B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

HubSpot content marketing: de 5 belangrijkste features

05 November 2020 door Vincent Verboom

Zoals HubSpot zelf treffend verwoordt, omvat content marketing “het plannen, creëren, publiceren en distribueren van content om de doelgroep te bereiken”. Het marketing- en salessplatform biedt voor dit doel uiteenlopende functionaliteiten. We zetten de 5 belangrijkste features voor je uiteen in dit artikel.

Het maken van content

Content marketing is onmisbaar voor het genereren van meer websiteverkeer en meer leads. HubSpot biedt verschillende mogelijkheden voor het opstellen van content. Onderstaande features maken hiervoor het verschil:

#1: SEO-analyse

SEOHet maken van content kost tijd. Met een goede B2B SEO-strategie ben je er zeker van dat de beoogde doelgroep met de gedane inspanningen daadwerkelijk wordt bereikt. Middels een SEO-analyse vooraf zorg je dat de content aansluit bij de zoekvoorkeuren van je doelgroep en daardoor beter gevonden wordt door een bedrijfsrelevant publiek.

HubSpot biedt hiervoor handige tooling, waarmee…

  • … overzichtelijk wordt waar de interesses van je doelgroep liggen (o.a. door inzicht in maandelijkse zoekvolumes). Zo weet je nauwgezet op welke relevante zoekwoorden je zichtbaarder kunt worden door hierover content op te stellen;
  • … inzichtelijk wordt gemaakt hoe je de beste interne linkbuildingstructuur opzet. Dit zorgt niet alleen voor een betere navigatie op de website, maar heeft ook positief effect op de rankings in de zoekresultaten;
  • … bestaande content op de website kan worden gescand op mogelijke SEO-optimalisaties, ten behoeve van een betere indexatie door de zoekmachines, een verbeterde gebruikerservaring en hogere doorklikratio’s.

#2: Blogfunctionaliteit

blog-b2b-marketingEen effectieve manier om content onder de aandacht te brengen, is door middel van zakelijk bloggen. Uit onderzoek blijkt dat B2B-bedrijven die gebruikmaken van deze strategie gemiddeld de volgende resultaten behalen:

  • 55% meer websitebezoekers;
  • 97% meer inbound links (dit houdt in: websites die naar je website linken, wat je positie in Google en andere zoekmachines verbetert);
  • 434% meer geïndexeerde pagina’s (dit houdt in: ruim 5x meer kans om gevonden te worden in de zoekresultaten).

Daarmee wordt de kans op relevante leads en sales aanzienlijk vergroot.

HubSpot beschikt als een van de weinige CRM-systemen over een blogfunctionaliteit. Gebruiksvriendelijkheid, accuraatheid en efficiëntie (tijdwinst) staan hierbij voorop:

  • Het blogoverzicht kent een naadloze integratie met de bestaande website;
  • Versiebeheer is mogelijk door werken in de draft-modus, voor een snellere doorlooptijd bij publiceren;
  • De pagina’s zijn eenvoudig aan te passen, ook door medewerkers zonder IT-achtergrond;
  • De zogeheten ‘smart content’ functionaliteit maakt het mogelijk om met blogposts een gepersonaliseerde gebruikerservaring te bieden, aangepast aan het type bezoeker. Voorbeelden hiervan zijn het tonen van speciale webformulieren en actieknoppen voor gebruikers die zich verder in de klantreis bevinden;
  • De zogeheten “closed-loop rapportage” functionaliteit maakt het eenvoudiger om de impact van de content in relatie tot overige marketingactiviteiten te analyseren. Bijvoorbeeld door inzicht te geven op de vragen:
    • Door hoeveel gebruikers is het artikel gevonden via onbetaald zoekverkeer en/of betaald zoekverkeer?
    • Heeft de blogpost directe sales opgeleverd?

Het distribueren van content

Het creëren en publiceren van content is onmisbaar voor vindbaarheid in de zoekmachines. Maar waarom zou je waardevolle content slechts één keer (op de eigen website) met de buitenwereld delen? De befaamde 80/20 regel in content marketing stelt dat de inspanningen het hoogste rendement opleveren wanneer 80% van de tijd wordt besteed aan het maken van content en de overige 20% aan het promoten c.q. distribueren ervan. HubSpot biedt hiervoor verschillende mogelijkheden, welke we hieronder delen.

#3: E-mail marketing

e-mail marketingE-mail marketing heeft in de B2B de hoogste ROI van álle marketingkanalen. Dat maar liefst 87% van alle B2B-marketeers e-mail marketing gebruikt is niet voor niets: elke in e-mail marketing geïnvesteerde euro levert er maar liefst 38 (!!) op.

HubSpot beschikt over e-mail marketing functionaliteiten voor het delen van periodieke updates en/of het uitsturen van een serie geautomatiseerde e-mails; beiden zijn beproefde methodes om toenadering tot je leads en bestaande klanten te vinden. Met e-mail marketing blijf je als bedrijf top of mind. Door in de mailings te verwijzen naar relevante artikelen op de bedrijfswebsite, wordt de waarde van de content optimaal benut en krijgt de boodschap de aandacht die het verdient.

#4: Social sharing (& selling)

social mediaSocial media zoals LinkedIn en Facebook worden in de B2B steeds vaker geraadpleegd voor relevante inzichten en referenties. Zo gebruikt 75% van de decision makers in de B2B social media in het vooronderzoek naar geschikte leveranciers van producten of diensten.

Waarom zou je dus ook déze kanalen naast e-mailmarketing niet aanwenden om je boodschap over te dragen aan een zo groot mogelijk publiek?

HubSpot biedt de mogelijkheid bestaande social media kanalen te koppelen in één handig overzicht, zodat switchen tussen verschillende accounts niet meer nodig is. Ook omvat de tooling een handige planningsfunctie. Gecombineerd biedt dit diverse voordelen:

  • Berichten zijn in bulk en over meerdere kanalen tegelijkertijd in te plannen, wat veel tijd bespaart;
  • Sommige dagen en tijdstippen leveren meer interactie en bereik op dan anderen. Met de planningstool kunnen de beste publicatietijdstippen worden geselecteerd, zonder op het moment suprême paraat te hoeven staan om de post handmatig te delen.

Contentdistributie via social media bereikt het meeste verkooppotentieel wanneer de salesmedewerkers binnen het bedrijf zelf deze waardevolle content gaan delen volgens de Social Selling methodiek. Door als persoon en niet als bedrijf te communiceren, wordt de bedrijfspropositie veel toegankelijker en wordt de meeste betrokkenheid met je product of dienst gecreëerd.

Het buitengewone verkooppotentieel van Social Selling, blijkt wel uit de volgende statistieken:

  • Salestrajecten met B2B-inkopers die social media gebruiken vertegenwoordigen gemiddeld een 84% hogere verkoopwaarde;
  • 67% van de B2B-inkopers geeft aan op basis van social media-uitingen weloverwogen koopbeslissingen te kunnen nemen.

#5: Landingspagina’s

Landing Page Optimization Concept Closeup on Landing Page of Laptop Screen in Modern Office Workplace. Toned Image with Selective Focus. 3D Render.Wat je bedrijf ook doet of maakt, je wilt het liefst dat websitebezoekers zich committeren aan je product of dienst. Leadgeneratie is om die reden een onmisbaar onderdeel binnen elke organisatie en ook daarvoor is content geschikt.

Diverse contentvormen, zoals whitepapers, webinars, checklists en e-books, zijn dermate waardevol dat ze optimaal inzetbaar zijn voor het genereren van nieuwe leads. Deze content is verpakt als interessant, gratis aanbod voor websitebezoekers in ruil voor contactinformatie, zoals (bedrijfs)naam en e-mailadres.

Het betreffende aanbod wordt gedaan op een speciaal hiervoor ingerichte landingspagina, welke beschikt over een webformulierfunctionaliteit waarop bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten. Op basis van deze gegevens kan marketing gerichte initiatieven uitrollen die deze leads verder begeleiden in het aankoopproces, totdat zij klaar zijn om klant te worden.

HubSpot beschikt over uitgebreide tooling om landingspagina’s zo conversiegericht mogelijk vorm te geven, bijvoorbeeld door middel van (de eerder bij functionaliteit #2 genoemde) speciale actieknoppen.

HubSpot: ideaal voor content marketing

HubSpot brengt alle functionaliteiten om content marketing strategieën effectief uit te rollen overzichtelijk samen. Met alle tooling en data onder één dak heeft marketing perfect grip op het traject van bezoeker tot klant. 

Ben je overtuigd van de vele mogelijkheden die HubSpot biedt op het gebied van content marketing, maar vind je het uitdagend om deze werkwijze in je organisatie te integreren? Als betrouwbare, resultaatgerichte en ervaren content marketing specialist met HubSpot-certificering schieten we je graag te hulp.

Meer weten?

Vraag Digitale Kansen Scan aan

Deze blogs vind je mogelijk ook interessant: