AI schrijftools, waar staan we en wat brengt de toekomst?

Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
januari 16, 2022
AI schrijftools, waar staan we en wat brengt de toekomst?

Onze wereld staat niet stil en elke dag worden we overspoeld met nieuwe technologieën die ons leven makkelijker of leuker maken. Eén van deze nieuwe technologieën is kunstmatige intelligentie (AI). An sich niets nieuws onder de zon, toch? Totdat je je realiseert dat de schuingedrukte tekst door AI zelf is gegenereerd.

Onze content marketeer Vincent dook in de wondere wereld van AI schrijftools om te ontdekken waar deze nieuwe technologie tot in staat is. Hij ging aan de slag met het Nederlands klinkende Suus.ai (hierna aangesproken met ‘Suus’) en maakt je graag deelgenoot van zijn experiment.

Kennismaken met Suus

Het is dan wel geen mens van vlees en bloed, maar ook bij AI schrijftools ontkom je niet aan een briefing vooraf. Suus vraagt bij onze kennismaking direct om een korte instructie, zodat de nullen en enen die Suus Suus maken, snappen waar we met de opdracht naartoe willen.

In de briefing schrijf ik - geheel in lijn met deze opdracht - het volgende: ‘Schrijf een blog over de opkomst van AI schrijf tools. Vertel hoe AI schrijf tools copywriters helpt sneller teksten op te leveren. Leg uit hoe AI schrijf tools werken.

Er wordt hierbij bewust voor een foutief gespelde schrijfwijze gekozen: schrijf tools in plaats van schrijftools. Dat heeft alles te maken met het aantal resultaten dat verschijnt wanneer je naar deze termen googelt.

Schrijfwijze 1:

Stap1.1

Schrijfwijze 2:

Stap1.2

We gaan er voor het gemak maar even van uit dat AI schrijftools zich baseren op hetgeen ze zelf kunnen vinden op basis van onze input. Mijn verwachting is dan ook dat we Suus de beste input geven wanneer we kiezen voor de foutieve schrijfwijze. Die spelfouten kunnen bij de uiteindelijke revisie nog wel worden aangepast.

Suus vraagt hierna om een titel en biedt twee opties: zelf een titel invoeren of er eentje automatisch laten genereren op basis van de briefing. Nadat blijkt dat alle titels waarmee Suus zelf komt in het Engels zijn, kies ik voor de eerste.

De eerste poging kan rekenen op weinig succes, want ook de drie voorgestelde introductie-alinea’s zijn allemaal in het Engels.

Een rondgang op de website van Suus leert me dat de briefing niet specifiek genoeg was, dus ik geef dezelfde briefing nog eens, maar ditmaal met het expliciete verzoek om de tekst ‘in het Nederlands’ op te stellen. Om de snelheid erin te houden – dat is immers een van de voordelen die aanbieders van AI schrijftools communiceren, zo zal later ook blijken – houd ik hier mijn eerder zelfgeschreven titel aan, omdat daar nu al tijd in is geïnvesteerd.

Stap1-briefing

Stap2-titel

Laat je schrijfkunsten maar eens zien, Suus!

Bovenstaande aanpak werkt! Ik kies er wederom voor Suus zelf introductie-alinea’s te laten genereren. Ook nu krijg ik drie keuzes voorgeschoteld:

Stap3-inleiding

Opmerkelijk genoeg zijn twee van de suggesties nog steeds in het Engels. Dit komt vermoedelijk omdat een aantal belangrijkste woorden in de briefing, namelijk ‘AI’ en ‘tools’, hier dan wel gangbare, maar nog steeds Engelse termen zijn. Zeg nu zelf: de letterlijke vertalingen ‘artificiële intelligentie’ en ‘hulpmiddelen’ zijn beiden nu eenmaal niet zo pakkend.

We gaan dus voor voorstel nummer drie. We belanden bij een editor-omgeving waar we de tekst alinea voor alinea kunnen opbouwen en zo verder vormgeven.

Stap4-editorSuus’ derde suggestie is een prima eerste begin, maar mist nog wat duiding. Ik voeg daarom zelf de volgende zin toe ‘Ook voor copywriters biedt AI kansen.’ Daarna wil ik testen wat Suus inbrengt wanneer haar wordt gevraagd nog wat aanvullende tekst op te leveren. De huidige opzet mist nog wat jeu, terwijl het op deze plek in de tekst zo belangrijk is om de lezer ertoe te bewegen verder te lezen.

Stap5-1

Suus gaat ermee aan de slag en voegt nog een belangrijke signaalzin toe: ‘In dit blog lees je alles over de opkomst van AI schrijf tools.’ Daarmee is de cirkel wat mij betreft rond.

Direct doet Suus een aanzet voor een volgende alinea, waarin ze ook direct het begrip ‘AI schrijf tools’ duidt. Proactief schrijven, zo zie ik het graag!Stap5-2

Haar aanzet voor het vervolg is prima, maar de laatste zin stopt halverwege. Ik maak de zin zelf dus maar af. Direct doe ik daarbij een voorstel voor verdere copy; ik wil de tekst nog wel een klein beetje kunnen sturen (beroepseigenschap…). Omdat ik vooral benieuwd ben wat de investering in AI schrijftools rechtvaardigt, vul ik hiervoor alvast een titel in:

Stap5-4Ditmaal vraag ik om een wat langere tekstoutput.

Stap5-5

Naar dat verzoek wordt geluisterd:

Stap5-6Ook hier ben ik niet ontevreden. Al blijft het een aparte gewaarwording dat Suus (1): in de platte tekst direct een vervolgvraag uitwerkt ‘hoe werken AI schrijf tools?’, en (2) de laatste zin wederom voortijdig wordt afgebroken.

Er ontbreekt aan het einde van de tekst nog één woord: ‘genereren’, gevolgd door een punt. Kleine moeite om dit zelf nog even toe te voegen, dus dat doe ik dan ook. Van de vervolgvraag die Suus genereert, maak ik zelf even een tussenkopje en plaats ik de nodige enters. Ook nu voeg ik weer een titel toe voor de volgende alinea.

Stap5-7De output die Suus geeft is als volgt:

Stap5-8

De tekst is enigszins generiek en overtuigt me nog niet helemaal. Ik laat het even voor wat het is. Daar kan ik altijd nog kritisch naar kijken bij een latere revisie op de tekst.

Kun je ook commerciële teksten schrijven, Suus?

Tja, als marketeer ben je uiteindelijk toch vooral aan het verkopen. Dus wil ik weten of Suus ook in staat is om commercieel te schrijven. Op de website van Suus lees ik dat je haar algoritme kunt vragen om heel gericht input te verzamelen op basis van  specifieke websites die je aandraagt. Aan de eerdere briefing voeg ik de volgende zin toe: ‘Bekijk de website van www.suus.ai om informatie te vinden over suus.ai.’  Daarna voeg ik onderaan de tekst het kopje ‘Waarom kiezen voor Suus.ai’ toe.

Stap5-9De volgende tekst wordt gegenereerd:

Stap5-10

Ik ben behoorlijk onder de indruk van Suus’ overtuigingskracht. Ze rakelt haar belangrijkste USP’s zo op. En dat binnen een paar seconden. Hier slaagt Suus met vlag en wimpel!

Wat kun je nog meer, Suus?

Duidelijkheid loont, zo blijkt uit ons eerdere experiment. Ik wil weten in hoeverre ze gehoor geeft aan specifieke verzoeken. Ik voeg de volgende tekst toe: ‘Benoem de belangrijkste voordelen van AI schrijf tools in bulletpoints’. Dat lukt:

Stap5-11

Wat meer flair zou de tekst niet misstaan – het is nogal feitelijk en bovendien weinig specifiek – maar het geeft in elk geval een goede richting weer.

Stiekem ben ik toch ook wel benieuwd wat een AI schrijftool ‘schrijft’ over de nadelen, dus ik voeg een nieuw kopje toe:

Stap5-19

Al met al hebben we op basis van deze output genoeg informatie verzameld voor de uiteindelijke blogtekst. Op dit punt staat de teller op 391 woorden. Vanaf hier begint de finetuning. Daar kan Suus niet meer bij helpen. De copywriter – in dit geval ikzelf – kan het hier weer overpakken.

Dus, wat kunnen we concluderen?

Met het omschrijven van de voor- en nadelen van AI schrijftools slaat Suus de spijker op zijn kop. Op spelfouten hebben we Suus nog niet kunnen betrappen (buiten de foutief gespelde termen die we Suus zelf aandroegen), maar inhoudelijk zijn de teksten inderdaad niet perfect.

Met de vragen die in meerdere mate om analytisch inzicht vragen, heeft Suus nog de nodige moeite en vervalt ze snel in generieke uitspraken. Ook kosten dergelijke tools (nog) een flinke duit. Maar dat ze bij goed gebruik het schrijftraject in een hogere versnelling brengen, is overduidelijk.

En de rol van de copywriter? Die is zeker niet uitgespeeld. Wel verschuift de rol van een copywriter meer en meer naar die van een contentmanager c.q. eindredacteur. Want het voorwerk, het logisch structureren van de tekst en het aanbrengen van passende overgangen, die taken blijven vooralsnog toch echt het domein van de copywriter.

 

PS Op de eerste twee zinnen van deze blogpost na is deze tekst tot stand gekomen door copywriting zónder hulp van Suus of andere AI schrijftools.
Tags:
Vincent Verboom
Post by Vincent Verboom
januari 16, 2022