B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

6 B2B Inbound Marketing trends waar je niet omheen kunt in 2019

22 January 2019 door Mathilde van Doorn

2018 was een bewogen jaar vol nieuwe marketing trends en –ontwikkelingen. Ook in 2019 staan ons weer gave innovaties en ontwikkelingen te wachten. Benieuwd waar je in 2019 rekening mee moet houden? Ontwikkelingen waar je dit jaar niet meer omheen kunt? En wat je móet opnemen in de marketingstrategie voor 2019? Dit zijn volgens ons de 6 belangrijkste B2B inbound marketing trends voor 2019.

1. Next Level Marketing Automation

Marketing Automation wordt al een aantal jaar ingezet in B2B Inbound Marketing. Ook in 2019 zet de opmars van marketing automation door. In de praktijk merkten we vaak dat de inrichting van marketing automation bij B2B-bedrijven niet veel meer was dan een eenvoudige flow waarin 5 e-mails elkaar opvolgden. We zien nu dat steeds meer B2B bedrijven krachtige marketing automation-instrumenten inzetten om hun commerciële doelen te behalen. Denk bijvoorbeeld aan het automatiserern van Lead scoring, cross-sell en up-sell en abandoned shoppingcarts.

Uit een recent onderzoek van Online Succes onder 200 B2B Marketeers in Nederland blijkt dat 53% al marketing automation inzet (dit is een stijging van 13% t.o.v. 2017). Naar verwachting gaat 18% in 2019 starten met het inzetten van marketing automation Zo’n 24% heeft nog geen idee. Dit komt waarschijnlijk doordat veel B2B marketeers nog geen duidelijk beeld hebben van de resultaten en de impact van marketing automation..

Marketing Automation Gebruik 2018-2019

2. Influencer Marketing ook in B2B

Influencer Marketing is al een tijdje hot in B2C, maar ook steeds meer in B2B. Terwijl 49% van alle B2B bedrijven nog experimenteert met Influencer Marketing, zijn de resultaten van lopende B2B influencer marketing programma’s onmiskenbaar. Uit onderzoek van Tapinfluence is gebleken dat influencer marketing programma’s  een 11 keer hogere ROI genereren dan andere vormen van marketing. In 2019 zullen dan ook steeds meer B2B bedrijven verder experimenteren met influencer marketing.

"Influence will lead marketing efforts by 2020. It's the most effective form of advertising there is, and coupled with a solid content strategy, no TV or Facebook ad can even compare." - Ted Coine

Creëer een 'buzz' rondom een nieuwe productlijn

Toen Nike de nieuwe Air Vapormax wilde gaan promoten, besloot ze een samenwerking aan te gaan met het populaire YouTube kanaal “Whats Inside?”. De video, waarbij het vader-en-zoon-duo de schoen open snijdt om te zien wat er in zit, is al 3,6 miljoen keer bekeken, heeft 32.000 likes ontvangen en heeft geholpen om een enorme buzz te creëren rondom de nieuwe productlijn van Nike.

Kennis delen middels Influencer Marketing in de B2B

In de B2B is Hubspot een goed voorbeeld van een bedrijf die succesvol gebruik maakt van Influencer Marketing. Hubspot werkt al jaren samen met verschillende influencers in de sales en marketing branche. Deze influencers dragen bij aan het blog van HubSpot en vertellen over hun ervaringen en expertise. Hubspot blijft hierdoor zijn publiek aanspreken en extra vertrouwen toevoegen aan het HubSpot-blog. Op hun beurt profiteren de influencers weer van het enorme lezerspubliek dat HubSpot heeft.

Hubspot Influencer

3. Personalisatie

Al jaren versturen we op naam gepersonaliseerde e-mails. Een bezoeker verwacht nu, meer dan ooit, dat elke app en website op al zijn apparaten werkt en dat de inhoud volledig afgestemd is op zijn wensen en behoeftes. Maar liefst 74% van alle B2B-kopers voelt zich gefrustreerd wanneer website content niet is afgestemd op zijn of haar persoonlijke voorkeuren (ZoomInfo). Hieronder vallen; gepersonaliseerde content, advertenties, e-mails en zelfs gepersonaliseerde producten of diensten.

Personalisatie geeft bezoekers een goed gevoel

Personalisatie maakt het voor de bezoeker niet alleen makkelijk, maar het geeft hem ook een goed gevoel. 75% van alle B2B kopers geeft aan dat ze eerder een aankoop zullen doen bij een bedrijf die hen herkent bij naam, producten aanbeveelt op basis van eerdere aankopen of de volledige bestelgeschiedenis weet. Ook voelt de bezoeker zich dankzij personalisatie meer ‘in control’ over welke informatie hij tot zich neemt. Dit vertaalt zich vervolgens uiteraard in betere marketingresultaten. 79% van de B2B organisaties die hun omzetdoelstellingen hebben overtroffen, beschikken over een gedocumenteerde personaliseringsstrategie.

Tip: heeft iemand al eens content op je website gedownload en heb je zijn of haar contactgegevens? Top! Toon de lead bij een vervolgbezoek een gepersonaliseerde boodschap. Dit kan content zijn die dieper in de funnel ligt.

B2B Inbound Marketing Trends Personalisatie

4. Chatbots

Door de toenemende vraag aan snellere responsetijden besluiten steeds meer B2B bedrijven in chatbots te investeren. Hoewel volledig geautomatiseerde chatbots nooit het persoonlijk klantcontact compleet kunnen vervangen, verwachten we dat chatbots steeds vaker het eerste kanaal zullen worden wanneer een klant contact zoekt met je bedrijf. Uit onderzoek van Hubspot blijkt namelijk dat 55% van alle B2B kopers contact zou opnemen met een bedrijf middels chat om een probleem op te lossen. Bijna de helft van alle B2B-kopers (48%) legt zelfs liever contact met je bedrijf via chat dan via elke andere vorm van communicatie! Het wordt steeds interessanter om een chatbot in te schakelen voor je bedrijf doordat..

  • ze steeds menselijker worden met natuurlijk taalgebruik;
  • ze steeds meer taken kunnen uitvoeren;
  • ze de mogelijkheid bieden om een optimale customer experience te bieden d.m.v. personalisatie (hiermee speel je tevens in op de trend van punt 3, handig!).
  • ze dankzij machine learning steeds slimmer worden en hierdoor betere antwoorden geven;
  • ze steeds meer spraakgestuurd te bedienen zullen zijn.

 B2B Inbound Marketing Trends Chatbot

5. Voice search

Met de opkomst van Amazons’ Alexa en de Home Assistant van Google, werd het afgelopen jaar een toename gesignaleerd met betrekking tot het gebruik van apparaten met voice control. Ook in 2019 zullen steeds meer mensen vertrouwen op de persoonlijke assistenten. De voorspelling is dat rond 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn.

Voor marketeers is het dus zaak om hierop in te spelen. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn namelijk anders van aard dan getypte zoekopdrachten: ze zijn vaak langer en bevatten meer context. Ook geeft een spraakgestuurde assistent vaak maar één antwoord op een vraag, in plaats van een lijst met resultaten. De toppositie in de ranking wordt dus nóg belangrijker, met name op long tail zoektermen.

Tip: Wil jij in 2019 ook gaan inspelen op deze trend? Begin met het bouwen van eigen interacties via Actions on Google. Een groot aantal bekende Nederlandse bedrijven heeft een dergelijke action on google gebouwd. Je kunt PostNL bijvoorbeeld vragen wanneer je pakketje komt of NOS vragen wat het laatste nieuws is.

shutterstock_552056272

6. Nóg meer video…

Al jaren komt video voor in de marketing trends. Waarom we video nog steeds als trend zien? Met alle ontwikkelingen en mogelijkheden is het een marketingtool waar niemand omheen kan! De voorspelling, volgens onderzoek van Cisco, is dat maar liefst 82% van al het internetverkeer in 2021 bestaat uit video.

Om aan te geven hoe populair video tegenwoordig is: 72% van alle mensen geeft aan liever een video te bekijken om iets over een product of dienst te leren, dan tekst te lezen. 81% geeft aan overtuigd te zijn geraakt om een aankoop te doen nadat ze een video van een merk of product hebben gezien. (The State of Video Marketing 2018)

Tip: Video is een perfect middel om je marketing te personaliseren: Dit doe je bijvoorbeeld met een tool als Vidyard. Video is door de combinatie van beeld en geluid enorm geschikt voor vermaak, zeker wanneer je deze persoonlijk maakt. Door in de video je prospect bij naam te noemen, laat je zien de tijd en moeite genomen te hebben om je in hen te verdiepen. Zij zullen deze extra inspanning zeker waarderen!

B2B Inbound Marketing Trends Video

B2B Inbound Marketing Trends 2019: op naar een succesvol jaar!

Na het lezen van deze 6 B2B Inbound Marketing trends voor 2019 weet je wat je te wachten staat. Speel in op de ontwikkelingen voor 2019 en blijf je concurrenten een stapje voor! Geen idee waar je moet beginnen? Presult helpt je graag je online doelen te behalen. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

New call-to-action