Deze HubSpot Sales-functionaliteiten besparen je tot wel 4 uur per dag

In het kort

Worstelt je salesteam met het behalen van de salesdoelstellingen? Is men veel tijd kwijt aan repetitieve taken, zonder te weten wat deze inspanningen nu écht opleveren? Met SalesHub van HubSpot krijg je meer grip op je sales en kun je rekenen op een vlotter en dus efficiënter verloop van het salesproces.  

Het optimaliseren van het salesproces levert direct voordelen op:   

Voorkom dubbel werk en maak het jezelf gemakkelijk. Met de volgende HubSpot Sales-functionaliteiten besparen je medewerkers tot wel 4 uur per dag, die ze kunnen investeren in waardevol klantcontact: 

1. E-mailtracking 

Een gemis van e-mailclients zoals Outlook en Gmail is dat gebruikers niet kunnen herleiden of contacten de verzonden e-mails en (indien van toepassing) de bijlagen hebben geopend. Dit bemoeilijkt de communicatie met de desbetreffende lead of klant; je weet immers niet over welke informatie deze contactpersoon al beschikt. 

Ideaal aan HubSpot is de mogelijkheid tot het volgen van e-mailgedrag. Wanneer deze functionaliteit is geactiveerd, ontvang je een real-time notificatie zodra een contact je e-mail heeft geopend. Je kunt het e-mailverkeer ook loggen in het HubSpot CRM, zodat alle communicatie met deze contactpersoon inzichtelijk is. Bij de uitgebreidere SalesHub-uitvoering kunnen ook kliks op links in e-mails geregistreerd worden.  

Wie benader je liever voor een salesgesprek: iemand die al meerdere e-mails met informatie heeft geopend, of iemand die nog geen enkele e-mail heeft gelezen? Met het inzicht in de klantinteractie dat de e-mailtracking-functionaliteit verschaft, ben je in staat klanten te ordenen naar verwachte koopbereidheid. 

emailtrackingMet de e-mailtracking functionaliteit gaan je salesmedewerkers goed geïnformeerd het gesprek met prospects aan.

2. Templates en snippets

Goed geïnformeerd het gesprek aangaan met leads/klanten is cruciaal voor klantsucces en dat geldt eveneens voor de snelheid waarmee zij worden opgevolgd. Op dit vlak is voor veel bedrijven nog de nodige winst te behalen. Een iconische studie van Harvard Business Review wijst uit dat 48% van de bedrijven niet binnen 24 uur op inbound leads reageert en dat de gemiddelde responstijd zelfs 42 uur bedraagt.  

Bijzonder lang, wanneer je beseft dat… 

De template-functionaliteit van SalesHub maakt e-mailopvolging een stuk eenvoudiger en stelt je in staat sneller te reageren op de meeste klantvragen. Het werkingsprincipe is even eenvoudig als doeltreffend. E-mails die zich bij eerder klantcontact bewezen hebben en effect sorteren, kunnen worden opgeslagen als sjabloon om in te zetten bij veelvoorkomend klantcontact.  

Situaties waarin templates goed van pas komen, zijn bijvoorbeeld: 

  • Het opsturen van casestudies passend bij het werkveld van de klant 
  • Informatieve e-mails waarin specifieke informatie wordt gedeeld, gericht op de interesses van de klant 
  • Het versturen van offertes (eventueel in combinatie met follow-up mails indien reacties uitblijven) 
  • Het aanbieden van felicitaties (verjaardagen, geboortes, werkjubilea) 
  • Customer onboarding (stappenplannen, werk- en implementatieprocessen) 
  • Aftersales (klanttevredenheidsonderzoeken) 

3_1_1_

Je hoeft niet langer e-mails from scratch op te stellen, hooguit kleine inhoudelijke aanpassingen door te voeren om 100% in lijn te zijn met de klantvraag. Dit bespaart veel tijd. 

Een andere manier waarop het e-mailproces kan worden versneld, is via snippets. Dit zijn korte herbruikbare tekstblokken die je aan e-mails, chatgesprekken en bij het loggen van activiteiten en notities kunt invoegen via shortcodes (een hashtag gevolgd door de naam die je aan de snippet geeft). In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een snippet.  

Via speciale extensies is het mogelijk om deze snippets rechtstreeks vanuit Outlook of Gmail in te laden. 

3.1.12

Wie nog een stapje verder wil gaan, kan prospects (een serie) geautomatiseerde e-mails sturen op basis van verschillende stadia en gedragingen in de klantreis. Denk hierbij aan het voltooien van een bepaalde actie op je website, zoals het downloaden van een whitepaper. Hieraan kun je automatische follow-up mails koppelen waarin je naast het aanbod van de whitepaper bijvoorbeeld ook een demo of één-op-één-sessie aanbiedt. Je hebt de mogelijkheid hier een tijdsinterval aan te hangen, passend bij het kooptraject van je klant. Zo verlies je nooit meer een lead uit het oog. Lees hier meer over deze aanpak.  

3. Meetings inplannen

Persoonlijk contact (in welke vorm dan ook) is in de B2B een cruciale component voor het sluiten van deals. Daarom is het praktisch dat SalesHub beschikt over een meeting-functionaliteit, waarmee geïnteresseerden rechtstreeks een afspraak met je kunnen inplannen. Hiervoor wordt een koppeling gemaakt met de werkagenda(‘s) van de betreffende medewerker(s).  

De meeting-functionaliteit is te integreren via een button op de website – bijvoorbeeld “Plan een meeting met onze expert” – en kan ook als link worden opgenomen in e-mailonderschriften. 

Geïnteresseerden krijgen enkel de beschikbare tijdsblokken te zien om te vergaderen, zodat er geen dubbele afspraken kunnen worden gemaakt. Op voorhand zijn bepaalde dagen of dagdelen uit te sluiten zodat de meetings de overige werkzaamheden niet in de weg zitten. Hier lees je hoe je de agenda’s synchroniseert.  

afspraak

Efficiënter ingerichte salesprocessen 

SalesHub omvat handige functionaliteiten voor efficiënter verkopen. Je weet nauwgezet wie er geïnteresseerd is in je producten en diensten, zonder dat je hen er actief naar hoeft te vragen. Dit maakt snellere en gerichtere follow-up communicatie mogelijk, wat de slagingskans van deals vergroot. 

Dit zijn slechts drie van de vele functionaliteiten die HubSpot biedt voor salesdoeleinden. Onder het genot van een (digitale) kop koffie laten we je graag vrijblijvend kennismaken met alle mogelijkheden die de integratie met SalesHub je organisatie oplevert.  

Meer weten? 

Meer weten over de mogelijkheden?

Plan een adviesgesprek

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij