B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

Facebook Lead Advertenties: Alles Wat Je Moet Weten

22 January 2016 door Patrick Riemers

Facebook Leads Ads: de hype van het afgelopen half jaar.

Maar werken ze echt? En gaan daarmee de kosten omlaag? 

In dit artikel leggen we je alles uit over deze ‘nieuwe’ advertentievorm die Facebook sinds juni 2015 beschikbaar heeft gesteld.

Door verschillende bedrijven worden ze al ingezet, maar er is nog veel onbekend over deze vorm van adverteren.

  • Hoe werken ze precies?
  • Waarvoor kan je ze gebruiken?
  • Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?

In dit artikel vind je alles wat je moet weten…

Wat zijn Facebook Lead Advertenties

Met Facebook Lead Advertenties geef je potentiële leads de mogelijkheid om zich met één druk op de knop in te schrijven voor datgene wat je aanbiedt (bijvoorbeeld een nieuwsbrief, demo, actie of e-book), zonder dat ze daarbij zelf hun gegevens hoeven in te vullen.

Je stuurt ze dus niet meer naar een pagina op je website, maar ze blijven binnen Facebook.

Dit advertentietype is voorlopig alleen beschikbaar voor mobiel.

Facebook Lead Advertenties

Foto: Facebook

Hierboven zie je een voorbeeld van het proces dat iemand doorloopt als ze zich inschrijven via een leads ad. Ze klikken op de knop 'Subscribe'. Op basis van de gegevens die Facebook al heeft, wordt het formulier automatisch ingevuld, met standaard het e-mailadres en de naam. Zodra de gebruiker weer op 'Subscribe' klikt, wordt deze doorverwezen naar de succespagina en is de gebruiker ingeschreven.

Goed, deze advertentievorm maakt het mensen dus gemakkelijk om zich in te schrijven.

Maar waarvoor kan je leads nu gebruiken en voor welke bedrijven zijn ze interessant?

Dat lees je hieronder…

Waarvoor kun je lead ads gebruiken

Lead ads kun je feitelijk gebruiken voor vrijwel elke promotie die je maar kan bedenken. Bovendien is het binnen de B2C én B2B geschikt voor:

  • Offerteaanvragen;
  • Nieuwsbriefinschrijvingen
  • Kortingscodes;
  • Wedstrijden;
  • Inschrijvingen voor evenementen (webinar, netwerkborrel, seminar);
  • Lead magnets (e-books);
  • Productdemo’s, afspraken

Met name als je kijkt naar kortingscodes, wordt het interessant. Mensen die op het punt staan om een aankoop te doen 'Klik op Download en je ontvangt direct een kortingscode voor €20,- korting', zijn sneller geneigd zich in te schrijven. Als ze klaar zijn voor een aankoop, leveren ze ook sneller geld op. En dus maakt dit het interessant voor veel bedrijven.

Voor wie zijn ze geschikt?

Facebook Lead Ads zijn geschikt voor elk type bedrijf. Zoals hierboven al wordt genoemd, kan je er elke promotie mee voeren die je maar kan bedenken.

We leven in een wereld waarin B2C en B2B langzaam verdwijnt. We gaan steeds meer naar een-op-een marketing en communicatie. En aangezien bijna alle Nederlanders Facebook gebruiken, kun je ook bijna iedereen bereiken.

Het enige wat je goed in de gaten moet houden, is je doelgroep.

Zorg er dus voor dat je doelgroep goed gespecificeerd is. Dat is dus bijvoorbeeld niet 'het MKB', maar juist specifieker zoals 'reclamebureaus' of 'advocatenkantoren'.

Zit je in de consumentenmarkt? Dan kan je denken aan 'mannen van 20 tot 40 jaar die van sporten houden' of 'moeders met twee kinderen van maximaal 12 jaar oud.'

De advertentievorm is dus geschikt voor alle bedrijven van softwarebedrijf (CRM, HRM, BI/reporting) tot lokale bedrijven (kapper, barista, café).

Wat zijn de voordelen van Facebook’s Lead Advertenties?

De drie belangrijkst voordelen van Facebook Lead Advertenties zijn:

  1. Mobiele gebruikers gemakkelijk maken om zich in te schrijven;
  2. Snel en eenvoudig op te zetten;
  3. Goedkopere leads.

Voordeel één is dat het voor mobiele gebruikers erg gemakkelijk wordt om zich in te schrijven voor je acties. Facebook weet al veel van haar gebruikers. Door deze informatie al in te vullen, kan de gebruiker zich met één druk op de knop inschrijven of aanmelden. Zo hoeven ze niet meer te typen. Wat toch altijd behoorlijk wat tijd kost.

Het tweede voordeel is dat ze snel en eenvoudig op te zetten zijn. De formulieren hoef je niet meer op je website te plaatsen. Het kan allemaal binnen Facebook, zonder dat je hier technische kennis voor nodig hebt.

Het derde voordeel zijn de goedkopere leads. Ik heb al verschillende casestudies gelezen en zelf bij onze klanten gezien waarbij leads voor €0,05 tot €0,40 werden gegenereerd. Dat is in bijna elke branche enorm weinig. Stel je voor dat elke lead je gemiddeld €2,- oplevert, dan maak je flinke winst!

Maar dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Er zijn ook casestudies waarbij website klikadvertenties 16% lagere kosten opleverde. Overigens lagen de kosten ook wel hoger dan €0,40 per lead. In dit geval zelfs €3,-. Het hangt dus vooral af van je product/markt.

Het advies?

Test, test, test. Test zoveel mogelijk.

We hebben hier al eens een artikel over geschreven: 13 tips voor het optimaliseren van je Facebook advertenties.

Alleen door te testen en de resultaten te meten, kom je erachter wat het beste werkt.

Goed, lead ads zijn interessant, maar hoe maak je die nu eigenlijk?

Hieronder leg ik stap voor stap uit hoe je een lead ad maakt en waar je rekening mee moet houden.

Lead ads kunnen alleen worden gemaakt in de Power Editor (ga hiervoor naar www.facebook.com/ads/manage/powereditor/).

Stap 1: Maak een lead generatie campagne aan

Selecteer het account waarvoor je een lead advertentie wilt maken. Klik vervolgens op Campagne aanmaken en kies uit de lijst “Leads genereren”.

Facebook Lead Advertentie Campagne aanmaken

Maak vervolgens ook alvast de advertentieset en advertentie aan.

Stap 2: Pas de instellingen van de advertentieset aan

De advertentieset is standaard ingevuld door Facebook. Pas deze aan naar je eigen wensen. Denk hierbij aan:

  • Facebook-pagina;
  • Budget (bijvoorbeeld €3 tot 5,- om mee te beginnen);
  • Planning (geef in eerste instantie altijd een einddatum aan);
  • Doelgroep;
  • Plaatsing (dit kan dus alleen op mobiele apparaten);
  • Optimalisatie en prijzen (deze kun je op de standaardinstellingen laten staan. Facebook kan dit prima optimaliseren)

Advertentieset aanpassen

Stap 3: Maak een nieuw leadformulier aan

Ga naar de advertentie en klik op 'Nieuw formulier aanmaken'.

Facebook lead formulier aanmaken

Stap 4: Naam en Taal instellen

Geef je formulier een duidelijke naam. Bijvoorbeeld: Ebook 15 tips 001, Korting 1234AB 001, Webinar FBtips 001. Zelf zet ik er altijd nog een getal achter (in dit geval 001), omdat je de formulieren achteraf niet kan bewerken. Dan houd je het een overzichtelijk.

Als je in Nederland adverteert, kies je bij taal natuurlijk Nederlands.

Lead advertenties naam-taalStap 5: Kies welke informatie je wilt ontvangen

Stap 5 is een belangrijke stap, omdat je hier kan aangeven wat je precies wilt ontvangen van de gebruiker.

Standaard staan e-mailadres en volledige naam ingevuld. Maar er zijn nog meer opties.

Lead ad informatie gebruikerKlik je op 'meer opties weergeven' dan krijg je onderstaand scherm te zien.

Exrtra optiesDit zijn dan de mogelijkheden:

  • Contactvelden
    • Voornaam
    • Achternaam
    • Telefoonnummer
    • Postadres
    • Plaats
    • Provincie
    • Provincie
    • Land
    • Postcode
  • Vragen over demografische gegevens
    • Geboortedatum
    • Geslacht
    • Relatiestatus
    • Bedrijfsnaam
    • Militaire status
  • Informatie over werkplek
    • Functie
    • Zakelijk telefoonnummer
    • E-mailadres van je bedrijf

Denk goed na wat je vraagt van de gebruiker.

Voor dit formulier gelden dezelfde regels als voor een formulier op je website. Des te meer informatie je vraagt, des te minder mensen zullen het invullen.

Wil je echt meer weten dan alleen de naam en het e-mailadres? Dan raad ik aan om dit in een later stadium te doen.

Extra vragen toevoegen

Aanvullende vragenNaast de gebruikersinformatie kan je ook extra open vragen toevoegen (maximaal 3). Facebook heeft al een aantal voorbeeldvragen voor je klaar staan zoals:

  • Motorvoertuigen
    • Automerk
    • Automodel
    • Inkorten
    • Bouwjaar
    • Autodealer
  • Opleiding
    • Vakgebied waarin je bent geïnteresseerd
    • Huidig vakgebied
    • Hoogste opleidingsniveau
    • Wanneer ben je van plan je in te schrijven?
    • Cursus waarin je bent geïnteresseerd
    • Campuslocatie
    • In welke opleiding ben je geïnteresseerd?
  • E-commerce
    • Hoe vaak wil je berichten van ons ontvangen?
    • Een categorie selecteren
  • B2B
    • Grootte van bedrijf
    • Grootte van verkoopteam
    • Hoofdberoep
  • Professionele services
    • Type juridische service
  • Gezondheidsverzekering
    • Status zorgverzekeringsdekking
  • Autoverzekering
    • Jaarlijks gereden kilometers
  • Hulp nodig?
    • Hulp nodig?
    • Waarnaar ben je op zoek?
    • Wat is het probleem?
    • Services selecteren
  • Aankoopintentie
    • Tijd om te kopen
    • Tijd om mee te doen
    • Grootte van budget
    • Wachtlijst

Stap 6: Privacy policy en juridische disclaimers

De privacy policy is een vereiste om een lead ad te mogen gebruiken. Het privacy policy van Presult is goedgekeurd, dus deze kun je aanpassen naar je eigen bedrijf. Een kwestie van even de naam van je eigen bedrijf invullen en op je eigen website plaatsen.

Lead ad privacy beleidDe juridische disclaimers zijn eigenlijk nooit nodig in Nederland. Dus die kun je achterwege laten.

Stap 7: Voeg een link naar je website toe

De een-na-laatste stap is het toevoegen van een link naar je website. Het is even afhankelijk van je proces, maar in de meeste gevallen voer je hier de link in naar de pagina waar de gebruiker de informatie kan downloaden waarvoor ze zich hebben ingeschreven.

Bij een webinar-inschrijving kun je ze doorsturen naar een pagina waar ze meer informatie krijgen over het webinar.

Lead ad link website

Stap 8: Formulier maken

Bij de laatste stap krijg je een voorbeeld te zien van je formulier. Dit is eigenlijk niet zo spannend, want alles is leeg. Maar je kan nog wel even controleren of de informatie die je vraagt klopt.

Klik vervolgens op 'Formulier maken' en je bent klaar.

Voorbeeld leadformulier

Stap 9: Advertentie afmaken

Het laatste wat je nog moet doen, is de advertentie zelf vormgeven. Dit is hetzelfde als alle andere advertenties, dus een tekst invullen die in de advertentie komt te staan, een linkbeschrijving en de overige informatie.

Actie opties bij lead advertentie

Denk goed na over de actie-knop. Hiervoor biedt Facebook 6 opties (Nu aanvragen, Downloaden, Offerte aanvragen, Meer informatie, Registreren en Abonneren) en ik zie te vaak dat hierin de verkeerde keuze wordt gemaakt. Bijvoorbeeld door 'Meer informatie' te kiezen. Terwijl ze direct een formulier moeten invullen.

Lead Advertentie Tips

Hieronder een aantal tips die je kunnen helpen bij het maken van een optimale Facebook lead advertentie.

  1. Zorg voor een duidelijke Call-To-Action; Zoals bij elke andere advertentie is het belangrijk dat je de gebruiker vertelt wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld 'Klik op Download en ontvang de tips/kortingscode direct' of 'Klik op Registreren om je aan te melden'.
  2. Behandel de advertentie als een landingspagina; Alleen de advertentietekst en de afbeelding kunnen de gebruiker verleiden om actie te ondernemen. Waarom is je actie speciaal? Waarom moeten ze zich inschrijven? Maak dit duidelijk in de tekst en afbeelding.
  3. Houd de Click-Through-Rate in de gaten; De doorklikratio (CTR) is een belangrijke factor op basis waarvan Facebook besluit of je advertentie wel wordt getoond. Is deze te laag? Dan daalt het bereik en krijg je dus bijna geen leads meer. Pas de advertentie dan aan en kijk of de CTR omhoog gaat.
  4. Test de actie-knop; De actie-knop kan een groot verschil maken. Werkt de ene knop niet? Test dan een andere. Of probeer een keer dezelfde advertentie met een andere knop. Wie weet presteert die wel veel beter.

Vergeet niet om je wijzigingen te uploaden. Anders gebeurt er namelijk niks…

Zo, je leadadvertentie staat online en dan?

Natuurlijk wil je weten waar je de leads kan vinden…

Waar vind ik mijn leads

Je Facebook Leads vind je op de Facebookpagina zelf.

Ga hiervoor op je pagina naar 'Publicatietools' en klik links op 'Formulieren voor leadadvertenties'Formulieren voor leadadvertentiesNaast elk formulier vind je de knop 'Download' waarmee je de leads direct kan downloaden.

Een groot nadeel is wel dat het een handmatig proces is. Er worden door Facebook geen mogelijkheden geboden om de leads automatisch in je e-mailmarketingprogramma te importeren.

Maar gelukkig zijn er tools op de markt waarmee je dit wel kan realiseren…

Leads automatisch importeren in je e-mailmarketingprogramma

We houden natuurlijk niet van handmatige acties. Gelukkig zijn er verschillende bedrijven die hierop in hebben gespeeld. Zij bieden oplossingen om leads automatisch te importeren in je e-mailmarketingprogramma (zoals Mailchimp, Aweber en GetResponse) te importeren. De oplossing die ik ken zijn:

Zelf gebruik ik Connectio en daar ben ik enorm tevreden over. Ik gebruik deze tool ook voor verschillende klanten en het werkt als een trein. Vooral de snelheid waarmee je aan de slag kan en de waarde die Wilco toevoegt met zijn video's zijn enorm waardevol!

Hoe zit het met de kwaliteit van de leads?

Een van de veelgehoorde reacties op Facebook’s lead advertenties is: “Wordt het dan niet té makkelijk voor de gebruiker?”. Ja, het wordt wel erg makkelijk. Maar mensen zijn zich tegenwoordig steeds beter bewust van waar ze zich voor inschrijven. Bij een klant zie ik niet dat het té gemakkelijk, de leads stromen niet binnen. Maar de kosten zijn wel lager dan via andere kanalen.

Dan heb je nog te maken met fictieve accounts met bijbehorende fictieve e-mailadressen. Ja, dat klopt. Maar daar heb je met gewone e-mailinschrijvingen ook mee te maken. Het voordeel nu is dat het e-mailadres in ieder geval correct is ingevuld.

Ik zie vaak zat dat mensen een typefout maken, bijvoorbeeld homail.com of bbedrijfsnaam.nl.

Dit voorkom je met lead ads.

Leadadvertentie versus websiteklikadvertentie

Responsive landingspaginaBovenaan had ik het al over leadadvertenties versus websiteklikadvertenties, maar hier wil ik nog even iets dieper op ingaan.

Want, is een leadadvertentie nu wel beter en goedkoper dan een websiteklikadvertentie?

Veel websites zijn tegenwoordig responsive (heb je dit niet, dan zou ik hier snel voor gaan zorgen). Daardoor kunnen mensen op hun mobiel je pagina ook goed bekijken. Hier kun je meer informatie kwijt dan in een advertentie, waardoor de conversies van deze pagina mogelijk hoger uitvallen dan voor je lead advertentie.

Zelf heb ik nog altijd baat bij de lead advertenties (kosten liggen gemiddeld 25% lager), maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn.

Lead Ads voor desktop?

Lead ads zijn voorlopig alleen beschikbaar voor mobiele telefoons, maar er is goed nieuws.

Facebook lijkt de functie ook naar de desktop te gaan brengen.

Helaas wordt dit al sinds begin september op verschillende blogs genoemd, maar is de functie nog niet beschikbaar gekomen. Het is dus even afwachten tot dit beschikbaar komt.

Ik kan in ieder geval niet wachten.

Meer weten?

New call-to-action

Wat zijn je ervaringen?

Laat in de reacties weten wat je ervaringen zijn met Facebook Lead Advertenties. Ik ben erg benieuwd!