is het niet het enige platform waarop bedrijven effectief kunnen adverteren.

Adverteren op LinkedIn is volgens Roeder minstens zo effectief, mits je de ‘spelregels’ goed snapt:

“Op LinkedIn kun je heel goed targeten op bedrijfsniveau, de zakelijke beslissers eruit filteren en bijvoorbeeld onderverdelen op basis van bedrijfsgrootte. Mensen die op dit platform actief zijn streven in de regel allemaal zakelijk succes na. Een gemene deler die dit publiek interessant maakt. Adverteren op LinkedIn levert de beste resultaten op bij bedrijven die al over veel content beschikken.” – Gil Roeder

Online advertenties, hoe te beginnen?

Roeder geeft aan dat het voor beginnende adverteerders belangrijk is om eerst te benoemen wat je doelen zijn en wat je met online adverteren hoopt te bereiken:

“Als je doel ‘meer klanten’ is, breng dan eerst in kaart hoeveel van de 100 leads binnen je bedrijf normaal gesproken klant worden. Op basis van die aantallen kun je beter inschatten of de kosten voor het genereren van meer leads opwegen tegen de baten.” – Gil Roeder

Als je merkt dat deze inspanningen de gewenste resultaten opleveren, dan kun je vanuit dit principe langzaam opschalen met je advertentiebudget.

pexels-photo-802024

Landing page onmisbaar bij online adverteren

Een effectieve advertentie stopt niet bij het weergeven van de advertentie zelf, maar begint daar pas. Advertenties verwijzen gebruikelijk naar landing pages:

“Landing pages doen er nog altijd toe, hoewel het in de praktijk vaak voorkomt dat marketeers de advertenties niet aan een landing page linken, maar aan de homepage. Bezoekers worden dan in het diepe gegooid en moeten dan zelf maar de oplossing voor hun probleem uit je website distilleren. Weinig klantvriendelijk, ze zullen vermoedelijk afhaken. Budgetverspilling. Landing pages zijn de perfecte tool om in 15 à 20 seconden te laten zien waarom jouw oplossing dé oplossing is voor hun probleem.” – Gil Roeder

Tip: Gebruik formulieren op landing page om je bezoekers te converteren tot leads. Zo kun je hun klantreis beter volgen en je marketinguitingen gerichter inzetten.

Budget bepalen voor online adverteren

Welk budget je moet reserveren voor online advertenties verschilt per industrie: 

“Het gaat je hoe dan ook iets kosten, maar hoeveel is op voorhand niet te zeggen. Dat heeft onder meer te maken met de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. De enige manier om erachter te komen wat voor je bedrijf werkt, is door het uit te proberen. Bedenk dit: hoeveel heb je te besteden en hoeveel data wil je vergaren om in kaart te brengen wat de waarheid is?” – Gil Roeder

Roeder is kritisch op marketeers die koste wat kost online advertentiebudgetten verhogen om resultaten (denken) af te dwingen:

“Zo werkt het niet. Je verhoogt pas het budget als je daadwerkelijk resultaten ziet. Als je op basis van het eerdere budget niet de gewenste resultaten, clicks en conversies behaalt, is dat eerder een teken aan de wand dat je campagne herzien moet worden of je doelen bijgesteld moeten worden.” – Gil Roeder

Adverteren is vooral een hoop experimenteren.

De advertentie-expert zegt dat ook doorgewinterde adverteerders er goed aan doen om te monitoren waar hun verbeterpunten liggen, zoals het optimaliseren van advertentieteksten.

pexels-photo-357891

SEO-strategie naast online adverteren

Een goede online advertentiestrategie maakt zeker het verschil. Toch is het niet handig om je volledige marketingbudget hiervoor te reserveren. Zowel met SEA als SMA kun je gericht je doelgroep targeten, maar tegen een prijs. Want zodra je stopt met online adverteren op dat kanaal, stopt ook je zichtbaarheid. Het effect op de korte termijn is groot, maar alleen zolang je betaalt.

Inzetten op content marketing, als onderdeel van een B2B SEO-strategie, is op dat vlak meer een langetermijnkeuze, maar heeft wel een langere aanlooptijd.

Begin met adverteren

Voor B2B ligt de uitdaging in de juiste targeting. Bij online adverteren is dat niet anders. Online adverteren staat nooit op zichzelf, maar met de juiste strategie realiseer je betere leads en meer naamsbekendheid bij de juiste mensen. Voor ABW, Designlinq, FlorAccess, Hijnen Events, Tele’Train, Quiver, Fore Freedom, Engineering Trainer en diverse andere klanten realiseren we sprekende resultaten met online advertentie campagnes. 

Verspil je marketingbudget niet, laat ons een succesvolle campagne voor je opzetten.

En vergeet niet: een online advertentiestrategie komt het best tot zijn recht in combinatie met een goede Inbound Marketing strategie.

Meer weten? 

 Presult - Image CTA - Inbound Marketing

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij