B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

B2B sales automation: de belangrijkste take-aways

B2B sales automation is het automatiseren van verschillende stappen in je salesproces met behulp van software en Artificial Intelligence. Zo kunnen salesmedewerkers zich volledig richten op het verkopen en contact leggen met prospects. Dit draagt bij aan een gestroomlijnd en uniform salesproces.

Wil je graag je salesprocessen optimaliseren en heb je weleens…

  • ... een deal te laat opgevolgd?
  • … informatie handmatig toegevoegd aan je CRM-systeem?
  • … leads op alfabetische volgorde gebeld, in plaats van te beginnen met de meest waardevolle leads?
  • … dossiers doorgespit om specifieke gegevens over een klant te vinden?
  • … een probleem in je salesproces over het hoofd gezien?
  • … met een prospect over en weer gemaild om een geschikt tijdstip te vinden voor een meeting?

Dan levert B2B sales automation een waardevolle bijdrage aan je bedrijf. Hieronder delen we de voordelen en verschillende sales automation tools:

Wat zijn de voordelen van B2B sales automation?

Sales automation ondersteunt je salesteam op verschillende manieren. Sales automation...

  • ... verhoogt de productiviteit en prestaties van je salesmedewerkers;
  • ... versnelt je salesproces;
  • ... versnelt de responstijd;
  • ... houdt salesgegevens consistent binnen je salesorganisatie;
  • ... zorgt voor efficiënt gebruik van het salesteam en -budget.

Het gevaar van sales automation

Sales automation heeft veel voordelen. Toch wil je niet alle aspecten van je salesproces automatiseren, omdat dit voor veel prospects onpersoonlijk zal aanvoelen. Sales automation software is alleen bedoeld om je salesproces te versterken door tijdrovende taken te automatiseren en menselijke fouten te minimaliseren. Zo kunnen salesmedewerkers zich volledig focussen op het sluiten van deals in plaats van randzaken.

CRM

CRMEen CRM-systeem helpt je bij het beheren van klantgegevens en is daarom onmisbaar voor salesmanagement. Een CRM automatiseert verschillende taken, zoals het monitoren van alle interacties met potentiële klanten. Dit zorgt ervoor dat je salesteam over de juiste informatie beschikt om een deal te sluiten.

B2B sales automation tools voor salesteams

De volgende aspecten van sales automation helpen salesteams beter te presteren:

1. Prospecting

De zogeheten Inbox Profiles tool in HubSpot Sales verzamelt gegevens uit CRM, social media profielen en het bedrijf waar je prospect werkzaam is. Zo zie je in één oogopslag alle benodigde informatie om perfecte e-mails op te stellen. Informatie over bijvoorbeeld de bedrijfsgrootte en de branche zal het gemakkelijker maken om succesvol contact te leggen.

2. Contactmomenten bijhouden in CRM

Voeg je nog steeds handmatig contactmomenten aan je CRM toe? Er bestaat een efficiëntere manier. HubSpot Sales Hub registreert wanneer prospects je e-mail openen, links aanklikken of de documenten downloaden die je ze hebt toegestuurd.

Hierbij is het belangrijk dat alle apps en diensten die je gebruikt voor klantcontact geïntegreerd zijn met je CRM. Denk aan deelnemers aan webinars, nieuwe e-mailabonnees en deelnemers aan online evenementen. (Zapier is een handige tool die je apps naadloos met elkaar verbindt. Hiermee kun je koppelingen realiseren zonder dat je de integratie zelf hoeft te bouwen.)

3. E-mailtemplates

Follow-up e-mails en afspraakbevestigingen per e-mail verschillen in de praktijk niet veel van elkaar. Toch kun je het kopiëren en plakken van e-mails beter vermijden. Dit geldt ook voor het uittypen van steeds dezelfde basiszinnen. Schrijf één versie van de verschillende e-mails die je regelmatig verstuurt, en sla ze op als een template (of snippet).

Met de templatefunctie in HubSpot Sales kun je contactgegevens, zoals de naam van de prospect, het bedrijf en de functie, automatisch laten invullen.

4. Sales e-mail automation

Met de Sequences-functie in HubSpot Sales kun je een e-mailcampagne opstellen gericht op specifieke prospects. Hierbij worden geautomatiseerd gepersonaliseerde e-mails opeenvolgend verstuurd.

5. Meetings plannen

Het plannen van een gesprek met prospects kan aanvoelen als een pingpong-spel: je stelt een datum en tijd voor en zij komen terug met een andere datum en tijd. Met Hubspot Meetings kunnen klanten en prospects gemakkelijk een afspraak plannen in je agenda. Stuur ze een link naar je agenda zodat ze een beschikbaar tijdstip kunnen kiezen dat ook voor hen werkt.

6. Digitale offertes

Offertes worden vaak nog in Word gemaakt. Dit proces kost veel tijd en is foutgevoelig. Het digitaliseren van offertes is tegenwoordig erg eenvoudig. Je maakt van te voren een template/ontwerp aan waarin klantgegevens automatisch worden ingeladen. Zo kan de account manager in een paar klikken een offerte genereren en versturen. Hiermee bespaar je al snel 10% tijd over de gehele organisatie. 

Sales automation voor managers

SAP ManagerSalesmanagers hebben andere salesverantwoordelijkheden dan sales executives. Hieronder behandelen we hoe die verantwoordelijkheden eruitzien in termen van sales automation:

1. Rapporteren

Besteed je veel tijd aan het handmatig maken en versturen van rapporten? Er is een veel eenvoudigere manier om je team op de hoogte te houden. Gebruik je CRM om geautomatiseerde e-mailrapporten te creëren. Je kunt bijvoorbeeld een dagelijkse stack ranking naar je salesteams sturen en een wekelijks omzetrapport naar het HM of eventuele aandeelhouders.

2. Leadrotatie

Het handmatig toewijzen van leads kost veel tijd. Gebruik een auto-rotator of je CRM om leads toe te wijzen aan salesreps op basis van bijvoorbeeld geografisch gebied of bedrijfsgrootte.

3. Leadscoring

Wil je dat je salesteams zich richten op de meest waardevolle leads? Leadscoring software gebruikt demografische data en gedragsgegevens om te bepalen hoe kansrijk een lead is, zodat salesmedewerkers precies weten welke prospects ze prioriteit moeten geven.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je in leadscoring investeert. Je hebt namelijk voldoende leads nodig om profijt te halen uit deze aanpak. Vragen je salesteams regelmatig om meer leads? Dan is het waarschijnlijk beter om je marketingteam(s) bijeen te roepen en te focussen op leadgeneratie.

Optimaliseer je salesprocessen!

Ben je op zoek naar een manier om klantgegevens gemakkelijk te beheren? En wil je graag de productiviteit en prestaties van je salesteams verbeteren? HubSpot is het meest complete CRM-platform om deze doelen te verwezenlijken. Als gecertificeerd HubSpot-partner informeert Presult je graag over de vele mogelijkheden van HubSpot. Neem gerust contact op voor een open en eerlijk kennismakingsgesprek.

Neem contact op