Creëer een effectief Sales LinkedIn-profiel

In het kort

Een LinkedIn-profiel is meer dan een CV. Het geeft inzicht in je vaardigheden, expertises en zakelijke connecties. Een volledig LinkedIn-profiel is ontzettend belangrijk omdat:

  • 49% van de kopers salescontactpersonen op LinkedIn opzoekt;
  • 92% van de B2B-beslissers in zee gaat met salesmedewerkers die bekend zijn in de sector;
  • 50% van de kopers salesmedewerkers met onvolledige sales profielen vermijdt.

Hieronder delen we onze best practices voor het optimaliseren van je LinkedIn-profiel waarmee je effectief klanten werft.

Stap 1: Zorg dat je profiel gemakkelijk te vinden is

Een openbaar LinkedIn-profiel wekt vertrouwen bij je prospects en ontvangt meer bezoekers dan een privé-profiel. Je kunt je profiel openbaar maken door naar ‘Instellingen & Privacy’ te gaan. Selecteer daar de sectie ‘zichtbaarheid’ om je openbare profiel bewerken en op openbaar te zetten.

Op deze pagina kun je ook de URL van je persoonlijke LinkedIn-pagina aanpassen. Gebruik je voor- en achternaam in de link zodat prospects je gemakkelijker kunnen vinden via de zoekfunctie van LinkedIn.

Tip: voeg je LinkedIn URL toe aan je e-mailfooter zodat prospects in één klik meer over je te weten komen.

Stap 2: Gebruik een professionele profielfoto

Tijdens een klantafspraak kleed je je netjes en doe je alles om een goede indruk achter te laten. Dit geldt ook voor je LinkedIn profiel. Kies daarom een representatieve profielfoto…

  • … met een hoge resolutie;
  • … waar je gezicht duidelijk en bij voorkeur en face op te zien is;
  • … met een neutrale achtergrond;
  • … waar je alleen op staat;
  • … die in natuurlijk licht genomen is.

Een zorgvuldig gekozen profielfoto vertelt potentiële klanten wie je bent en waar je voor staat.

Stap 3: Schrijf een pakkende kopregel en samenvatting

Een goede kopregel trekt de aandacht van de lezer en vertelt ze wie je bent en wat je doet. Neem de volgende aspecten op in je headline:

  • De waarde die je biedt
  • Wat je onderscheidt van branchegenoten
  • Het bewijs dat je kwaliteit levert en beloftes waarmaakt

Voeg ook een samenvatting toe aan je profiel waar je een overzicht van je professionele leven geeft. Een goede samenvatting ziet er zo uit:

  • Passie-omschrijving. Schrijf één zin over wat je op professioneel gebied motiveert;
  • Achtergrond informatie. Schrijf één of twee zinnen die je carrière tot nu toe samenvatten;
  • Toegevoegde waarde. Schrijf één of twee alinea’s over hoe je klantproblemen in het verleden hebt aangepakt en opgelost;
  • Call to Action. Laat je prospects weten hoe ze met je in contact komen.

Tips voor het schrijven van je samenvatting:

  • Schrijf in de eerste persoon
  • Vermijd opsommingen
  • Schrijf in volzinnen
  • Schrijf duidelijk en laat je passie doorschemeren

Stap 4: Voeg je werkervaring toe

Vermeld ook je werkervaring, zodat klanten een idee krijgen wat je voor ze kunt betekenen.

Denk ook aan de details waarmee je je onderscheidt van andere salesprofessionals.

  • Heb je klanten geholpen een belangrijk doel te verwezenlijken?
  • Help je anderen samen te komen om moeilijke problemen op te lossen?
  • Heb je een positieve impact op de gemeenschap?
  • Blijf je in elke fase betrokken bij je klanten?

Stap 5: Voeg media content toe

Je kunt je profiel gemakkelijk aantrekkelijker maken door multimedia content toe te voegen zoals links naar je portfolio, video’s, presentaties of infographics.

Gebruik je content verstandig. Beperk je tot ongeveer vijf content links in je samenvatting en twee in je werkervaring. Denk aan specifieke klantoplossingen, waaronder presentaties of video’s waarin je klanten rechtstreeks hebt geholpen hun doelen te verwezenlijken. Je kunt deze content ook in je feed delen om je zichtbaarheid te vergroten.

Stap 6: Voeg je vaardigheden toe

Het toevoegen van specifieke vaardigheden op je profiel wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Dit komt omdat deze vaardigheden kunnen worden gevalideerd door je connecties met behulp van ‘aanbevelingen’.

Via LinkedIn kun je ook online examens afleggen om het niveau van je vaardigheden aan te tonen. Slaag je hiervoor, dan krijg je de mogelijkheid een Geverifieerde Vaardigheden badge op je profiel op te nemen.

Stap 7: Verzamel aanbevelingen

Je verzamelt LinkedIn-aanbevelingen in een paar eenvoudige stappen:

  • Selecteer je profiel door op je profielfoto te klikken;
  • Scroll naar beneden naar de sectie ‘Aanbevelingen’ en klik op ‘Vraag om een aanbeveling’;
  • Typ de naam van de persoon in wie je om een aanbeveling wilt vragen;
  • Vul de velden ‘Relatie’ en ‘Positie’ in;
  • Personaliseer je bericht en klik op ‘Verzenden’.

Leg waardevolle contacten met je LinkedIn-profiel

Nu je een effectief salesprofiel hebt opgezet, kun je contact leggen met de juiste prospects. Wil je nog meer uit je LinkedIn-profiel halen? In onze gids delen we 23 onmisbare LinkedIn-tips en een checklist voor het opstellen van succesvolle posts, die je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen en zorgen voor aanzienlijk meer bereik en interactie.

Presult - Image CTA - LinkedIn checklist

Laten we kennismaken - Presult

Laten we kennismaken!

: We maken graag tijd voor je vrij