Lead nurturing mogelijkheden met HubSpot voor B2B

In het kort

In de B2B gebeurt het zelden dat een potentiële klant na het eerste contactmoment direct tot aankoop overgaat. Een potentiële klant vergelijkt je aanbod vaak met dat van andere bedrijven of moet intern andere beslissers overtuigen van de waarde van je product of dienst. Voor het realiseren van de uiteindelijke aankoop is het van belang om potentiële klanten tijdens dit proces te begeleiden en verder te overtuigen van je aanbod.

HubSpot biedt die mogelijkheid met behulp van lead nurturing. Lead nurturing is een strategie waarbij je met de juiste content op het juiste moment, potentiële kopers stap voor stap naar die aankoop begeleidt. Dé manier om vertrouwen te winnen van je prospects en een relatie met hen op te bouwen.

Wij laten je graag kennismaken met de lead nurturing mogelijkheden die HubSpot voor B2B te bieden heeft. 

De voordelen van lead nurturing

leadscoring3

Wanneer je lead nurturing inzet als B2B bedrijf, levert het je de volgende voordelen op: 

  • Je versterkt je concurrentiepositie door vragen van leads goed te beantwoorden
  • Prospects weten beter waarom ze voor je product of dienst willen kiezen
  • Sales heeft alleen gesprekken met prospects die echt serieus zijn
  • Sales heeft minder tijd nodig om leads te overtuigen
  • Het verhoogt de closing rate van offertes

Presult - Image CTA - TOP - Inbound Marketing

De B2B lead nurturing mogelijkheden met HubSpot

HubSpot biedt veel verschillende mogelijkheden om lead nurturing in te zetten als B2B bedrijf, zoals:

  • Content op bedankpagina’s 

Is een bezoeker op je website geconverteerd naar een lead? Dan kan het nurturing proces beginnen. Dit doe je al door op de bedankpagina een nieuwe vorm van content aan te bieden, die je lead weer een stapje verder brengt. Het mooie aan HubSpot is dat de al bekende contactgegevens al ingevuld staan op het contactformulier, zodat de drempel tot een download of het volgen van een webinar nog lager wordt.

  • Verstuur downloads per e-mail 

e mail marketing

Meestal is een download direct beschikbaar, met als nadeel dat deze aan het einde van de dag gewoon weg wordt geklikt. HubSpot biedt de mogelijkheid downloads per e-mail toe te sturen. Hierdoor heeft je lead op elk gewenst moment de download tot zijn of haar beschikking. Vindt je lead de content interessant? Dan is het doorsturen naar collega’s en/of relaties is ook sneller gedaan. Daarnaast is e-mail dé perfecte manier om het volgende stukje content aan te bieden.

  • E-mails met relevante content voor je lead 

Een veel voorkomend probleem in de B2B is het versturen van onpersoonlijke e-mails. Denk bijvoorbeeld aan e-mails over productgroepen die bepaalde klanten nooit gebruiken of waar leads nog nooit interesse in hebben getoond. Een werkwijze die je bedrijf veel omzet zal kosten. Leads en klanten begeleid je richting een (nieuwe) aankoop door hen content te sturen over de diensten of producten waar zij interesse in hebben. HubSpot biedt je deze mogelijkheid door gerichte nieuwsbrieven te versturen naar verschillende groepen in je contacten. Bijvoorbeeld wanneer ze specifieke producten hebben bekeken op de website of wanneer ze op een link in een e-mail hebben geklikt. Op deze manier sluit je content beter aan bij de behoeften van je leads en voorkom je dat mensen je e-mails niet meer lezen. Het indelen van leads aan de diverse nieuwsbrieven kan zowel handmatig als automatisch verlopen.

  • Workflows met marketing automation 

workflow

Marketing automation en lead nurturing gaan hand in hand. De marketing automation functie binnen HubSpot biedt je de mogelijkheid om de juiste content op het juiste moment via de juiste kanalen aan de juiste persoon te tonen. Doordat dit proces automatisch verloopt, voorzie je prospects van informatie zonder hier veel tijd aan kwijt te zijn.

  • Inspelen op gedrag van je lead/klant 

In HubSpot zie precies  je wat je lead/klant heeft gedaan op je website of met je e-mails. Bijvoorbeeld welke pagina’s ze hebben bezocht of op welke CTA’s ze hebben geklikt. Met behulp van workflows stuur je ze direct relevante content (artikelen, blogs of video’s) of stuur je een reminder naar sales om persoonlijk contact op te nemen. Dit is precies waar leads/klanten op wachten. Geen algemene informatie, maar relevante informatie op basis van hun behoefte/interesses.

  • Het monitoren van je social media 

social mediaMet HubSpot haal je nog meer uit je socialmediakanalen. Waar veel B2B bedrijven tegenaan lopen, is social media efficiënt beheren en het effect meetbaar maken. Met HubSpot plaats je eenvoudig posts voor meerdere socialmediakanalen (zoals bv. ook met Hootsuite mogelijk is). Daar bovenop biedt HubSpot inzicht in het effect van social media op nieuwe deals. Zodat je makkelijk het rendement kan bepalen.

  • Smart content 

HubSpot biedt je de mogelijkheid om e-mails en landingspagina’s in te richten met smart content, waardoor een ontvanger die in lijst A zit nét een andere boodschap te zien krijgt dan een ontvanger in lijst B. Content kan worden aangepast op basis van land, apparaat, taal, en meer. Nog interessanter: het is mogelijk om te segmenteren op interesses en gedrag.

  • Live Chat-functie op je website 

chatbot-bedreiging-1

HubSpot biedt de mogelijkheid om een Live Chat-functie op je website te plaatsen. Deze kun je aanbieden op een door jou gekozen pagina’s. Bijvoorbeeld wanneer je lead op je dienstenpagina kijkt, of bij de veelgestelde vragen. Deze functie is een mooi voorbeeld van multi-channel lead nurturing, omdat je beschikbaar bent voor je doelgroep wanneer zij op zoek zijn naar antwoorden.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden die HubSpot te bieden heeft voor jouw B2B bedrijf? Presult is gecertificeerd HubSpot-partner en kijkt graag met je mee. 

Presult - Image CTA - Inbound Marketing

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij