B2B marketing automation: meer productiviteit met minder middelen

Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
april 12, 2022
B2B marketing automation: meer productiviteit met minder middelen

B2B marketing automation krijgt in Nederland steeds meer voet aan de grond. Volgens het B2B Marketing Trendrapport 2018 past ongeveer één op de drie B2B-marketeers in Nederland het inmiddels toe. Het verhoogt de marketingproductiviteit en levert meer en betere leads op! Hoe dat precies zit? Je leest het in dit blog. 

Bekijk onderstaande video of lees het blog verder onder de video.

HubSpot Video

 

Wat is B2B marketing automation?

B2B marketing automation is het automatiseren van terugkerende marketingprocessen. Hierbij maken software en tools regelmatig terugkerende handelingen die normaal gesproken handmatig worden afgehandeld overbodig. Taken die veel tijd in beslag nemen en geautomatiseerd kunnen worden. 

  • Waarom zelf alle klantinteracties opvoeren in Excel-sheets, als marketing automation software dat hele proces al voor je inzichtelijk maakt?
  • Waarom elke lead nog afzonderlijk e-mailen als je softwarematig gepersonaliseerde mailings kunt uitsturen die volledig passen bij zijn of haar behoefte?
  • Waarom zelf een tijdrovende offline database aanleggen van je leads en klanten, terwijl je met online tracking tools automatisch een database aanlegt die ook inzicht geeft in de informatiebehoefte van je leads?

Met B2B marketing automation kun je klantprocessen veel efficiënter en effectiever inrichten. Zo komen er meer middelen en tijd vrij voor andere marketingdoelen, zoals het maken van analyses, het inrichten en uitwerken van nieuwe campagnes, enzovoorts.

New call-to-action

b2b marketing automation

Gestroomlijnde communicatie, meer deals

Met B2B marketing automation kun je de communicatie met leads beter stroomlijnen. Zo is het via geautomatiseerde workflows mogelijk om leads op basis van hun voorkeuren en zoekgedrag een passende aanbieding te doen. Of dat nu gaat om waardevolle content of een offerte waarin hun wensen al zijn opgenomen. Het feit dat je eenvoudig en veel gerichter met je leads communiceert, maakt dat zij zich beter begrepen voelen, wat de kans op een deal vergroot. Een win-winsituatie.

Brug tussen marketing en sales

Marketing automation vormt de brug tussen marketing en sales. Je kunt je prospects tijdens het hele B2B inbound marketingproces volgen en sturen. Je hebt meer inzicht in hun gedrag en behoeftes. Zo bepaal je beter of ze sales-qualified zijn, voordat je ze ‘overhandigt’ aan het salesteam. Daardoor verloopt het salesproces veel soepeler en efficiënter. Op deze manier worden namelijk alleen leads benaderd die signalen afgeven daar behoefte aan te hebben en waarvan de kans dus het grootst is dat ze tot koop overgaan. (Eerder schreven we een blog over het belang van een goede afstemming tussen B2B sales en marketing)

In het B2B Marketing Trendrapport 2018 stelde 42% van de Nederlandse B2B-marketeers dat marketing automation in 2018 meer en beter gekwalificeerde leads opleverde. In 2017 gold dat nog voor 27% van de B2B-marketeers.

rawpixel-788601-unsplash

Bewaar het overzicht met marketingautomatisering van HubSpot

Met de jaren is het aanbod marketingtools flink gegroeid. Voor e-mailmarketing (MailChimp), social media (Hootsuite), analytics (Google Analytics), webforms en opt-in tools (OptinMonster): zoveel marketingvraagstukken, zoveel verschillende aanbieders. Stuk voor stuk praktische en vaak ook gratis beschikbare tools die veel werk uit handen nemen. Het nadeel van deze tools is dat je de verkregen dataflarden slechts beperkt aan elkaar kunt knopen. 

De marketingsoftware van HubSpot, een van de grootste marketing automation platformen ter wereld, brengt al deze marketingtools samen in één overzichtelijk dashboard. Daarmee volg en analyseer je het complete traject van bezoeker tot en met klant. Dit overzicht is belangrijk, omdat je dan precies kunt doorrekenen of de gegeneerde leads en wervingskosten leiden tot de gewenste omzet.

Met marketing automation heeft Presult voor verscheidende klanten maar liefst 200% meer sales-qualified leads gerealiseerd!

Efficiënter, want schaalbaar

Door repeterende processen en taken te automatiseren wordt je marketing schaalbaar. En doordat je dichter op je leads en klanten zit, weet je beter wat er speelt. Resulterend in een hogere omzet, lagere kosten én een betere klantbeleving. Wie wil dat nu niet?

Niet alleen je marketinguitingen, maar óók je verkoopproces kun je in verregaande mate automatiseren. Laat ons de ideale oplossing implementeren en zet een grote stap in de groei van je bedrijf!

New call-to-action

Tags:
Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
april 12, 2022