9 Succesvolle B2B webshop voorbeelden

Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022
9 Succesvolle B2B webshop voorbeelden

Steeds meer B2B bedrijven grijpen de kans om een B2B webshop in te zetten om hun producten en diensten te verkopen. Logisch, want je maakt je afzetmarkt groter, kunt een onbeperkt assortiment aanbieden én biedt voordelen voor de klant. De B2B klant verwacht namelijk hetzelfde gemak en koopervaring als bij B2C en begint haar zoektocht in het overgrote deel van de gevallen online. Als je online een maatpak kunt bestellen waarom dan geen machineonderdeel? Wij hebben 9 succesvolle B2B webshop voorbeelden voor je op een rijtje gezet.

1. Zamro

Zamro is een webwinkel voor technische onderdelen die door kenners wordt omschreven als ‘veelbelovend B2B-concept naar de standaard van de consumentenmarkt’. Zamro is in maart 2018 uitgeroepen tot winnaar van de beste B2B webshop. De jury stelde: “De online technische groothandel weet in één van de meest traditionele sectoren op een innovatieve manier afnemers klaar te stomen voor e-commerce”

  • Gebruiksvriendelijk
  • Wekt vertrouwen op bij de (potentiële) klant
  • Live chat
  • Gepersonaliseerde koopervaring
  • Uitgebreide en geoptimaliseerde content

b2b webshops zamro

New call-to-action

2. INDI

INDI is een onderdelen specialist met meer dan 454.716 technische onderdelen. “Digitale operationele uitmuntendheid en zeer snelle levering is in de B2B heel snel de standaard aan het worden”, stelt Marco Vrouwenvelder, marketingmanager bij INDI. “De openheid die in B2C heel normaal is, zie ik ook als belangrijke ontwikkeling in B2B. Prijzen, leveranciers, etc. zullen de komende jaren volledig transparant worden voor iedereen.”

  • Gepersonaliseerde koopervaring
  • Gebruiksvriendelijk
  • Live chat
  • Duidelijke focus op ontzorgen van de klant
  • Uitgebreide productinformatie en -specificaties

b2b webshops indi

 

3. Stiho

Sinds 2014 is Stiho, groothandel in bouwmaterialen, hout en plaatmateriaal, officieel begonnen met online verkopen. "We zagen dat internet alles verandert en dat dat geen bedreiging maar juist een kans opleverde. We moesten naar bricks én clicks, transformeren tot een omnichannel-organisatie. Het is geen hype, ik zou binnen Stiho willen spreken van een ambachtelijke revolutie." , aldus Nanne Batelaan van de Stiho Groep.

  • Live chat
  • Duidelijke focus op ontzorgen van de klant
  • Responsive design
  • Duidelijke/eenvoudige navigatie
  • Geoptimaliseerde productinformatie en content
b2b webshops stiho

4. LEOXX

LEOXX is een eigenzinnige onderneming in innovatieve projectvloeren. Voor elk vraagstuk op vloerengebied hebben zij een passende en duurzame oplossing. Via de online stalenservice kunnen interieurontwerpers, -architecten en projectinrichters gratis en vrijblijvend één of meerdere stalen van de door hun gewenste vloer aanvragen. Deze stalen worden vervolgens binnen 24 uur bezorgd

  • Responsive design
  • Duidelijke/eenvoudige navigatie
  • Geoptimaliseerde productinformatie en content
  • Strak en inspirerend ontwerp
  • Gebruiksvriendelijk

LEOXX B2B webshop stalenservice

5. Alpheios

Begin 2018 lanceerde Alpheios zijn nieuwe website met B2B webshop. Daarmee opende Alpheios zijn digitale deuren en konden (potentiële) relaties hun producten online bestellen. “We geloven heel erg in de omnichannel benadering. Dus onze klanten goed kunnen bedienen, op welke manier dan ook. Dat is key voor de toekomst”, stelt Wendy Klomp, directeur Alpheios Nederland.

  • Gebruiksvriendelijk
  • Overzichtelijk
  • Strak en verfrissend design
  • Duidelijke/eenvoudige navigatie
  • Geoptimaliseerde productinformatie en content
B2b webshops Alpheios

6. Würth

Würth is een technisch groothandel die zich richt op bevestigings- en montagematerialen. Ooit is Würth begonnen als een echte buitendienstorganisatie. In de loop der jaren zijn daar heel veel verkoop- en advieskanalen bijgekomen, zodat het bedrijf zich heeft ontwikkeld tot een omnichannel B2B-shoppingplatform.

“De kracht van het succes van de Würth online shop is eenvoudig”, stelt Gerard Scheffel, manager e-commerce bij Würth. “We bieden de klant niet alleen een online shop, maar ook online managementtools. De klant ervaart optimaal gebruikersgemak door de vele bestelmogelijkheden: online, via de app, via de scanner, via OCI (open catalogue interface) én via de shops. Kortom, wij zijn multichannel met de online shop als snelst groeiend kanaal. Ons oogmerk is het ontzorgen van onze klanten.”

  • Overzichtelijk
  • Gepersonaliseerde koopervaring
  • Responsive design
  • Duidelijke/eenvoudige navigatie
  • Geoptimaliseerde productinformatie en content
b2b webshops würth

7. Bidfood

In 2017 is Bidfood, een groothandel voor foodprofessionals, een volledig digitaal bedrijf geworden. Voordat de online groothandel was opgezet zorgde voornamelijk de buitendienst voor de verkoop. De buitendienst speelt nog altijd een grote rol, maar nu wordt via het online verkoopkanaal praktisch alle omzet gegenereerd.

  • Actuele voorraadinformatie
  • Overzichtelijke bestellijsten
  • Duidelijke navigatie
  • Gepersonaliseerde koopervaring
  • Gebruiksvriendelijkheid

b2b webshops bidfood

8. CakeSupplies

CakeSupplies, onderdeel van NewCakes B.V., is een Europese groothandel voor professionals die actief zijn in de taartdecoratiebranche. Al sinds een aantal jaar genereert CakeSuplies sales via de nieuwe B2B webshop. “Onze oude webshop voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd, zowel technische als marketingontwikkelingen stonden daardoor stil.” vertelt Rosalinda Moritz, online marketeer bij CakeSupplies.”

  • Actuele voorraadinformatie
  • Overzichtelijke bestellijsten
  • Duidelijke navigatie
  • Gepersonaliseerde koopervaring
  • B2B gemakken, verpakt in een B2C ervaring
B2b webshops cakesupplies

 

9. Broekhof

Broekhof levert bloemen- en plantenverpakkingen en decoratiematerialen voor de bloemen- en plantenbranche. Al meer dan 40 jaar staan innovatie en groei centraal binnen de organisatie. Als deel van de digitale strategie koos de groothandel voor een B2B webshop. Door het enorme succes heeft Broekhof de investering al binnen een jaar terugverdiend. Bijkomend voordeel is dat de webshop direct toegang leverde tot nieuwe markten en doelgroepen, waardoor het standaard bereik van het bedrijf enorm is vergroot.

  • Duidelijke navigatie
  • Strak design
  • Live chat
  • Overzichtelijk
  • Responsive

b2b webshops broekhof

Lijkt een B2B webshop jou ook interessant maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Neem even contact met ons op om je wensen te bespreken.

New call-to-action

Tags:
Mathilde van Doorn
Post by Mathilde van Doorn
april 12, 2022