B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

De 5 Belangrijkste Facebook Ontwikkelingen in 2016

08 January 2016 door Patrick Riemers

Maak je gebruik van Facebook voor je bedrijf?

Dan zijn deze ontwikkelingen belangrijk om te lezen.

Ik heb de 5 belangrijkste Facebook-ontwikkelingen voor 2016 voor je bij elkaar gezet.

Vooral de ontwikkelingen voor mobiele telefoons zijn erg interessant...

1. Google achterna met Facebook Services

Facebook gaat de concurrentie aan met Google’s lokale zoekmachine. Al langere tijd is duidelijk dat ze Google meer en meer gaan vervangen als zoekmachine en met Facebook Professional Services maken ze hier weer een nieuwe stap in.

Wat is Facebook Professional Services?

Met de nieuwe functie 'Facebook Professional Services' is het mogelijk om lokale bedrijven te zoeken.

Je hebt bijvoorbeeld de keuze uit: loodgieters, apotheken en advertentiediensten. Vervolgens toont Facebook de bedrijven in de regio met de contactgegevens en recensies.

De functionaliteit is voorlopig alleen nog maar via de desktop toegankelijk en is nog niet door Facebook zelf bekend gemaakt. Via een artikel op Searchengineland ben ik erachter gekomen.

Facebook Professional Services Nederland

Wat Facebook precies wil doen met deze nieuwe functie is nog niet duidelijk. Wat welk duidelijk is, is dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om op verschillende de plekken zichtbaar te zijn. Dus ook op Facebook.

Wat kan jij hiermee doen?

Met name voor bedrijven die lokale klanten bedienen, zullen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Hoe?

Heel simpel.

Zorg ervoor dat op de Facebook-pagina alle contactgegevens goed zijn ingevuld en regel recensies van klanten.

Zodra Facebook Services breder ingezet gaat worden, sta jij er alvast goed bij.

Op naar de tweede Facebook-ontwikkeling...

2. Video's

Dit had je misschien al gehoord.

Maar daarom niet minder belangrijk: video's op Facebook.

In juni 2015 werden dagelijks al meer dan 4 mensen miljard video’s bekeken (Fortune.com).

Dat is 4x zoveel als in dezelfde periode in 2014. Als deze groei zich doorzet worden er in juni 2016 maar liefst 16 miljard video’s dagelijks bekeken.

Op Facebook schijnen ondertussen ook evenveel video’s bekeken te worden als op YouTube. Dit is echter niet met zekerheid te zeggen, omdat YouTube en Facebook andere cijfers rapporteren.

Facebook video statistieken

Meer bereik met video’s

Het bereik van video’s wordt steeds groter door wijzigingen in het Facebook algoritme (die in 2015 zijn gemaakt).

Daardoor wordt dit voor veel bedrijven interessanter dan bijvoorbeeld foto’s of standaard statusupdates.

Persoonlijk gebruik ik video nog te weinig.

Maar de test die ik heb gedaan met een video-advertentie pakte wel zeer positief uit.

Gemiddeld werd de video voor 45% bekeken.

Het aantal kliks naar mijn website was verwaarloosbaar, maar het aantal keer dat mijn bedrijf werd gezocht steeg enorm (+/- 150% meer)

En dus mijn verkopen ook.

3. Facebook Live

Facebook-live-streaming

In een eerdere post had ik het hier al over: Facebook Live Video.

Deze ontwikkeling zal in 2016 verder worden uitgerold en dat biedt enorme kansen voor ondernemers.

Je fans kun je namelijk direct mee laten kijken bijvoorbeeld bij een opdracht, een evenement waar je bedrijf staat of achter de schermen op kantoor.

Facebook Live Best Practices

Helaas heb ik nog geen toegang, dus ik kan nog geen persoonlijke tips of best practices geven. Gelukkig kan Facebook dat zelf wel...

De belangrijkste tips

  1. Vertel ruim van te voren dat je live gaat
  2. Vraag je kijkers om zich in te schrijven tijdens je uitzending
  3. Verwelkom je fans persoonlijk (met naam) en reageer live op reacties/vragen

Meer tips? Kijk op https://www.facebook.com/facebookmedia/best-practices/live

4. Instagram

instagram

Instagram valt al een paar jaar officieel onder Facebook, dus kan ik dit ook wel meenemen.

In 2016 zal dit platform nog verder groeien dan het al deed.

De laatste bekende cijfers vertellen mij dat er 1,8 miljoen Nederlanders zijn met een Instagram-account. Waarvan 722.000 dagelijks (40%). Dat is veel meer dan op alle andere platformen.

Het publiek bestaat voornamelijk uit mensen tot en met 39 jaar. Dus het is niet voor alle bedrijven interessant.

De voorspelling is dat Instagram dit jaar weer met 30% groeit.

Welke ontwikkelingen zijn verder van belang voor jou als je met Instagram aan de slag gaat?

Gratis bereik verdwijnt

Uit onderzoek blijkt dat het bereik van Instagram-posts aan het afnemen is. In 2014 kon je een groot deel van je fans nog gratis bereiken. In 2015 is dit enorm ingezakt.

Toch is de betrokkenheid nog wel hoger dan bijvoorbeeld Facebook en Twitter, 1.12% ten opzichte van respectievelijk 0,41% en 0,14%.

Kortom je bereikt slechts een klein percentage van je fans, maar net als bij Facebook geven fans je wel de mogelijkheid om goedkoper te adverteren.

En dan is het volgende punt weer interessant…

GRATIS - 15 Facebook Advertentie Optimalisatie Tips

Wil je minder betalen voor je Facebook advertenties?
Wil je meer leads/bezoekers krijgen?

Download 15 Facebook ads tips

Drie keer meer betrokkenheid Instagram Ads

In hetzelfde onderzoek laten ze zien dat Instagram advertenties veel betere resultaten behalen dan bijvoorbeeld Facebook advertenties. Ze blijken namelijk drie keer zoveel betrokkenheid te behalen.

Moet je Facebook dan laten vallen en voor Instagram gaan?

Ik denk het niet.

Als je budget hebt, ga dan vooral testen. Elk kanaal heeft een ander resultaat en daar kan je alleen achter komen door te testen.

Op naar de vijfde ontwikkeling voor Facebook in 2016…

5. Mobiele Advertenties

Mobiele Facebook Advertenties zijn al jaren de belangrijkste inkomstenbron voor Facebook. (73% inkomsten van FaceBook Ads komen uit mobiele advertenties)

Dat is ook logisch als je bedenkt dat afgelopen jaar mobiel verkeer het desktop verkeer heeft ingehaald.

Het blijkt ook dat 47% van de gebruikers Facebook alleen mobiel gebruikt.

Als je nog niet overtuigd was, dan overtuigt dit je misschien. In Amerika besteedt men gemiddeld 14 uur per maand op mobiele devices op Facebook.

Mobile-stats-vs-desktop-users-global

Goed, we zitten dus op onze telefoon te Facebooken.

Dat weet Facebook zelf ook, dus hier hebben ze twee nieuwe advertentievormen voor ontwikkeld.

Persoonlijk ben ik hier erg enthousiast over!

Lokale Bekendheid Advertenties

Facebook lokale bekendheid advertentie

De eerste advertentievorm is de lokale bekendheid advertentie.

Dit maakt het voor lokale ondernemers gemakkelijker om mensen te bereiken die in de buurt zijn.

Facebook lokaal bereik

Denk bijvoorbeeld aan een bistro in Utrecht die shoppers wil bereiken. Met de lokale bekendheid advertentie kunnen ze iedereen targeten die zich binnen een straal van 1 km vanaf de bistro bevindt.

Ik hoor je al denken: “Weet Facebook dit dan?”. Ja, Facebook weet van het grootste deel van haar gebruikers waar ze zich bevinden. Ze weten zelfs vrij precies wanneer je op vakantie bent (of bent geweest).

Echt iets om uit te proberen in 2016!

En dan de laatste ontwikkeling, die ik je echt kan aanraden.

Facebook Lead Advertenties

Facebook Lead Advertenties: dé advertentievorm om in de gaten te houden voor 2016!

Met Facebook Lead Ads heb je namelijk de mogelijkheid om leads te verzamelen met slechts één muisklik.

Daardoor zijn de kosten voor een lead veel lager, dan alle andere advertentieopties. Ik heb case studies gezien met leads voor €0,05!

Bij mijn laatste tests heb ik leads voor €0,35 weten te realiseren (hoger dan de €0,05 maar nog steeds enorm laag). Terwijl dezelfde advertentie, maar dan als advertentie voor website clicks, al snel 1,- per website click kostte.

Oftewel, een enorme kans.

Twee nadelen van Facebook Lead Ads

Er zijn alleen twee nadelen van Facebook Leads Ads: 1) Alleen op mobiel 2) Extra tools nodig voor importeren in e-mailprogramma.

Ondertussen heb ik een manier gevonden om de e-mailadressen automatisch te importeren in mijn e-maillijst. Dat kan echter alleen via een betaalde tool, waar ik later nog wel op terugkom. Dat zorgt dus wel weer voor extra kosten die ook weer terugverdiend moeten worden.

Facebook zal in 2016 wel met een lead ad voor desktop komen, want het is echt een enorm krachtige advertentievorm. Houd dit dus goed in te gaten!

Ik heb trouwens een e-book geschreven met 15 tips om je Facebook advertenties te optimaliseren. Misschien is dit nog interessant voor je.

Tot slot

Online adverteren op Facebook staat niet stil! Dit zijn volgens mij de 5 belangrijkste ontwikkelingen voor Facebook waar je in 2016 rekening mee moet houden. Ik zal ze nog even opsommen:

  1. Facebook Services; waarmee lokale bedrijven gevonden kunnen worden;
  2. Facebook Video’s; in 2016 weer belangrijker;
  3. Facebook Live View; een prachtige methode om je fans aan je te binden;
  4. Instagram; nog een relatief groot bereik en goedkope advertentiemogelijkheden;
  5. Mobiele advertenties; Lokale bekendheid advertenties en Facebook lead ads;

Met name de Lead Ads ben ik erg enthousiast over. Ik ben ze momenteel op een paar projecten aan het testen. Dus daar laat ik binnenkort meer over weten.

Wat denk jij? Zijn er ontwikkelingen die ik nog niet heb genoemd? Laat het weten in de reacties!

Download 15 Facebook ads tips