CRM en e-mailmarketing integratie essentieel voor klantacquisitie en -behoud

Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022
CRM en e-mailmarketing integratie essentieel voor klantacquisitie en -behoud

Wie marketing en sales op het niveau van processen en mensen als één commercieel team ziet, en hier ook naar handelt, is de concurrentie vandaag de dag al drie stappen voor. Dat geldt in dit digitale tijdperk ook voor de marketing- en salessystemen. Een integratie van het Customer Relationship Management (CRM) systeem met e-mailmarketing helpt niet alleen met het realiseren van new business, maar ook zeker voor het voeden van je huidige klanten met waardevolle content. Zo helpt niet alleen sales, maar ook marketing actief aan het bouwen van langdurige klantrelaties en genereer je gemiddeld 208% meer omzet! 

Losstaande tools versus een geïntegreerd platform 

Veel B2B bedrijven kiezen – in plaats van een geïntegreerd platform  voor meerdere losstaande tools. Ze hebben aan de saleskant een CRM waarin alle klant- en prospectgegevens zijn ondergebracht. Aan de marketingkant wordt een e-mailmarketingtool gebruikt om te communiceren met de contacten. Vaak omdat dit goedkoper is, of in sommige gevallen zelfs gratis. Doordat deze tools niet met elkaar ‘communiceren’, gaan echter alle mogelijkheden voor samenwerking verloren: 

  • Salesteams hebben geen idee welke leads of prospects het meest betrokken zijn (degenen die bijvoorbeeld elke e-mail openen en op elke link klikken). In plaats van de meest betrokken leads te prioriteren, gaan salesteams uiteindelijk over op ongevraagde telefoontjes, waarbij de waardevolle gegevens van hun marketingcollega’s over het hoofd worden gezien.  
  • Marketingteams hebben geen harde gegevens over welke van hun e-mailcampagnes tot meer conversies leiden. Zonder informatie over wat hun leads al dan niet leuk vinden, passen ze e-mailmarketing als een schot hagel toe. Dit leidt tot ondermaatse en algemene campagnesHierdoor wordt 79% van de marketing qualified leads nooit sales qualified. 

New call-to-action

Haal maximaal rendement uit synergie 

Een geïntegreerde CRM- en e-mailmarketingtool, zoals HubSpotneemt deze pijnpunten wegHubSpot is een alles-in-een-platform dat de marketing-, sales- en serviceactiviteiten binnen je organisatie perfect integreert en je helpt maximaal rendement uit deze synergie te halen 

Bouw relaties op, houd contacten betrokken en stimuleer verkoop 

Een full-service benadering waar wij als gecertificeerd HubSpot-partner volledig achter staan. Zeg vaarwel tegen algemene e-mailnieuwsbrieven en ongevraagde telefoontjes die nooit iets opleveren. In plaats daarvan kunnen sales en marketing relaties opbouwen met hun contacten, hen betrokken houden en de verkoop stimuleren 

Organisaties die hun marketing- en salesactiviteiten op elkaar afstemmen realiseren gemiddeld 38% hogere verkoopcijfers en 36% hogere klantretentie.” – Wheelhouse Advisors 

We zetten de belangrijkste voordelen van de CRM- en e-mailmarketingintegratie met HubSpot voor je uiteen: 

1. Betere salesgesprekken en tijdbesparing voor marketing 

Wanneer je gebruik maakt van twee verschillende systemen waarin contactgegevens worden bijgehouden, moet je regelmatig – handmatig en vaak via Excellijsten – gegevens exporteren en importeren. Dit is foutgevoelig en kost veel tijd.  

Eén up-to-date klantbeeld 

Dankzij de CRM en e-mailmarketingintegratie via HubSpot, wordt alle contactinformatie na een interactie automatisch bijgewerkt. Zo zet HubSpot automatisch leads over naar marketing of sales qualified, afhankelijk van hun fase in de klantreis. Daarnaast houdt HubSpot alle mailconversaties bij. Zo kun je precies zien wie interactie heeft gehad met een contact en wat er besproken is. Met HubSpot is er altijd één waarheid als het gaat om leads en klanten. 

N.B.: Is bij je organisatie zowel het e-mailadres j.visser@bedrijf.nl als jan.visser@gmail.com bekend? Geen probleem. HubSpot detecteert automatisch dat dit om één en dezelfde persoon gaat en koppelt beiden aan één contact record.

2. Verhoogde betrokkenheid bij al je communicatie 

Segmentatie is een techniek die marketeers gebruiken om zeer gerichte e-mails te verzenden door hun lijst op te splitsen in kleinere groepen, of ‘segmenten’. Door gebruik te maken van informatie uit het CRM, kan communicatie beter afgestemd worden op de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • De branche waarin contacten actief zijn; 
  • De fase van de klantreis waarin een contact zich bevindt; 
  • Specifieke productinteresse.  

Segmentatie zorgt ervoor dat je berichten op het juiste moment naar de juiste doelgroep worden gestuurd. Gesegmenteerde mails werken volgens onderzoek stukken beter dan niet gesegmenteerde e-mails: open rates stijgen met 31% en unsubcribes dalen met 37%. 

3. Meer vertrouwen, meer loyaliteit, hogere inkomsten 

Bij het opbouwen van langdurige klantrelaties is een persoonlijke, één-op-één ervaring enorm belangrijk. Contacten reageren eerder op inhoud wanneer (het lijkt alsof) deze speciaal voor hen is geschreven. Wist je dat de inkomsten uit een gepersonaliseerde e-mail maar liefst zes keer hoger liggen dan bij niet-gepersonaliseerde e-mails? (Experian) 

Met een geïntegreerde CRM en e-mailmarketing kun je een persoonlijke touch toevoegen aan al je (geautomatiseerde) communicatie. Dit gaat verder dan het toevoegen van de voornaam en de bedrijfsnaam van het contact. Het biedt ook de mogelijkheid te communiceren over specifieke producten en diensten waar contactpersonen in geïnteresseerd zijn en in te gaan op de belangrijkste problemen waar ze mee zitten.  

4. Een zo hoog mogelijke conversie van lead naar klant 

Gemiddeld 96% van de potentiële klanten die je website bezoeken, is nog niet klaar om over te gaan tot aankoop (Marketo), maar dat betekent niet dat ze dat in de toekomst niet zullen zijn. Een potentiële klant vergelijkt je aanbod vaak met dat van andere bedrijven of moet intern andere beslissers overtuigen van de waarde van je product of dienst. Voor het realiseren van de uiteindelijke aankoop is lead nurturing tijdens dit proces van belang: potentiële klanten begeleiden en verder overtuigen van je aanbod. 

Verlies leads nooit meer uit het oog 

HubSpot biedt de mogelijkheid contactgegevens van leads vast te leggen wanneer ze je website voor het eerst bezoeken. Denk aan acties als: 

  • Het downloaden van een whitepaper; 
  • Het aanvragen van een brochure; 
  • Het volgen van een webinar. 

Vervolgens kun je deze potentiële klanten in de loop van de tijd begeleiden richting een aankoop door hen automatische follow-up e-mails te sturen over de diensten of producten waar zij interesse in hebben. In HubSpot selecteer je zelf een geschikt tijdsinterval voor deze mails, passend bij het kooptraject van je klant.  

Met deze aanpak verlies je nooit meer een lead uit het oog, houd je bestaande contacten warm en leg je een stevig fundament voor de relatie met je klanten.  

Bovendien doen nurtured leads gemiddeld 47% grotere aankopen dan non-nurtured leads.

Overbrug de kloof tussen marketing en sales 

Sales en marketing hoeven niet langer apart te werken, ze kunnen resources samenvoegen. Met praktische informatie over leads in het CRM kunnen je salesmedewerkers hun verkoopgesprekken afstemmen op elke lead. Alle leads die door marketing worden gegenereerd, worden begeleid tot ze sales qualified zijn, waardoor de productiviteit van de salesmedewerkers toeneemt en ze sluiten 67% meer deals . 

Marketingteams hebben toegang tot salesgegevens, zodat ze doelgerichte e-mailcampagnes kunnen opzetten, wat uiteindelijk leidt tot nog een groter voordeel of hoger doel: een betere relatie met je (toekomstige) klanten, waardoor ze langer klant blijven, meer omzetten en meer bijdragen. 

Waarom integratie essentieel is 

  • Realiseer 38% hogere verkoopcijfers en 36% hogere klantretentie 
  • Salesmedewerkers sluiten 67% meer deals 
  • Tijdsbesparing voor marketing doordat er altijd één up-to-date klantbeeld is 
  • Verhoogde betrokkenheid bij al je communicatie 
  • Bouw aan meer vertrouwen en loyaliteit 
  • Verhoog je orderwaarde met 47% 
  • Realiseer gemiddeld 208% meer omzet! 

Wil je meer weten over de mogelijkheden die HubSpot voor je organisatie biedt? Neem dan contact met ons op. Als gerenommeerd HubSpot-partner hebben wij de kennis en ervaring om HubSpot optimaal te integreren in de marketing-, sales- en serviceactiviteiten binnen je organisatie. 

New call-to-action

Tags:
Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022