Interview Vincent – vijf jaar in dienst

In het kort

Het is maart 2023 en dat betekent dat het exact vijf jaar geleden is dat Vincent Verboom in dienst is getreden bij Presult. Hij omschrijft de jaren als precies zoals hij na het sollicitatiegesprek verwachtte: veel persoonlijke betrokkenheid en alle ruimte voor groei. Maar daar laten we het natuurlijk niet bij. Hoog tijd om de persoon die verantwoordelijk is voor alle mooie interviews binnen Presult en voor klanten, zelf op de stoel van ondervraagde te zetten.

Vincent, wat leuk om jou nu eens te mogen interviewen! Om maar meteen met de deur in huis te vallen: waarom heb je er vijf jaar geleden voor gekozen om bij Presult te solliciteren en te gaan werken?

Het klinkt een beetje cliché, maar de waarden die op kantoor op de muur staan (kennispartner, energiek, data driven, betrokken en no nonsense, red.) kwamen toen al naar voren. Zelfs uit de vacaturetekst bleek het. Geen moeilijke woorden, niet om de hete brij heen draaien maar open en eerlijk zeggen waar het op staat. Ik geloof dat ik tijdens het sollicitatiegesprek  zelfs heb gezegd dat er meer in het leven is dan werken, wat misschien niet het handigste is om in die situatie te zeggen. Maar jullie (Patrick en Miranda, red.) gaven direct aan dat jullie er net zo in stonden. Het was voor mij duidelijk dat jullie er voor de lange termijn in zaten en het menselijke vooropstelden. Dat  voelde direct goed.

Hoe kwam je vijf jaar geleden binnen en wat is het grootste verschil met hoe je nu bent?

Ik kwam al uit het werkveld van content, dus schrijven was mij zeker niet vreemd. Maar het écht kritisch kijken naar teksten en ervoor zorgen dat een boodschap goed landt bij de doelgroep, heb ik bij Presult geleerd. Ik ben enorm gegroeid in kort en bondig communiceren, in to the point komen. Daar heeft Patrick, met zijn manier van communiceren, veel aan bijgedragen.

Ook als persoon ben ik gegroeid. In klantcontact ben ik een serieuze gesprekspartner. Ik heb daarnaast steeds meer verantwoordelijkheden gekregen. Van het schrijven en de focus op content naar leiding geven aan anderen en het gehele traject met klanten opzetten en doorlopen.

Het is bijzonder om te zien dat marketingstrategieën die je uitwerkt en campagnes die je zelf opzet een succes worden en klanten blij zijn met wat je doet.

Je was de eerste naast Patrick die fulltime binnen Presult aan de slag ging. Hoe was het om met hem samen te werken?

Dat was wel een omslag. Hiervoor werkte ik met ongeveer 50 mensen in een omgeving met veel geluid en telefoongerinkel. Hoewel het contact met collega’s leuk was, werkte dat voor mij niet prettig.

Dan kom je bij Presult op kantoor met een ondernemer in hart en nieren. Een hele andere dynamiek. Qua persoonlijkheid zijn we uitersten van elkaar, dus het begin was niet altijd eenvoudig. Maar doordat we vaak met zijn tweeën zaten, leerden we elkaar echt goed kennen. Ik ben Patrick zowel zakelijk als persoonlijk enorm gaan waarderen. Hij is krankzinnig goed in wat hij doet, een oprecht persoon en het contact met hem is heel open en persoonlijk. Dat vind ik belangrijk.

Kan je de lezer uitleggen waarom jij binnen Presult altijd gelinkt wordt aan de uitdrukking tech-savvy?

Dit is wel een spiegelgesprek, haha. Mijn interpretatie van tech-savvy vijf jaar geleden bleek toch iets anders te zijn dan de maatstaven binnen Presult. Ik dacht met mijn handigheid in het aansluiten van witgoed en tv’s best technisch onderlegd te zijn. Dus heb ik bij mijn sollicitatie aangegeven tech-savvy te zijn. Laten we het een catastrofale inschattingsfout noemen. ICT-systemen werkend krijgen en websites aan de achterkant technisch goed inrichten bleek een heel ander niveau. Dus dat is wel de running gag geworden binnen het bedrijf ja.

Ik ben niet de persoon die vol in datastromen en -koppelingen duikt, daar hebben we gelukkig Miguel voor. Maar inmiddels durf ik wel te stellen dat ik er best technisch geworden ben, dus dat scheelt! Patrick zegt overigens wel dat ik altijd alles kapot maak, zoals OneDrive-synchronisaties. Daar ben ik het hardgrondig mee oneens, die systemen willen zich gewoon niet aan mij aanpassen.

Wat vind jij het leukste aan werken bij Presult?

Klantprocessen. Uiteindelijk is tekst een middel. Een middel waar ik van houd en waar ik nooit zonder zal kunnen. Dat die tekst mensen en bedrijven en alles wat eromheen zit in beweging brengt, op wat voor manier dan ook, dat vind ik mooi om te zien. Dat op het oog statische woorden écht impact maken.

Wat we doen met Presult en de contentstrategieën die we voor klanten uitrollen, maakt echt een verschil voor bedrijven en de mensen erachter. Dat geeft mij de meeste energie en vind ik het leukst aan dit werk. Het is heel fijn om dat te doen binnen de informele sfeer die Presult biedt. Er wordt hard gewerkt maar er is altijd ruimte voor plezier. Leuk contact met collega’s, even een praatje met elkaar maken, vragen hoe het weekend is geweest, de plaagstootjes naar elkaar. Hele basale dingen misschien, maar voor mij wel belangrijk.

Wat zijn voor jou de hoogtepunten uit de afgelopen vijf jaar?

Wat ik persoonlijk erg op prijs stelde, was dat ik een restaurantbon kreeg toen ik een PR-succesje had verzorgd voor een klant. Het was voor mij gewoon iets dat moest gebeuren, maar die geste gaf aan dat het vanuit jullie enorm gewaardeerd werd wat ik deed. Toen dacht ik wel ‘hoe gaaf is dat’!

Natuurlijk is ook de MudRaise voor International Justice Mission een evenement dat mij is bijgebleven. Om met zijn allen naar een eindresultaat te streven voor een goed doel was een mooi samenkomen op alle vlakken.

En voor mij is ook het tafelvoetballen echt een Presult-ding geworden. Elkaar uitdagen onderling en proberen te winnen met je eigen tactiek. Ik ga heel erg op de praatstoel zitten om de anderen uit hun aandacht te halen. Als ik dan bedenk dat ik ook een beetje mijn eigen regels hanteer, weet ik eigenlijk niet of het wel zo gewaardeerd wordt dat ik meedoe, haha.

Wat kunnen we de komende vijf jaar van jou verwachten?

Content blijft voor mij de rode draad, maar wel met zoveel mogelijk menselijk contact. Ik wil heel graag een soort kennishub voor content creëren binnen Presult. Collega’s coachen, vertalers en andere tekstschrijvers aansturen en gebruikmaken van AI-toepassingen.

Met dat laatste heb ik overigens een beetje een haat-liefdeverhouding. Het zal menselijk schrijven naar mijn idee nooit volledig kunnen vervangen, maar het is interessant om uit te zoeken hoe AI slim ingezet kan worden. Teksten mogen in elk geval niet zielloos worden. Want dat is denk ik waar mijn werk voor mij uiteindelijk over gaat: emotie in de tekst brengen.

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij