B2B Digital Marketing Blog - Presult

Lees hier al onze berichten over online marketing voor B2B, website ontwikkeling en digitalisatie. We inspireren je graag met de laatste ontwikkelingen en case-studies. Ontwikkelingen gaan snel (denk aan AI, machine learning, e-commerce). We helpen je graag om op de hoogte te blijven en te informeren over best-practices.

13 Tips om je Facebook Advertentie te Optimaliseren

23 November 2015 door Patrick Riemers

Heb je Facebook Advertenties al geprobeerd? Krijg je nog onvoldoende resultaat uit je advertenties? Het belangrijkste probleem is vaak het bereiken van de juiste doelgroep. In dit artikel geef ik je 13 tips om je Facebook Advertentie te optimaliseren.

#1: Houd mobiel en desktop gescheiden

Mobiel vs desktop facebook ads

Zorg ervoor dat je de advertentiegroepen voor mobiel en desktop gescheiden houdt, zodat je de advertenties hiervoor kunt optimaliseren, maar ook budget, conversies en bied-strategieën.

Advertenties en Call-to-actions (zie punt 4) presteren vaak anders op een desktop dan op een mobiel. Wanneer je advertenties gaat maken, is het aan te raden om hier rekening mee te houden. Wanneer je gebruik maakt van de Power Editor, dan kun je dit direct bij je advertentieset aanpassen.

Het is zelfs mogelijk om onderscheid te maken tussen mobiele apparaten (Android, iOS en Featurephones)

#2: Optimaliseer nieuwsoverzicht en rechterkolom op desktop los

Een best practice voor Facebook marketing is om je advertenties heel gedetailleerd te segmenteren. Daarom is het aan te raden om je advertenties voor het nieuwsoverzicht op desktop en de rechterkolom los van elkaar te optimaliseren.

Nieuwsoverzicht desktop vs rechterkolom In de bovenstaande afbeelding kan je zien dat een nieuwsoverzicht advertentie een grotere afbeelding bevat en daarnaast heel anders is opgebouwd. Je kan bijvoorbeeld meer tekst kwijt en een betere call-to-actie. Als je de prestaties van je Facebook-campagnes wilt maximaliseren, moet je de nieuwsoverzicht advertenties en rechterkolom advertenties los van elkaar optimaliseren. Dit kan je aanpassen bij de plaatsingsopties op advertenties set niveau.

#3: Test verschillende afbeeldingen

Elke afbeelding heeft een ander effect op je doelgroep. Zoek maar eens op “afbeelding conversie optimalisatie”. Je zult zien dat er heel veel onderzoeken zijn gedaan waarin duidelijk wordt dat mensen een ander effect hebben dan algemene afbeeldingen. Maar dat je het altijd moet testen, omdat elke situatie anders is. Verschillende afbeeldingen FB ads Hierboven zie je bijvoorbeeld drie advertenties die ik heb gebruikt. Met elk andere prestaties. Door dit te testen, zie je al snel wat wel werkt en wat niet werkt. Optimaliseer daarbij niet alleen op doorklikratio, maar ook op je conversieratio.

#4: Kies de juiste Call-To-Action (Aanzet tot actie)

Aanzet tot actie fb advertenties

Kies een call-to-action (of aanzet-tot-actie in het Nederlands). Dat wordt nog weleens vergeten. Een call-to-action kan een significant verschil maken voor je doorklikratio en conversies. Facebook staat niet stil op dit gebied. Op dit moment worden zeven verschillende acties aangeboden, maar wellicht is dit in de toekomst wel meer. Test vooral ook verschillende call-to-actions.

#5: Segmenteer Doelgroepen In Advertentiegroepen

Elke doelgroep is anders en presteert ook anders binnen een advertentiegroep. Als algemene regel kun je aanhouden: groepeer de interesses van je doelgroep in verschillende onderwerpen en maak één advertentiegroep per onderwerp. Heb je bijvoorbeeld marketing als interesses, zoals:

  • AdWords
  • AdWords expert
  • Google Certification Program
  • Facebook ads
  • Facebook marketing
  • Facebook marketing solutions
  • Facebook marketing hour day
  • Online advertising
  • Digital marketing
  • Marketing online

Dan kun je drie onderwerpen identificeren en dus drie advertentiegroepen voor je Facebook campagne:Doelgroepen in advertentiegroepen

Deze kun je dan weer afzonderlijk van elkaar gaan optimaliseren.

#6: Installeer een conversiepixel

Maak gebruik van een conversiepixel zodat Facebook hierop kan optimaliseren en je zelf beter kan bijhouden hoe je advertenties presteren. Ga hiervoor bij Hulpprogramma’s naar Pixels. Facebook-pixel

Gebruik daarbij de nieuwe Facebook-pixel. Deze is namelijk sneller en meet de resultaten beter:

Facebook-pixel conversie maken

De pixelcode moet je aan de header van je website toevoegen:

Facebook-pixel code

Hiermee wordt al het verkeer op je website gevolgd. Op je conversie pagina moet je vervolgens nog een stukje extra code toevoegen zoals: <script> fbq('track', 'Lead'); </script> Dit moet na je standaard Facebook script worden toegevoegd.

Twee unieke extra manieren?

Schrijf je in en download het e-book met 15 (2 extra) manieren om je Facebook advertenties te optimaliseren.

Download 15 Facebook ads tips

#7: Kies een conversie voor je advertenties

De nieuwe Facebook-pixel biedt je de mogelijkheid om negen standaard evenementen te volgen. Je kunt natuurlijk verschillende doelen volgen zoals: pagina bezoek, inschrijving voor je nieuwsbrief of een aankoop.

Zodra je een advertentie hebt aangemaakt, kan je onderaan aangeven of je gebruik wilt maken van conversietracking. Kies hierbij een bestaande pixel of maak een nieuwe pixel. Conversie pixel per advertentie Let wel op: op dit moment wordt er nog gebruik gemaakt van de oude conversiepixel. Deze wordt pas eind 2016 uitgefaseerd, maar het is wel aan te raden om gebruik te maken van de nieuwe pixel.

#8: Target op gedrag

Veel bedrijven maken doelgroepen alleen op basis van interesses, maar het kan ook slim zijn om je op gedrag te richten. In Nederland zijn de opties nog niet enorm uitgebreid. Maar je kan er al wel wat meer. Op Facebook kun je bijvoorbeeld 'eigenaren van kleine bedrijven' bereiken of 'Facebook-paginabeheerders'. Of mensen die net terug zijn van vakantie of juist nog aan het reizen zijn. Maak hier vooral gebruik van.

Gedrag targetten facebook ads

Maak losse advertentiegroepen aan voor elke gedragstype. Zodat je dit weer kunt testen.

#9: Target op demografische gegevens zoals opleiding of werk

De demografische gegevens kunnen interessant zijn als je onderscheid wilt maken tussen inkomensgroepen. Sommige producten zijn nu eenmaal duurder en die wil je dan niet onder de aandacht brengen bij mensen die dit niet kunnen betalen. In de Verenigde Staten kun je zelfs op inkomen doelgroepen aanmaken. In Nederland moet je iets creatiever zijn, maar als je demografische gegevens gebruikt, kom je al snel een heel eind.

#10: Vind een winstgevende leeftijdsgroep of geslacht

Net al andere eigenschappen van je doelgroep kunnen leeftijd en geslacht invloed hebben op de prestaties van je advertenties. Analyseer je advertenties op resultaat per leeftijdsgroep of geslacht om verlies- en/of winstgevende groepen te identificeren. De beste manier hiervoor is om in je advertentie manager op Specificaties te klikken en Leeftijd en/of Geslacht te selecteren.

Analyse leeftijd en geslacht facebook ads

De prestaties van je advertenties worden vervolgens uitgesplitst. Waarbij je kunt analyseren welke leeftijdsgroep beter of juist slechter converteert.

#11: Maak een aangepaste doelgroep van e-mail adressen

Heb je een lijst met e-mailadressen die je mag gebruiken? Dan kun je deze in Facebook gebruiken om een aangepaste doelgroep te maken. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een txt- of csv-bestand met daarin één e-mailadres per rij. Die kun je vervolgens importeren.

Hoe dat werkt?

Klik hiervoor op Hulpprogramma’s  -> Doelgroepen -> Doelgroep maken -> Aangepaste doelgroep. Selecteer vervolgens Klantenlijst. Je kan eventueel ook telefoonnummers gebruiken. Dat werkt op dezelfde manier. Houd wel in gedachte dat Facebook niet alle e-mailadressen kan koppelen aan een account. De lijst zal dus nooit volledig zal zijn. Bovendien moet de lijst wel groot genoeg zijn. Deze moet minimaal 100 mensen zijn:

Aangepaste doelgroep met e-mails

#12: Test verschillende biedstrategieën

De biedstrategieën kunnen een significant verschil maken bij het succes van je Facebook-advertenties. De drie categorieën (eigenlijk vier, maar 'uniek bereik per dag' gebruik je niet zo snel) waar je uit kunt kiezen zijn: Websiteconversies (waar je de conversiepixel voor nodig hebt), Klikken (CPC) en Weergaven (CPM = cost per mile; 1000 weergaves).

Test verschillende biedmethodes om te achterhalen waar je zo min mogelijk betaalt voor een conversie, maar wel zoveel mogelijk volume weet te behalen. Mijn advies is om te beginnen met CPC en Websiteconversies. Weergaven wordt namelijk pas interessant als je doorklikratio boven de 20% komt. Het instellen van de optimalisatie kan je instellen op advertentiesetniveau. Zoals je hieronder kunt zien:

Optimaliseren voor FB ads Kies je voor Websiteconversies of Klikken, dan kun je aangeven hoeveel een klik of conversie je maximaal mag kosten. Mijn advies is om voor de eerste optie te kiezen 'Krijg het grootste aantal websiteconversies voor de beste prijs'. Je stelt namelijk al een budget in en daar ga je mee testen. Dat is het startpunt om te gaan optimaliseren.

#13: Plan je advertenties

De laatste tip is om je advertentie in te plannen. Facebook biedt de mogelijkheid om je advertenties op gezette tijden in te plannen, maar dat kan alleen als je een looptijdbudget hebt ingesteld. Dit is ook de reden waarom dit vaak niet wordt gebruikt. Het plannen van advertenties heeft alleen zin als je precies weet waarom je op bepaalde tijden wel/niet wilt adverteren. Dus als je weet op welke tijden een advertentie winstgevend zijn en wanneer niet. Weet je dat niet? Gebruik dan gewoon een dagelijks budget. Dat scheelt ook weer werk. Je vindt de optie overigens gewoon bij je planning opties op advertentieset niveau. Advertentieplanning Facebook

Dit artikel is eerder in het Engels geschreven door Social media Examiner: http://www.socialmediaexaminer.com/optimize-your-facebook-ads/

Ook online adverteren? Download onze gratis gids voor nog 2 tips!

Download 15 Facebook ads tips