B2B Thought Leadership: de ideale strategie voor MKB-bedrijven

Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022
B2B Thought Leadership: de ideale strategie voor MKB-bedrijven

Jezelf onderscheiden op basis van deskundigheid, innovatief vermogen en/of maatschappelijke verantwoordelijkheid en daarmee je naamsbekendheid en aantrekkingskracht voor (potentiële) klanten vergroten. Klinkt interessant, toch? Steeds meer MKB-bedrijven zien, om deze reden, het belang van het claimen van B2B Thought Leadership binnen hun branche.

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

HubSpot Video

 

Wat is B2B Thought Leadership?

Als thought leader onderscheid je jezelf van concurrenten op basis van je specifieke expertise en visie binnen de branche. Je deelt kennis over je vakgebied of toont de deskundigheid van je organisatie om je doelgroep te informeren en inspireren. Je onderscheidt jezelf van de concurrentie doordat je altijd de beste antwoorden paraat hebt op vragen waar je doelgroep mee zit. Kortom, je positioneert jezelf als trendsetter en specialist waardoor jij gezien wordt als autoriteit binnen je branche.

New call-to-action

“Thought Leadership is simply about becoming an authority on relevant topics by delivering the answers to the biggest questions on the minds of your target audience.” – Michael Brenner

Wat levert B2B Thought Leadership op?

Om je te laten zien wat B2B Thought Leadership opbrengt, kijken we naar het Edelman-LinkedIn-onderzoek. Dit onderzoek, waar 1.200 B2B decision makers, marketeers en salesprofessionals aan hebben deelgenomen, toont de volgende opbrengsten van B2B Thought Leadership aan:

  1. Thought Leadership wekt vertrouwen in jou en je bedrijf: 81% van de decision makers in de B2B geeft aan dat Thought Leadership hun vertrouwen in een leverancier heeft vergroot.
  1. Thought Leadership leidt tot meer verkopen: Bijna 60% van de decision makers in de B2B geeft aan dat Thought Leadership direct heeft bijgedragen aan meer verkopen.
  1. Thought Leadership is een basis voor het beoordelen van je bedrijf: 55% van de decision makers in de B2B let op Thought Leadership tijdens het kiezen van een leverancier.
  1. Met Thought Leadership kom je sneller in contact met ‘high-value’ decision makers: 47% van alle decision makers geeft aan dat ze hun contactgegevens hebben gedeeld na het lezen van Thought Leadership content.
  1. Thought Leadership helpt je met het sluiten van deals: 55% van de decision makers in de B2B geeft aan in zee te zijn gegaan met een bedrijf op basis van hun Thought Leadership.
  1. Thought Leadership stimuleert groei bij je bestaande klanten: 60% van de decision makers in de B2B geeft aan dat Thought Leadership hen overtuigde een product of dienst aan te schaffen die ze nog niet eerder hadden overwogen.

Leer van de bekende Thought Leaders

Er valt enorm veel te leren van de manier waarop huidige Thought Leaders hun Thought Leadership claimen. Om te laten zien hoe zij dit doen, lichten we twee ware thought leaders voor je uit die het zeker waard zijn om in de gaten te houden!

Ronald van Loon - Adversitement

Een voorbeeld van een Nederlandse thought leader op het gebied van Digitale Transformatie, Big Data en Internet of Things is Ronald van Loon. Ronald is directeur van Adversitement en helpt datagedreven bedrijven met het genereren van bedrijfswaarde.

Dagelijks deelt Ronald interessante artikelen, nieuwe technologieën, branche-updates, onderzoeken, video’s en infographics over zijn expertise op social media.

 

Ronald van Loon Tweet

Elon Musk – Tesla, SpaceX en The Boring Company

Elon Musk is de topman van Tesla en, samen met het automerk, uitgegroeid tot een van de grootste thought leaders. Het is algemeen bekend dat zijn aanpak zeer controversieel en provocerend is en dus niet per se een voorbeeld om te volgen. Het laat echter wel een duidelijke strategie zien. Het uitdagen van gerenommeerde instanties en testen van grenzen zorgt voor veel nieuwswaarde en aandacht. Deze strategie levert in het geval van Elon Musk het gewenste resultaat. Het is niet voor niets dat Tesla het enige automerk is dat auto’s verkoopt zonder marketingbudget!

Elon Musk Tweet2

Hoe word je een Thought Leader?

Een Thought Leader word je niet zomaar. Deze status moet je bewust en zorgvuldig opbouwen. Wanneer je voldoet aan onderstaande vier voorwaarden, zet je een behoorlijk goede stap in de richting.

1. Ontwikkel een strategie

Om een Thought Leader te worden is het belangrijk dat je niet willekeurig kennis deelt op een onsamenhangende manier. Een strategische aanpak en het maken van keuzes is een vereiste. De keuze voor Thought Leadership is een positioneringsstrategie die moet kloppen met de corporate strategie en expertise van je bedrijf.

Beantwoord voor het opstellen van je eigen Thought Leadership strategie de volgende vragen: 

  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe wil je bekend staan bij je doelgroep?
  • Op welke thema’s wil jij je positioneren? (Een content marketing strategie vormt hiervoor de ideale basis).
  • Hoe wil je communiceren met je doelgroep? (Denk aan de tone-of-voice en welke content formats je wilt delen)

 B2B Thought Leadership

2. Durf kennis te delen

Veel B2B bedrijven vinden het spannend om waardevolle kennis ‘gratis’ weg te geven. Want stel dat de concurrenten het lezen of overnemen. Ja, die kans is aanwezig.

Toch moet je niet te veel focussen op de kans dat je concurrent informatie overneemt. Je zou je eerder zorgen moeten maken dat je concurrent wél kennis deelt en dat je klanten dat ook zien.

 “A thought leader is someone with proven expertise and experience who isn’t afraid to share it with the world without direct compensation.” – Jay Baer

Tip: naast de zelfgeschreven content kun je ook eenvoudig externe bronnen delen. Denk aan nieuwsartikelen die je voorbij ziet komen die interessant zijn voor je volgers.

3. Heb een scherpe mening en een sterke visie

Als echte Thought Leader heb je een scherpe mening en visie over het vakgebied waarbinnen je actief bent. Je bent op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen en weet welke waarde dit heeft voor je klanten.

Je bent bereid je eigen waarheid uit te dagen door je te verdiepen in de visie van anderen, die naast die van jou te leggen en anderen erop te laten reageren. Je laat daarmee zien dat je een brede blik hebt, open staat voor andere opvattingen en dat je verhaal niet de enige waarheid is. Dat maakt jou een stuk geloofwaardiger en ook sympathieker, want je laat anderen aan het woord en geeft hen de credits.

Tegelijkertijd kun je de visie, ideeën en meningen van anderen ook gebruiken om die van jou kracht bij te zetten. Om te laten zien dat ze breed gedragen zijn of met succes toegepast.

4. Deel, deel, deel!

Om Thought Leader te worden is het belangrijk dat je regelmatig publiceert, met een duidelijke focus op de behoefte van je doelgroep. Het delen met je doelgroep kan op allerlei manieren: in artikelen, blogs, whitepapers, video’s en infographics, maar bijvoorbeeld ook tijdens evenementen. De informatie die je deelt, kan lang na publicatie nog relevant zijn voor je doelgroep. Gunstig, want zo heb je lang profijt van je geleverde werk.

Tip: Het creëren en delen van content hoeft niet veel tijd te kosten. Plan bijvoorbeeld een halve dag per maand in om content te bedenken en schakel iemand in (intern of extern) die dit vervolgens voor je uitwerkt. Op deze manier breng je als eigenaar je eigen mening en visie over zonder grote tijdsinvestering.

Wil jij ook Thought Leadership claimen binnen je vakgebied maar weet je niet waar je moet beginnen of wil je een duidelijkere strategie? Presult kan je daarbij helpen! Klik op onderstaande button om een gratis Inbound Call aan te vragen.

New call-to-action

Tags:
Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022